عمر البشیر، رهبر مخلوع سودان به «دخالت درکشتار معترضین» متهم شد

عمر البشیر که تنها رهبری است که در حین قدرت، حکم بازداشتش از طرف یک نهاد بین‌المللی صادر شده، در خارطوم، پایتخت سودان زندانی است.

AFP

دادستانی سودان، عمر البشیر، رئیس جمهور مخلوع این کشور را به دست داشتن در کشتار و تحریک به کشتن معترضان در جریان قیامی که به سرنگونی او منجر شد متهم کرده است.

بیانیه دادستانی کشور توسط خبرگزاری سودان منتشر شده است. هنوز معلوم نیست برای اتهامات عمر البشیر چه مجازاتی در نظر گرفته شده است.

شورای انتقالی نظامی سودان (که موقتاً اداره کشور را در دست دارد) اعلام کرده است که عدالت در مورد او در داخل کشور اجرا و آقای بشیر به دادگاه لاهه تحویل داده نخواهد شد. دادگاه جنایی بین‌المللی لاهه آقای بشیر را به جنایات جنگی و قتل عام در درگیری‌های سال‌های دو هزار در دارفور متهم کرده است.

عمر البشیر تنها رهبری است که در حین قدرت، حکم بازداشتش از طرف یک نهاد بین‌المللی صادر شده، ماه گذشته، به دنبال یک کودتای نظامی، از قدرت برکنار و در خارطوم بازداشت شد.

با این‌حال، تظاهرکنندگان خیابان‌ها را ترک نکرده و خواهان برچیده شدن اساس رژیم او و جایگزین شدن آن با یک حکومت مدنی شده‌اند.

در حالی که گفتگو با رهبران ارتش ادامه دارد، مردم تهدید کرده‌اند دست به نافرمانی مدنی و اعتصاب خواهند زد.

شمس‌الدین کباشی، سخنگوی شورای نظامی سودان گفت مذاکرات روز دوشنبه که نخستین دور گفتگوها در یک هفته گذشته است، در «فضای خوشبینانه‌تری» صورت گرفته است.

نمایندگی معترضان را نیروی موسوم به «ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر» بر عهده دارد که مجموعه‌ای از گروه‌های اپوزیسیون به رهبری «انجمن مشاغل حرفه‌ای» سودان است. این انجمن از ماه دسامبر تاکنون پیشگام تظاهرات ضد دولتی در این کشور بوده است.

آقای کباشی گفت مذاکرات بر روی ایجاد یک شورای حکومتی، کابینه و یک نهاد قانون‌گزاری که در جریان انتقال قدرت کشور را اداره کند، توافق کرده است. او افزود در مورد این سه نهاد و طول زمان انتقال (قدرت) گفتگو خواهد شد.   

طرفین مذاکره، بر سر نقش سران ارتش در دوره انتقالی و برگزاری انتخابات عمومی اختلاف نظر دارند. پرسنل ارتش سودان عمدتاً توسط عمر البشیر انتخاب شده است.

ارتش خواهان ایفای نقش رهبری در طول دو سال دوره انتقالی است، درحالی که معترضان می‌گویند رهبری سودان باید به فوریت به یک نهاد غیرنظامی تفویض شود که به مدت چهار سال حکومت کشور را در دست بگیرد.

معترضان نگران هستند ارتش قدرت را رها نکرده شخصی را از میان خود برای جایگزینی آقای بشیر انتخاب کند. آن‌ها همچنین نمی‌خواهند اسلام‌گرایان نزدیک به رهبر سرنگون شده و محبوس کشور، نقشی در دوره انتقالی داشته باشند.

ماه گذشته، ارتش پذیرفت که «ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر» را به عنوان تنها نماینده مشروع پیروزی معترضان به رسمیت بشناسد، اما اکنون ژنرال‌های ارتش خواستار شرکت دیگر احزاب سیاسی ـ جز حزب کنگره ملی آقای بشیر – در روند انتقال قدرت شده‌اند.

© The Independent