آیا حماس محور نبرد را از نوار غزه به کرانه باختری منتقل کرده است؟

در سال گذشته از وقوع بیش از 560 حمله در کرانه باختری جلوگیری شده است

درگیری میان شماری از شهروندان فلسطینی با سربازان اسرائیلی در کرانه باختری. عکس از: ‏AFP‏

با آن که میزان تنش میان گروه های فلسطینی و اسرائیل در نوار غزه کاهش نیافته و در کرانه باختری افزایش خاصی نیافته است، اما مقامات امنیتی اسرائیل ادعا می کنند که سازمان حماس از مدتی بدین سو، حملات خود را علیه اسرائیل در کرانه باختری افزایش داده است. مقامات یاد شده علاوه می کنند که شیوه برخورد رهبران و طرفداران حماس در کرانه باختری با اسرائیل تغییر کرده و پس از این که در گذشته آرامش اوضاع را حفظ می کردند اکنون در اغلب موارد دست به حمله علیه سربازان ارتش اسرائیل و ساکنان شهرک های یهودی نشین می زنند. رهبران امنیتی اسرائیل بدین باورند که در پی تشدید تنش در مورد مسجد اقصی و تصمیم وزارت دفاع اسرائیل برای ایجاد برخی دگرگونی ها در مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل و از بین بردن بازار عمده فروشی آن شهر، سازمان حماس روش مقابله با اسرائیل را تغییر داده و نبرد را از نوار غزه به کرانه باختری کشانده است.

در پیوند به این موضوع، حماد الرقب، یکی از رهبران حماس، گفت: گسترش دامنه درگیری با اسرائیل در کرانه باختری، تحول جدیدی نیست، زیرا مقاومت علیه اسرائیل در سراسر فلسطین ادامه دارد و هرگز متوقف نخواهد شد.

هرچند مقامات امنیتی اسرائیل، سازمان حماس را متهم به ایجاد نا امنی در کرانه باختری می کنند، اما ناظران سیاسی می گویند، کرانه باختری شاهد هیچ حمله و خشونت جدیدی نبوده و هیچ تحول تازه ای در اوضاع امنیتی رو نما نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبد الستار قاسم، تحلیل گر سیاسی عقیده دارد که تنها تحولی که کرانه باختری در این اواخر شاهد آن شده است، برخورد خشونت آمیز مسئولان امنیتی اسرائیل با شخصیت های وابسته به جناح های مختلف فلسطینی و بازداشت بسیاری از آن ها است. وی علاوه کرد که با توجه به اقدامات امنیتی شدید اسرائیل در کرانه باختری، زمینه ای واکنش فلسطینیان علیه اسرائیل در کرانه باختری به آسانی فراهم نمی شود، اما به رغم همه ای تلاش های اسرائیل، عناصر وابسته به جناح های فلسطینی از مقابله با پروژه های تبعیض آمیز اسرائیل دست بردار نیستند و در موارد بسیاری موفق به ابراز واکنش علیه اسرائیل می شوند.

در پیوند به انتقال میدان جنگ از نوار غزه به کرانه باختری، عبد الستار قاسم، گفت: وقوع تنش میان جناح های مقاومت فلسطینی و نیروهای اسرائیلی در هر نقطه از خاک فلسطین یک امر طبیعی است، اما با توجه به این که اقدامات تبعیض آمیز و تجاوز اسرائیل به حقوق فلسطینی ها در کرانه باختری بیشتر از نوار غزه است، بنابر این، کرانه باختری بایستی شاهد درگیری های بیشتری باشد.

با آن که مقامات اسرائیلی، سازمان حماس را متهم به افزایش نا امنی ها در کرانه باختری می کنند، اما گزارش های وجود دارد مبنی بر این که سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شاباک)، به تازگی 4 تن از رهبران و کادرهای سازمان جهاد اسلامی را در کرانه باختری برای بازجویی احضار کرده و حدود 10 ساعت آن ها را در بازداشت نگه داشته است.

در این میان، دولت اسرائیل، به رغم این که وجود چالش های امنیتی را در کرانه باختری و نوار غزه تأیید می کند، اما ادعا دارد که میزان نا امنی ها در کرانه باختری بیشتر از نوار غزه است. در واقع، ادعای اسرائیل با حقیقت اوضاع در مغایرت است، زیرا نوار غزه شاهد حوادث بیشتری است، در حالی که در کرانه باختری هیچ عملیات چریکی علیه سربازان اسرائیلی به ثبت نرسیده است. اما نداو آرگامان، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شاباک)، اظهار داشته است که مسئولان امنیتی اسرائیل توانسته اند طی یک سال گذشته بیش از 560 مورد حمله طراحی شده علیه نیروهای اسرائیلی را در کرانه باختری کشف و خنثی کنند.

در همین راستا، حماد الرقب، اظهار داشت که مقاومت علیه نیروهای اشغالگر ادامه دارد و تردیدی نیست که در برخی از موارد، نیروهای مقاومت موفق به انجام عملیات می شوند اما در موارد دیگر، اسرائیل موفق به جلوگیری از وقوع حملات فلسطینیان می شود و تا هنگامی که اسرائیل، سرزمین های اشغال شده را رها نکند، این گیر و دار همچنان ادامه خواهد داشت. البته شکی نیست که میزان واکنش نیروهای مقاومت علیه اقدامات اسرائیل، در حال نوسان بوده و حملات فلسطینی ها با توجه به شرایط در برخی از اوقات کاهش یافته و در موارد دیگر افزایش می یابد.

مقامات شاباک، عقیده دارند که سال 2019 پر مخاطره ترین سال برای نیروهای امنیتی اسرائیل بوده و در جریان سال گذشته از 10 حمله انتحاری و بیش از 300 حمله تیر اندازی در کرانه باختری جلوگیری به عمل آمده است.

در واکنش به انتشار گزارش مقامات امنیتی اسرائیل در مورد افزایش حملات در کرانه باختری، سازمان حماس خاطر نشان کرده است که آمار اعلام شده، نمایانگر تشدید مقاومت علیه نیروهای اشغالگر است و نشان می دهد که ملت فلسطین تا هنگام آزادی و تشکیل دولت فلسطین که شهر بیت المقدس، پایتخت آن باشد، به مبارزه و مقاومت ادامه خواهد داد.

حماد الرقب، تأکید دارد: "هرچند اسرائیل سعی می کند محدودیت های بیشتری را در کرانه باختری اعمال کند اما مقاومت ملت فلسطین به هیچ صورتی متوقف نخواهد شد و در واقع، اسرائیل بایستی متحمل مسئولیت این بحران باشد، نه مردم فلسطین." حماد الرقب علاوه کرد: "مقاومت مسلحانه، بهترین گزینه برای مقابله با سربازان اسرائیلی است."

در همین حال، اسرائیل معتقد است که هدف حماس از انتقال نبرد به کرانه باختری این است تا نوار غزه برای مدتی شاهد آرامش باشد و ساکنان غزه بتوانند کمک های بشر دوستانه را به دست آورده و نیازمندی های خود را تا حدی بر طرف کنند و در این مدت، کرانه باختری، کاهش حملات نوار غزه را جبران کند.

حماد الرقب، تأکید می کند که نوار غزه به عنوان محور اصلی مقاومت علیه اسرائیل به شمار می رود و در طول چندین دهه گذشته نوار غزه شاهد بیشترین درگیری ها میان نیروهای اسرائیلی و فلسطینی ها بوده است، اما تردیدی نیست که همه ای ملت فلسطین در مقاومت علیه اسرائیل نقش دارند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه