هشدار بریتانیا به ایالات متحده در مورد افزایش «غیرعامدانه» تنش با ایران

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا در ارتباط با آنچه به گفته او می‌تواند افزایش غیرعمدی درگیری در خلیج فارس باشد، به مقامات آمریکا هشدار داد.

آقای هانت، روز دوشنبه، پیش از ملاقات با مایک پمپئو، همتای آمریکائیش و وزرای خارجه اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت:«باید مطمئن شویم ایران بار دیگر به برنامه‌های هسته‌ای (پیشین) خود باز نمی‌گردد.»

تصمیم به برگزاری این اجلاس، کمی پس از دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دائر بر اعزام چند فروند بمب افکن و ناو هواپیما بر به خاورمیانه اتخاذ شد. ظاهراً دستور جلسه، بحث پیرامون امکان یک مسابقه تسلیحات اتمی در منطقه بود.

به گزارش رویترز، آقای هانت در بدو ورود به بروکسل (محل برگزاری اجلاس) گفت:«ما سخت نسبت به یک درگیری یا بروز یک درگیری یا بالاگرفتن غیرعامدی تنش‌ها، نگرانیم.»

وزیر خارجه بریتانیا، همچنین، خواهان یک دوره آرامش شد تا «همه موضع طرف دیگر را درک کنند.» 

علیرغم تلاش‌های دستگاه رهبری ترامپ برای لغو توافق هسته‌ای با ایران، روز دوشنبه، مقامات اتحادیه اروپا و آلمان خاطر نشان ساختند که تا زمانی که ایران موارد بازرسی‌های بین‌المللی را رعایت کند، آن‌ها هم به اصول این توافق متعهد خواهند ماند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، ضمن توصیف توافق هسته‌ای به عنوان توافقی «لازم برای امنیت ما»، گفت:«هیچ کس نمی‌خواهد ایران بمب اتمی داشته باشد.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که اتحادیه اروپا برای ایجاد روندی که زیر تحریم‌های آمریکا، به ایران امکان ادامه فروش نفت را بدهد، با مشکلاتی روبرو بوده است.

هنوز جزئیات گفتگوهای اجلاس روز دوشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا، روشن نشده است.

در این میان، ایران، ضمن تقبیح تصمیم دولت آمریکا دائر بر اعزام جنگنده به منطقه، آن را یک «جنگ روانی» خوانده است.

قرار است مایک پمپئو، پس از اجلاس بروکسل، برای دیدار و گفتگو با ولادیمیر پویتن، رئیس جمهور و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به این کشور عزیمت کند.

© The Independent