رافائل نادال، تنیس‌بازی که برای سه دهه در اوج ماند

نادال بخت شماره یک قهرمانی در تنیس آزاد ۲۰۲۰ استرالیا است

رافائل نادال در تنیس اوپن استرالیا، ملبورن، ۱۹ ژانویه ۲۰۲۰-William WEST / AFP

رافائل نادال، بخت اول قهرمانی در مسابقات تنیس آزاد استرالیا، با قرار داشتن در جایگاه نخست رتبه‌بندی حرفه‌ای تنیس جهان، پا به دهه سوم زندگی‌اش گذاشت. این اسپانیایی 33 ساله می‌گوید با توجه به آسیب‌دیدگی‌های طولانی و متنوعی که از سر گذرانده، تعجب می‌کند که همچنان در قله مسابقات تنیس مردان قرار دارد.

نادال، که در دوره‌ای بی‌نظیر از آمادگی کامل به سر می‌برد، در پانزدهمین حضورش در ملبورن پارک در پی آن است تا برای دومین بار به مقام قهرمانی مسابقات تنیس آزاد استرالیا دست یابد و رسیدن به حد نصاب 20 قهرمانی راجر فدرر در مسابقات معتبر تنیس (گرند اسلم) نیز به او انگیزه می‌دهد.

نادال 11 سال بعد از قهرمانی در مسابقات سال 2009 ملبورن، از انبوه آسیب‌دیدگی‌های جدی رهایی یافته است تا بر این پیش‌بینی‌ خط بطلان بکشد که سبک بازی سراسر کنش و توان‌فرسایش سبب خواهد شد عمر ورزشی کوتاهی داشته باشد.

نادال اکنون بخت آن را دارد تا سه عنوان قهرمانی از چهار عنوان قهرمانی چهار مسابقه معتبر تنیس جهان را از آن خود کند؛ زیرا سال گذشته توانسته بود در مسابقات تنیس آزاد ایالات متحده و فرانسه برنده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او روز شنبه در ملبورن پارک به خبرنگاران گفت: « راستش را بخواهید، نمی‌توانم بگویم که در آسیب‌دیدگی‌ها خوش اقبال بوده‌ام، چون نبوده‌ام.»

نادال در ادامه گفت: «البته رمز و رازی هم در میان نیست. فقط پای شور و شوق، عشق به ورزش و حفظ مثبت اندیشی در دوران سختی‌ها در میان است. درست است که در کل دورانی که به این حرفه مشغول بوده‌ام، دچار موقعیت‌های دشواری شده‌ام؛ اما احتمالاً به لطف مثبت‌اندیشی و داشتن اطرافیان درست و حسابی، همیشه توانسته‌ام راهی برای ادامه دادن مسیر پیدا کنم.»

او افزود: «همان طور که خیلی‌ها گفته‌اند، به خاطر سبکی که در بازی دارم، داشتن چنان ذهنیتی برایم دشوار است. ولی از میدان خارج نشده‌ام و از این بابت خوشحال هستم. داشتن چنین جایگاهی در این سن، حتی برای خودم هم خیلی جای شگفتی دارد.»

نادال، تنها تنیس‌بازی که توانسته در سه دهه مختلف، تنیس‌باز شماره یک جهان باشد، با قرعه مناسبی مواجه شده و در نخستین دور در روز سه شنبه باید با هوگو دلین بولیویایی بازی کند که در فهرست بخت‌داران اسمی از او نیست.

امکان دارد نادال در دور چهارم مسابقات، با کارن خاچانوف، بخت‌دار شماره 13 روبه‌رو شود یا با نیک کیریوس استرالیایی، که سه مسابقه از هفت مسابقه‌اش با این تنیس‌باز اسپانیایی را برده است. این دو هرگز رابطه دوستانه‌ای نداشته‌اند. نادال سال گذشته، پس از آنکه در مسابقات تنیس آزاد مکزیک از این استرالیایی شکست خورد، او را متهم کرد که «احترامی برای عموم مردم، حریفان و خودش قائل نیست.»

کیریوس هم گفت نادال کسی است که جنبه باخت ندارد. از نادال درباره بخت قهرمان شدن کیریوس - با توجه به این که در کشور خودش بازی می‌کند، پرسیدند که در پاسخ شانه‌ بالا انداخت؛ «همه کیریوس را می‌شناسند. همه می‌دانند که خیلی با استعداد است و وقتی بخواهد و بتواند بهترین بازی‌اش را انجام بدهد، خیلی خوب است. او همیشه بخت قهرمان شدن را دارد.»

© The Independent

بیشتر از ورزش