هیلاری کلینتون مدعی شد هیچ کس سندرز را دوست ندارد

کلینتون نگفت که در صورت پیروزی سندرز در انتخابات مقدماتی، از او حمایت می‌کند یا نه

 وزیر امورخارجه اسبق آمریکا، سندرز را «سیاستمداری وابسته به شغلش» خوانده - PHOTO DESK / AFP

به گزارش هالیوود ریپورتر، هیلاری کلینتون در یک مستند چهار قسمتی - که به زندگی این نامزد پیشین ریاست جمهوری آمریکا می‌پردازد، گفت که «هیچ‌کس» برنی سندرز را «دوست ندارد» و مدعی شد که او «هیچ کاری را به سرانجام نرسانده است.»

وزیر امورخارجه اسبق آمریکا، سندرز را «سیاستمداری وابسته به شغلش» خوانده و درباره کارزار او گفت: «تمامش فقط حرف‌های مهمل است و من احساس بدی دارم که مردم گرفتار این موضوعات شده‌اند.»

شرکت تلویزیونی «هولو» - که گفته می‌شود در این مستند چهره بسیار مبالغه‌آمیزی از کلینتون را به تصویر کشیده، جویای واکنش سندرز به این سخنان نشده است. کارگردان این مستند گفت که او «نمی‌خواست دوباره بحث‌های سال 2016 را مطرح کند ... تا جایی که بشود هیلاری را به گونه‌‌ای که هست نشان دهد.»  

کلینتون در مصاحبه با هالیوود ریپورتر گفت، فعلا قصدی برای نام نویسی در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات برای سال 2020 ندارد. او درباره این که آیا در صورت نامزدی سندرز از سوی حزب دموکرات از او حمایت می‌کند یا خیر، پاسخی ارائه نکرد.

هیلاری کلینتون از «فرهنگ پیرامون» سندرز، تیم رهبری و هواداران او، که با نام «برنی بروز» شناخته می‌شوند، انتقاد کرده و گفت که اینان «حملات بی‌رحمانه‌ای» متوجه رقبای سندرز، به ویژه رقیبان زن، می‌کنند و مدعی شد که شخص سندرز این حملات را تصدیق می‌کند.

سندرز از نامزدهای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری 2016 در حزب دموکرات بود اما در پی نامزدی کلینتون از سوی حزب، از او حمایت کرد؛ و برای پیشتیبانی از کلینتون در کارزار انتخاباتی وی نیز شرکت کرد.

سندرز وعده داده است که اگر به عنوان نامزد نهایی حزب برای انتخابات 2020 برگزیده نشود، این بار هم از کاندیدای معرفی شده از سوی دموکرات‌ها حمایت خواهد کرد.

کلینتون درباره روایت‌های رسانه‌ای اخیر مربوط به اظهارات سندرز، در این باره که آیا یک زن می‌تواند برنده انتخابات ریاست جمهوری شود یا خیر، گفت که دفاع سندرز به مثابه «حمله شخصی شدید» به الیزابت وارن بود - که مدعی شده سندرز در جلسه‌ای در سال 2018 گفته بود یک زن نمی‌تواند برنده این انتخابات شود. سندرز صراحتاً این ادعا را رد کرده و به رای بالای هیلاری کلینتون در سال 2016 و همچنین به سابقه خود در حمایت از نامزدهای زن اشاره کرد.   

کلینتون گفت: «این بخشی از یک الگوست. اگر فقط یک بار رخ می‌داد، می‌توانستید بگویید بسیار خب، مهم نیست. اما او [سندرز] گفت که من صلاحیت ندارم. تجربه من بسیار بیشتر از او بود و کارهای بسیار بیشتری را نسبت به او به انجام رسانده بودم؛ اما این حمله او علیه من بود. من فکر می‌کنم مردم باید کمی دقت کنند، چون امیدم به این است که ما می‌خواهیم رئیس جمهوری را انتخاب کنیم که ما را با هم متحد سازد نه اینکه ما را نادیده گرفته یا مثل دولت فعلی به شکل توهین‌آمیز، پرخاشگرانه، تحقیر کننده و موهن با ما برخورد کند.» 

سندرز در سال 2016 به مقاله‌ای از واشینگتن پست اشاره کرد، که نوشته بود کارزار کلینتون «می‌پرسد که آیا سندرز صلاحیت ریاست جمهوری دارد؟» همچنین او در آن زمان به مطلب دیگری اشاره کرد که مدعی بود راهبرد کلینتون «شکست سندرز و متحد کردن حزب» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاسخ سندرز در دفاع از قابلیت‌هایش در آن موقع این بود: «این چیزی بود که من را هدف گرفت. آن‌ها می‌خواهند صلاحیت من را زیر سئوال ببرند، خب من هم صلاحیت ‌آن‌ها را زیر سئوال می‌برم.»

او در جریان یک مناظره گفت: «پاسخ من این است که اگر قابلیت‌های من را زیر سئوال ببرید، ممکن است مردم آمریکا درباره چگونگی صلاحیت شما هم بیندیشند، خانم وزیر.» سندرز در همین برنامه به حمایت کلینتون از جنگ عراق و حضور میلیونرها در میان حامیان مالی او اشاره کرد و به دفاع از کارزار مطالبه-محور خود پرداخت.

در پی انتشار مصاحبه «هالیوود ریپورتر»، استراژیست سابق کلینتون، پیتر داو، با تجلیل از کارزارهای پیشرو، گفت که او از انتقاد به کلینتون خودداری کرده اما «این حملات علیه برنی [سندرز] کاملاً اشتباه است. به ویژه که این کار بازتاب دهنده خدشه به ائتلاف متنوع سندرز است که با شعار "برادر" به پیش می‌رود.»

او افزود، کلینتون در میان دیگر سیاستمداران « در هسته رهبری حزب دموکرات بود که نتوانستند جلوی پیش‌روی افراط گرایی جناح راست را بگیرند.»

© The Independent