هشدار به مردم استرالیا در مورد هجوم عنکبوت‌های زهری فانل وب

عنکبوت فانل وب، خطرناک‌ترین نوع عنکبوت در جهان برای بشر است

هیچ گزارشی از مرگ و میر ناشی از نیش این عنکبوت منتشر نشده است - AFP PHOTO/WILLIAM WEST

در پی آتش‌سوزی‌های اخیر در استرالیا، اکنون  باران شدید و سیلاب‌هایی که به راه افتاده است، نگرانی از ادامه خشکسالی را از میان برده است و برخی مناطق را پس از یک سال خشکسالی، سیراب کرده است.

اما جاری شدن سیل‌های غیرمنتظره، گذشته از صدمه به خانه‌ها و واحدهای بازرگانی و جراحت دو نفر، خطر جدیدی هم به بار آورده است.

 کارشناسان حیات وحش اکنون به ساکنان ایالت «نیوساوث ویلز» هشدار داده‌اند که در روزهای آینده منتظر هجوم عنکبوت‌های خطرناک «فانِل وب» (تار قیفی) باشند.

مسئولان پارک وحش خزندگان استرالیا می‌گویند، هوای گرم و باران شدید و رطوبت، شرایطی ایده‌آل برای زندگی و جفت‌گیری این عنکبوت‌های یک تا پنج سانتیمتری فراهم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امسال، فصل عنکبوت‌ها به خاطر خشکی هوا دیرتر از موعد معمول شروع شده است، اما فصل جفتگیری عنکبوت فانل وب از هم‌اکنون آغاز شده است. عنکبوت‌های نر که نسبت به عنکبوت‌های ماده شش برابر زهری هستند، در شب‌های مرطوب به دنبال جفت می‌گردند. اما باران شدید همچنین می‌تواند لانه‌هاشان را نابود کند.

عنکبوت فانل وب، خطرناک‌ترین نوع عنکبوت در جهان برای بشر است. دانیل رمزی، مدیر پارک وحش خزندگان، می‌گوید جای نیش این عنکبوت باید به فوریت و بسیار «جدی» تحت درمان قرار بگیرد.

آقای رمزی ضمن هشدار درمورد این عنکبوت ها، مردم را تشویق کرده که آن ها را در صورت امکان زنده گرفته و تحویل مسئولان پارک بدهند.

در این پارک تسهیلاتی برای گرفتن زهر از عنکبوت های زنده و تولید پادزهر وجود دارد. از هنگام آغاز کار این تاسیسات و تولید پادزهر فانل وب ، هیچ گزارشی از مرگ و میر ناشی از نیش این عنکبوت منتشر نشده است.

هرچند این عنکبوت‌ها زهری هستند، اما «گرفتنشان بسیار بسیار آسان است». کافی است یک بطری شیشه ای در دار و یک قاشق دسته بلند داشته باشید و مواظب باشید در همه حال یک فاصله  دستکم پانزده سانتیمتری را با عنکبوت حفظ کنید.

آقای رمزی می گوید:«از آن جایی که این عنکبوت ها زمینی هستند، نمی توانند از سطح لیز شیشه یا پلاستیک بالا بروند.» می توان آن ها را در شیشه های  پلاستیک یا شیشه ای در دار با تکه ای پنبه خیس برای آن که خشک نشوند انداخت و به مسئولان پارک وحش تحویل داد.

پارک وحش خزندگان استرالیا که اخیرا دچار خشکی شدید شده بود، هفته گذشته با مشکل سیل شدید روبرو شد.

ویئوهایی که در شبکه های اجتماعی به سرعت منتشر شد، ماموران پارک وحش را نشان می داد که کوالاهای خیس شده را از میان آب بیرون می کشند، مرکز گردشگران را پاک می کنند و از سوی دیگر با جاروی دسته بلند در تلاشند از فرار تمساح های کوچک از لانه های پرشده از آب جلوگیری کنند.  

© The Independent

بیشتر از جهان