لغو صدور ویزای آمریکا برای زنان باردار

کاخ سفید می‌گوید اتخاذ این تصمیم برای اجرای درست قوانین مهاجرتی اهمیت دارد

 دستور منع صدور ویزا برای زنان باردار از ۲۴ ژانویه امسال اجرایی خواهد شد - KENA BETANCUR / AFP

وزارت خارجه آمریکا دستوری صادر کرده که به موجب آن افسران اداره مهاجرت و گذرنامه ایالات متحده می‌توانند برای زنان باردار ویزا صادر نکنند.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی ماموران اداره مهاجرت و گذرنامه آمریکا چنانچه تشخیص دهند سفر زنان باردار به آمریکا با هدف وضع حمل و کسب شهروندی این کشور برای نوزادشان باشد، درخواست مادران برای ویزا را رد کنند.

روزنامه نیویورک تایمز نوشته که «آیین‌نامه جدید از روز جمعه ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰ اجرا می‌شود و شامل درخواست ویزاهای گردشگری، درمانی و دیدار با دوستان و اعضای خانواده خواهد شد».

کاخ‌سفید در توضیح این تصمیمی گفته است که «اتخاذ این تصمیم هم از نظر تامین امنیت عمومی و هم به لحاظ تامین امنیت ملی و اجرای درست قوانین مهاجرتی اهمیت دارد.»

کاخ سفید می‌گوید «گردشگری با هدف تولد نوزاد در آمریکا هم منابع بیمارستانی و بهداشتی آمریکا را تحت فشار قرار می‌دهد و براساس تحقیقات قضایی با شدت‌گرفتن فعالیت‌های مجرمانه نیز در ارتباط مستقیم است». 

به گفته مقامات کاخ سفید «مسدود کردن مسیر سوء‌استفاده از قانون صدور ویزا به نفع ایالات متحده است».

این دستور در حالی صادر شده است که پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا قوانین مهاجرتی این کشور بسیار تغییر کرد و شرایط برای سفر به این کشور سخت‌تر از قبل شد. دونالد ترامپ در یک فرمان جنجالی دستور منع سفر برای اتباع چندین کشور از جمله ایران را صادر کرد. 

در روزهای گذشته نیز گزارش شد که اتباع ایران دیگر مجاز به دریافت ویزای تجارت و سرمایه‌گذاری آمریکا نخواهند بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره تابعیت و مهاجرت ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۲ بهمن اعلام کرد که از این پس ویزاهای «ای ۱ و ای ۲» که مخصوص سرمایه‌گذاران و تجار است برای ایرانی‌ها صادر نمی‌شود.

آمریکا دلیل این تصمیم را پایان عهدنامه مودت ایران و آمریکا اعلام کرده بود. پیمانی که در سوم اکتبر ۲۰۱۸ از سوی آمریکا ملغی شد.

در روزهای گذشته روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال  نوشته بود که «دولت آمریکا قصد دارد هفت کشور دیگر از جمله بلاروس، اریتره، قرقیزستان، میانمار، نیجریه، سودان و تانزانیا را به فهرست ممنوعیت سفر به آمریکا خواهد افزود.

دونالد ترامپ در حاشیه نشست داووس در سوئیس گفته بود «دولت او به زودی کشورهای دیگری را به فهرست ممنوعیت سفر به آمریکا خواهد افزود که اتباع آنها حق ورود به آمریکا را نخواهند داشت.»

ترامپ شرایط «ناامن جهان» را دلیل اتخاذ این تصمیم عنوان کرده بود و گفته بود که «کشور ما باید امن باشد». 

بیشتر از جهان