ویروس کرونای چین؛ استقرار تیم‌های ضربت در ایستگاه قطار «ووهان»

ترس از شیوع این بیماری باعث شده هزاران نفر قرنطینه شوند

چین در اقدامی بی‌سابقه، برای مهار کردن اپیدمی یک ویروس کشنده جدید موسوم به «ویروس کرونا»، کلیه وسایل ایاب و ذهاب عمومی را در شهر«ووهان» تعطیل کرده است.

با خروج آخرین قطار در روز پنجشنبه ساعت ده صبح (دو بعد از ظهر به وقت گرینویچ)، تیم‌های ضربتی، پلیس و ارتش در ایستگاه اصلی شهر مستقر شدند و آن را تعطیل کردند. همچنین، از حرکت قایق‌های مسافربری، اتوبوس‌ها، هواپیماها و مترو نیز جلوگیری شده است. 

گفته می‌شود، ووهان با ۱۱ میلیون جمعیت، مرکز شیوع این ویروس بوده است که تاکنون ۱۷ نفر را به هلاکت رسانده است، و به ایالات متحده نیز سرایت کرده است. شهر کوچکتر «هوانگ گوانگ» هم که در جنب هووان قرار دارد، قرنطینه شده است.

گفته می‌شود که تا کنون حدود ۶۰۰ نفر به این ویروس آلوده و بیمار شده‌اند. اما این نگرانی وجود دارد که مقامات چین در انتشار آمار صحیح گسترش بیماری، تعلل کرده باشند. پژوهشگران بریتانیایی برآورد کرده‌اند که تنها در شهر ووهان حدود چهار هزار نفر بیمار شده‌اند.

این ویروس جدید در دیگر شهرهای بزرگ چین، از جمله شانگهای، پکن و هنگ کنگ، و نیز در کشورهای  تایلند، ژاپن، کره جنوبی و تایوان، ردیابی شده است. سازمان بهداشت جهانی گفته است که در ارتباط با شیوع این بیماری، اعلام «وضعیت اضطراری جهانی» را مد نظر قرار داده است.

مقامات چین نگران آنند که با صدها میلیون نفری که در طول یک هفته جشنهای سال نو چین در داخل و به خارج مسافرت می‌کنند، این اپیدمی با شدت بیشتری گسترش یابد. هفته جشن‌های سال نو چین، از روز شنبه آغاز خواهد شد. 

وزارت ترابری چین روز پنجشنبه دستور داد که راه‌هایی که از میان ووهان می‌گذرند، مسدود شود و برای دور زدن آن‌ها راه‌های  انشعابی در نظر گرفته شود. کلیه وسایل ایاب و ذهاب عمومی، از جمله اتوبوس و قایق که به سوی ووهان حرکت می‌کرده‌اند، نیز باید  دور بزنند و به مبدا خود بازگردند.

تصاویری که در رسانه‌های رسمی چین منتشر شده است، نشان می‌دهد که ایستگاه هانکو، مرکز اصلی ایاب و ذهاب مردم، تعطیل است و درهای آن بسته شده است. گفته می‌شود که پست‌های اخذ حق عبور در شاهراه‌ها بسته و به این ترتیب، خروج اتوموبیل‌ها از شهر نیز متوقف شده است و ماموران ارتش در شاهراه‌ها مستقر شده‌اند.

در این میان، در حالی که شهر در قرنطینه قرار گرفته است، مردم برای معاینه پزشکی در مراکزدرمانی صف کشیده‌اند. از سوی دیگر، قفسه‌های مواد غذایی و مصرفی در سوپرمارکت‌ها تخلیه شده‌اند تا مردم برای احتکار غذا هجوم نیاورند. نگرانی از کمبود ماسک صورت برای کسانی که از خانه خارج می‌شوند، کارخانجات تولید ماسک را مجبور کرده است که واحدهای تولیدی خود را که به مناسب فرا رسیدن سال نو تعطیل کرده بودند، بازگشایی کنند و به کارگران برای حاضر شدن بر سر کار، تا چهار برابر دستمزدهای معمولشان بپردازند.

