نقش اکبر طبری در راکد شدن پرونده تخلفات قالیباف در شهرداری

عضو شورای شهر تهران می‌گوید پرونده تخلفات قالیباف در قوه قضاییه خمیر یا بایگانی شده

موضوع فساد قالیباف همزمان با انتخابات مجلس دوباره برجسته شده است- عکس: BEHROUZ MEHRI / AFP

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران، در مصاحبه‌ای گفته است که اکبر طبری، معاون اجرایی سابق دفتر صادق آملی لاریجانی در قوه قضاییه، با اعمال فشار مانع از به جریان افتادن پرونده تخلفات محمدباقر قالیباف شده است.

اکبر طبری در تیرماه امسال به اتهام فساد در قوه قضاییه دستگیر شد. رسانه‌های اصولگرا او را «جعبه‌سیاه» تخلفات اقتصادی دو دهه اخیر نامیده‌اند و گفته‌اند که او در پرونده‌های زمین‌خواری، ابربدهکاران بانکی، تخلفات اقتصادی چهره‌های سیاسی - مانند صادق آملی لاریجانی و علی‌اکبر ناطق نوری و دیگر افراد ذی‌نفوذ، نقش مهمی داشته است.

خداکرمی می‌گوید، تخلفات شهردار اسبق تهران 800 مورد بوده که در 41 نامه سازمان بازرسی کل کشور به آن‌ها اشاره شده است.

او می‌گوید که این نامه‌ها و شکایات از محمدباقر قالیباف، با اعمال فشار اکبر طبری برای رسیدگی به شعبه‌ای داده شده که بازپرس این شعبه هم‌اکنون در زندان است.

احتمالا نام این بازپرس «بیژن قاسم‌زاده» است. او از افراد مورد اعتماد آملی لاریجانی بود که به عنوان متهم در پرونده اکبر طبری و فساد در قوه قضاییه بازداشت شده است. قاسم‌زاده همان بازپرسی است که پیش‌تر حکم فیلترینگ تلگرام را هم صادر کرده بود.

این عضو شورای شهر تهران می‌گوید که پرونده تخلفات قالیباف نیز توسط همین بازپرس، یا خمیر و یا بایگانی شده است.

محمدباقر قالیباف، در سال 1396 و پس از روی‌کار آمدن شورای شهر اصلاح‌طلب، از شهرداری تهران کنار گذاشته شد. او و نزدیکانش در چند سال گذشته همواره در مظان اتهام‌های متعدد فساد مالی قرار داشته‌اند.

ناهید خداکرمی درباره 800 تخلف قالیباف که سرنوشت نامعلومی در قوه قضاییه پیدا کرده‌اند، گفته است: «تخلفات متعددی در مدیریت شهری وقت رخ داده است. این تخلفات در شرکت‌ها، املاک و پرونده‌های مختلف بوده و موضوعات مطرح‌شده متنوع و هم در حوزه بدهی‌های بانکی، هم معاملات شهرداری و هم قراردادهاست که امیدواریم هرچه سریع‌تر بتوانیم اطلاعاتی از آن‌ها کسب کنیم تا مردم بدانند چه بلایی بر سر املاک شهر آمده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دو سال گذشته نام محمد‌باقر قالیباف برای تصدی پست‌ ریاست در کمیته‌امداد، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام مطرح شده بود ،که هیچ کدام عملی نشد.

قالیباف در انتخابات اسفندماه سال جاری مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران کاندیدا شده است. تایید صلاحیت او از سوی شورای نگهبان با انتقاد بخشی از جریان اصلاح‌طلب مواجه شده است.

با توجه به احتمال مشارکت پایین در این انتخابات و شرکت نکردن علی لاریجانی، این احتمال وجود دارد که او در صورت راهیابی به مجلس، کرسی ریاست بر این قوه را از آن خود کند.

بیشتر از