نطق پراحساس شاهزاده هری درباره ترک وظایف سلطنتی

شاهزاده هری از خاندان سلطنتی قدردانی کرده و گفته برای ملکه نهایت احترام را قائل است

 این زوج از فصل بهار به عنوان هری، دوک ساسکس و مگان، دوشس ساسکس شناخته خواهند شد -Jeremy Selwyn / POOL / AFP

شاهزاده هری، نوه ملکه انگلستان، با اشاره به «نیروی قدرتمند» رسانه‌ها، گفته است «چاره دیگری» جز کناره‌گیری از وظایف سلطنتی برای او و مگان نمانده بود.

دوک ساسکس روز یکشنبه در یک ضیافت خصوصی شام برای نهاد خیریه «سِنتِبِیل» درباره تصمیم اخیر او و همسرش مگان مارکل (پیرامون کناره گیری از وظایف سلطنتی) توضیح داد. 

او خطاب به مهمانان گفت: «می‌خواهم حقیقت را تا جایی که می‌شود از من بشنوید. نه در جایگاه یک شاهزاده، بلکه به عنوان هری، کسی که بسیاری از شما در طول ۳۵ سال گذشته شاهد بزرگ شدنش بوده‌اید. بریتانیا خانه من و مکانی است که به آن عشق می‌ورزم. این هرگز عوض نخواهد شد. من با حمایت بسیاری از شما در اینجا بزرگ شده‌ام وشاهد استقبال شما از مگان، با آغوش باز بوده‌ام. زیرا شما دیدید من به آن عشق و خوشبختی رسیده‌ام که همه عمر در جستجویش بودم. بالاخره دومین فرزند دایانا ازدواج کرد.»

او افزود: «مگان و من در آغاز ازدواج‌مان هیجان زده و امیدوار بودیم و می‌خواستیم خدمت کنیم. به همین دلیل، بسیار متاسفم که همه این‌ها به اینجا رسید.»

شاهزاده هری در ادامه گفت: «تصمیم به این که وظایف سلطنتی خودم و همسرم را ترک کنم آسان نبود. پس از سال‌ها رویارویی با چالش‌ها، ماه‌ها درباره آن صحبت و مذاکره شد. می‌دانم همواره به درستی رفتار نکرده‌ام، اما در این شرایط حقیقتا گزینه دیگری وجود نداشت.»

بیانات دوک ساکس به دنبال اعلامیه روز شنبه کاخ باکینگهام ایراد شد که در آن گفته شد مگان و هری از استفاده از القاب سلطنتی محروم خواهند شد و نیز میلیون‌ها پوندی را که صرف نوسازی خانه‌شان در ایالت بارکشِر کرده‌اند، به صندوق دولت پس خواهند داد.

ازهری و مگان در چارچوب توافقی که با کاخ باکینگهام کرده‌اند، «خواسته شده است از وظایف سلطنتی‌شان، از جمله حضور در مراسم رسمی ‌نظامی‌ خودداری کنند.» این دو همچنین برای وظایفشان در ارتباط با سلطنت هیچگونه وجهی دریافت نخواهند کرد.

این زوج از فصل بهار به عنوان هری، دوک ساسکس و مگان، دوشس ساسکس شناخته خواهند شد (القاب والاحضرت را از دست خواهند داد).

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هری در ضیافت یکشنبه شب گفت، او و مگان (صحنه را) ترک نمی‌کنند، اما به وضوح خاطرنشان کرد که موارد توافق با کاخ باکینگهام مورد نظر و خواست آن‌ها نبوده است.

او افزود: «امیدوار بودیم بتوانیم بدون چشمداشت مالی، همچنان به ملکه، کشورهای مشترک المنافع و رشته‌های من با ارتش خدمت کنیم، اما متاسفانه امکان‌پذیر نشد.»

دوک ساسکس همچنین گفت: «من این را پذیرفته‌ام و می‌دانم مرا عوض نکرده و تغییری در تعهداتم ایجاد نمی‌کند. اما امیدوارم به شما کمک کند درک کنید این ماجرا به کجا انجامیده و این که من یک گام از خانواده و همه چیزهایی که تابه حال شناخته‌ام، به عقب برداشته‌ام تا بتوانم گامی‌ به جلو و به سوی یک زندگی آرام‌تر بردارم.»

هری که نهاد خیریه «سنتبیل» را در سال ۲۰۰۶ با همراهی شاهزاده سیسوی لزوتو برای کمک به جوانان در این کشور آلوده به بیماری ایدز بنیان گذاشت، همچنین به درگذشت مادرش شاهدخت دایانا اشاره کرد.

او گفت: « بیست و سه سال پیش، هنگامی‌ که مادرم را از دست دادم، شما مرا زیر چتر حمایت خود گرفتید. شما مدت‌ها از من مراقبت کردید، اما نیروی رسانه‌ها بسیار قدرتمند است. امیدوارم روزی حمایت جمعی ما از یکدیگر بتواند قدرتمندتر باشد، زیرا این بسیار بزرگتر از ماست.»

هری گفت، همچنان به «زندگی در خدمت دیگران» ادامه خواهد داد و افزود:«من همچنان همان مردی خواهم ماند که کشورش برایش عزیز بوده و عمرم را صرف کمک به آرمان‌ها، کارهای خیریه و حمایت از جوامع نظامی - ‌که برایم بسیار مهم است، خواهم کرد.»

شاهزاده هری از خاندان سلطنتی قدردانی کرده و گفت برای ملکه که او را «مادر بزرگ و فرمانده کُل» خودش خواند، «نهایت احترام» را قائل است.

او در پایان گفت: «من از او و خاندان سلطنتی برای حمایتشان از مگان و من در چند ماه گذشته، نهایت امتنان را دارم.»

© The Independent