مقامات شهر هوانگ گوانگ، با ۷ میلیون سکنه در شرق ووهان در ایالت هوبِی، می‌گویند که در آخرین ساعات پنجشنبه، حرکت کلیه اتوبوس‌ها و شبکه‌های راه‌آهن را متوقف خواهند کرد. واحدهای بازرگانی و اماکن اجتماع مردم، از جمله سینماها و کافههای اینترنتی، نیز تعطیل شده‌اند و از شهروندان خواسته شده است که جز در شرایط خاص، شهر را ترک نکنند. 

به گفته سازمان بهداشت جهانی، هنوز نمی‌توان گفت که این قرنطینه‌ها از اشاعه بیشتر ویروس جلوگیری خواهد کرد یا نه.

گودِن گالیا، نماینده سازمان بهداشت جهانی در چین، می‌گوید:«تا جایی که می‌دانم، کنترل (بهداشتی) یک شهر ۱۱ میلیونی یک تجربه علمی جدید است که به عنوان یک اقدام در جهت بهداشت عمومی، پیش از این آزموده نشده است. در این مرحله نمی‌توانیم بگوییم که موثر واقع خواهد شد یا نه.» 

این پزشک که در هفته جاری از یک آزمایشگاه ایمنی بیولوژیکی، یک بیمارستان و فرودگاه ووهان دیدن کرده است، می‌گوید:«ما همه روزه از افزایش قابل توجه مبتلایان به این ویروس می‌شنویم. حتی اگر این افزایش رقمی چند هزار نفره باشد، تعجب نمی‌کنیم.» اما او افزود که تعداد مبتلایان به این بیماری به تنهایی نمایانگر میزان گسترش اپیدمی نیست، چون در بسیاری از موارد، عوارض آن ملایم است، و از میزان مرگ و میر ناشی از بیماری نیز کاسته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 پژوهشگران در دانشگاه امپریال کالج لندن که گزارش‌های مربوط به تعداد بیماران و نقاط شیوع بیماری را مطالعه کرده‌اند، می گویند که تا روز ۱۸ ماه ژانویه، تنها در شهر ووهان ۴۰۰۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند.

به گفته آنان:«احتمال دارد شیوع ویروس جدید کرونا در ووهان، به مراتب  بیش از آنچه گزارش شده است، مردم را مبتلا به عوارض ملایم یا شدید تنفسی کرده باشد.»

قرار است اعضای یک هیئت علمی در روز پنجشنبه در مقر سازمان بهداشت جهانی در ژنو گرد هم آیند تا ببینند آیا شیوع این بیماری یک «وضعیت اضطراری جهانی» است، یا نه. روز چهارشنبه، یک هیئت شانزده نفره از دانشمندان مستقل، متشکل از کارشناسان کنترل امراض، ویروس‌شناسان، کارشناسان امراض واگیردار، و آزمایشگاه‌های تولید واکسن، برای بار دوم در پشت درهای بسته تشکیل جلسه دادند، اما نتوانستند در این مورد تصمیمی اتخاذ کنند.

در ایالات متحده، وضعیت مزاجی شانزده نفر که با یک بیمار آلوده به ویروس کرونا در واشنگتن در تماس بوده‌اند، تحت نظارت پزشکی قرار دارد. او نخستین مورد بیماری کرونا در آمریکا بوده است.

بیمار که مردی ۳۰ ساله است به تازگی از شهر ووهان به آمریکا بازگشته بود. یکی از مقامات ارشد بیمارستان «پراویندس ریجنال مدیکال سنتر» در شهر «اِوِرِت»، گفته است که بیمار رو به بهبود است و احتملا به‌زودی مرخص خواهد شد.

© The Independent