همه آنچه که درباره محاکمه استیضاح ترامپ باید بدانیم

محاکمه استیضاح ترامپ؛ چه انتظاری باید از روند محاکمه در سنای آمریکا داشت؟

پس از ختم اقامه دعوا توسط تیم دادستانی، تیم وکلای رئیس جمهوری دفاعیه خود را ارائه خواهند داد -  REUTERS/Tom Brenner

رئیس جمهوری، روند استیضاح را یک «بازی مسخره» خوانده است.

وکلای او آن را بخشی از یک بازی بزرگتر و «ناموجه حزبی با هدف سرنگون کردن او»  توسط دموکرات‌ها توصیف کرده‌اند.

اما دونالد ترامپ چه بخواهد چه نخواهد، از طرف مجلس نمایندگان کنگره استیضاح شده است و محاکمه او با دو اتهام، به زودی در مجلس سنا آغاز خواهد شد. 

بخش اعظم آنچه در روزها یا حتی هفته‌های آینده رخ خواهد داد، در ابهام است.

در ساعات پایانی روز دوشنبه و شب آغاز جریان محاکمه ترامپ، «میچ مک‌دانل» رئیس مجلس سنا از حزب جمهوری‌خواه، یک رشته مقررات پیرامون نحوه روند محاکمه منتشر کرد. اما حتی در این مرحله، به همان میزان که برخی چیزها تثبیت و«بر سنگ حک شده» به‌نظر می‌رسد، بسیاری چیزها نیز همچنان دستخوش تغییر است.

در روز سه شنبه ۲۱ ژانویه چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

روند محاکمه دونالد ترامپ در سنا در ساعت یک بعداز ظهر سه‌شنبه به وقت واشنگتن (شش عصر به وفت گرینویچ) آغاز خواهد شد. انتظار می‌رود که پس از مدت کوتاهی، از  نمایندگان خواسته شود تا به قطعنامه ناظر بر محاکمه رای دهند. دوشنبه شب، آقای مک‌دانل پیشنهاد کرد که دو روز فشرده به هر یک از طرفین تعلق گیرد که در آن، دادخواست و دفاعیه خود را مطرح کنند. آقای مک‌‌دانل در تضاد با خواست نمایندگان دموکرات، رای‌گیری در مورد احضار شهود جدید را به تعویق انداخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سناتور مک‌دانل، پس از چهار روز اقامه دعوا و دفاعیه دو طرف (دو روز برای هر یک) سناتورها ۱۶ ساعت فرصت خواهند داشت تا پرسش‌های خود را برای هیئت دادستانی و تیم دفاعی مطرح کنند. پس از آن، سناتورها به مدت چهار ساعت وارد شور خواهند شد. 

آیا شاهدی به جلسات محاکمه احضار خواهد شد؟

دموکرات‌ها در تلاش بوده‌اند تا شهودی را، از جمله چند مقام سابق و کنونی کاخ سفید، به جلسات دادرسی دعوت کنند. هرچند تعدادی از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه حمایت از چنین نظریه‌ای را رد نکرده‌اند، اما روشن است که تصمیم‌گیری در این مورد در روز سه شنبه انجام نخواهد گرفت؛ مگر آن که دموکرات‌ها به نحوی بتوانند آن را در صورت جلسه قرار دهند. روز دوشنبه، «چاک شومر»، رهبر نمایندگان دموکرات در مجلس سنا، طرح جمهوری‌خواهان را یک «سرپوش» توصیف کرد. 

متن دادخواست و دفاعیه در چه زمانی قرائت خواهد شد؟

پس از تایید مقرراتی که سناتور مک‌دانل در روز سه شنبه ارائه خواهد داد، اعضای دموکرات مجلس نمایندگان که به عنوان هیئت دادستانی در محاکمه منصوب شده‌اند، رسما موارد دعوای خود را علیه رئیس جمهوری مطرح خواهند کرد. روشن نیست که آیا این امر در روز سه شنبه انجام خواهد شد یا روز پس از آن. پس از ختم اقامه دعوا توسط تیم دادستانی، تیم وکلای رئیس جمهوری دفاعیه خود را ارائه خواهند داد.

آیا کاخ سفید می‌تواند برای رد دو مورد تخطی در پرونده استیضاح اقدام کند؟

رویترز به نقل از یک دستیار ارشد رهبری حزب جمهوری‌خواه گزارش داده است که وکلای آقای ترامپ می‌توانند در مرحله نخست محاکمه، خواهان رد کلیه اتهامات علیه او شوند، اما این حرکت احتمالا از حمایت چندانی برخوردار نخواهد شد. 

موضوع احضار شهودی مثل جان بولتون چه می‌شود؟

شبکه خبری سی ان ان، در اشاره به قطعنامه سناتور مک‌دانل، می‌گوید که پس از طرح دعوای دادستان و دفاعیه وکلای ترامپ و پس از آن که فرصت شانزده ساعته سناتورها برای طرح سئوالاتشان منقضی شود، سنا این نکته را که «آیا صلاح است که در چارچوب قوانین و مقررات استیضاح، احضار شهود یا طرح اسناد دیگری مطرح شود»، مد نظر قرار خواهد داد.

سناتورها در چه مرحله‌ای رای خواهند داد؟

انتظار می‌‌رود که به دلیل کشمکش‌هایی که در جریان است، رای به نتیجه محاکمه استیضاح تا پایان ماه ژانویه یا اوایل فوریه صادر نشود. اما اگر طرف آقای مک‌دانل پیروز شود، احتمالا رای نهایی محاکمه زودتر از انتظار صادر خواهد شد.

آیا ممکن است سناتورهای حزب جمهوری‌خواه علیه ترامپ رای دهند؟

در این مرحله، نه! در شرایط بعیدی که سنا نیز پرزیدنت ترامپ را استیضاح کند، مایک پنس، معاون او جایگزینش خواهد شد.

چه موارد دیگری در دستور جلسه کار پرزیدنت ترامپ است؟

قرار است آقای ترامپ یک روز پس از رای‌گیری مقدماتی دموکرات‌ها در چرخه سیاسی ایالت «آیوا»، نطق سالیانه خود را خطاب به اجلاس مشترک کنگره آمریکا ایالات متحده ایراد کند.

این‌ها همه چه تاثیری بر موقعیت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری خواهد داشت؟ 

اگر فرض را بر این بگذاریم که آقای ترامپ از محاکمه سنا پیروز بیرون خواهد آمد، او همچنان خود را قربانی مقاصد بد دموکرات‌ها تصویر می‌کند که احتمالا موقعیت او را در میان هوادارانش تحکیم خواهد کرد. نکته ناروشن، این است که آیا این حرکت حامیان جدیدی برای او به ثمر خواهد آورد، یا نه. محرز آن است که تا ماه نوامبر ۲۰۲۰ (تاریخ انتخابات ریاست جمهوری) بسیار چیزها اتفاق خواهد افتاد که جریان استیضاح را از اذهان محو خواهد کرد.

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent