تاکید اسرائیل و آمریکا بر مقابله با «یهودی‌‌ستیزی» جمهوری اسلامی

این اظهارات در جریان ۷۵‌امین سالگرد آزادسازی آشویتس، در اورشلیم ابراز شد

در ۷۵امین سالگرد آزادسازی اردوگاه آشویتس، نخست وزیر اسرائیل جمهوری اسلامی را «یهودی‌ستیز‌ترین حکومت روی زمین» دانست و معاون رئیس جمهور آمریکا از حاضران خواست مقابل «یهودی ستیزی» جمهوری اسلامی بایستند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه جمهوری اسلامی ایران را «یهودی‌ستیز‌ترین حکومت روی زمین» دانست و تاکید کرد که اسرائیل همواره از خودش مقابل کسانی که خواهان نابودی‌اش هستند دفاع می‌کند.

بنیامین نتانیاهو گفت: «نگرانی من این است که ما هنوز موضعی یکپارچه و قاطع مقابل یهودی‌ستیز‌ترین حکومت روی زمین نداریم. حکومتی که به وضوح به دنبال توسعه تسلیحات هسته‌ای و خواهان نابودی تنها کشور یهودی است. اسرائیل اقدام رئیس جمهور ترامپ و معاون وی پنس را در راستای مقابله با ستمگران تهران، تحسین می‌کند.»

مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا نیز در بخشی از سخنرانی خود در این مراسم گفت: «ما باید با قدرت مقابل حکومتی که حامی اصلی یهودی‌ستیزی است بایستیم؛ مقابل تنها دولت جهان که انکار هولوکاست بخشی از سیاست حکومتی‌اش است. حکومتی که تهدید به پاک کردن اسرائیل از روی نقشه جهان می‌کند. جهان باید با قدرت مقابل جمهوری اسلامی ایران بایستد.»

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، چارلز ولیعهد بریتانیا و همچنین مایک پنس، معاون ریاست‌جمهوری آمریکا در کنار دیگر مقامات ارشد اسرائیل و چندین کشور دیگر در این مراسم در اورشلیم حاضر شدند.

۷۵ سال پیش در تاریخ ۲۷‌ام ژانویه ۱۹۴۵ میلادی، نیروهای نظامی ارتش سرخ شوروی در آخرین هفته‌های جنگ جهانی دوم، به اردوگاه آشویتس در لهستان رسیدند. آن‌ها در آنجا با یکی از بزرگ‌ترین اردوگاه‌های کار اجباری نازی‌های آلمان روبه‌رو شدند. اردوگاهی که محل حبس اقلیت‌های مذهبی مانند یهودیان، اقلیت‌های قومیتی مانند کولی‌ها، مخالفان سیاسی و دگرباشان جنسی مانند همجنس‌گرایان بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آشویتس بخشی از برنامه پاکسازی اروپا به دست نازی‌های آلمان یا «راه‌حل نهایی» بود. بدین‌شکل، مخالفان، یا افرادی که از لحاظ مذهبی، اقلیتی یا گرایش و هویت جنسی «ناپاک» قلمداد می‌شدند، جمع‌آوری و به ارودگاه‌های کار اجباری فرستاده می‌شدند. محبوسان در این اردوگاه‌ها شرایط سخت روانی داشتند و وضع جسمانی‌شان نیز بسیار دردآور بود. غذای ناکافی و نبود شرایط بهداشتی و درمانی زندگی در آشوویتس را با مرگ برابر کرده بود.
درنتیجه‌ انباشت جمعیت، فشار کاری و غذای کم، بیماری‌ها اوج گرفتند. نازی‌ها از ساکنان این اردوگاه‌ها برای «آزمایش‌های علمی» هم استفاده می‌کردند. بخشی از ساکنان این اردوگاه‌ها، به شیوه‌های مختلف از جمله اتاق‌های گاز کشته می شدند و سپس جسدهایشان سوزانده می‌شد. تخمین زده می‌شود دست‌کم شش میلیون نفر در برنامه پاکسازی اروپا توسط نازی‌ها کشته شده باشند و گمان می‌رود یک‌ونیم میلیون نفر از آن‌ها در آشویتس جان باخته باشند. همین است که آشویتس نمادی از نسل‌کشی نازی‌ها در اروپاست.

امسال در اسرائیل سران ناتو در حالی برای یادبود آشویتس جمع شده‌اند که از گوشه‌وکنار دنیا خبرهای تازه‌ای از اردوگاه‌های کار اجباری به گوش می‌رسد. بزرگ‌ترین آن‌ها در چین و برای اقلیت مسلمان آن کشور است اما از چچن تا سوریه و جمهوری دموکراتیک کنگو، هنوز اردوگاه‌های کار اجباری وجود دارند.