رهبران جناح‌های درگیر در لیبی از ملاقات با هم در برلین خودداری کردند

لیبی از سال ۲۰۱۱ و پس از سرنگونی قذافی درگیر جنگ‌های داخلی‌ست

روز یکشنبه، کشورهایی که به نوعی منافعشان به وضعیت پیچیده جنگ‌های داخلی لیبی گره خورده، توافق کردند که به تحریم ارسال سلاح به لیبی - که بارها نادیده گرفته شده است، احترام گذاشته و از حمایت‌های نظامی‌ (از طرفین جنگ داخلی) خودداری کنند. گزارش‌ها حاکی از آن بوده که رزمندگان خارجی و تسلیحات، در هر دو سوی طیف سیاسی و نظامی‌ لیبی در حال استقرار است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در پایان کنفرانس تاریخی سران - که پیرامون اوضاع لیبی در برلین برگزار شد، گفت این اجلاس «موفقیت آمیز» بوده و شرکت‌کنندگان در آن تعهد کرده‌اند در راستای برقراری آتش‌بس میان طرفین درگیر تلاش کنند. 

اما خانم مرکل اذعان داشت که فائز السراج، رهبر دولت طرابلس، که از طرف جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته می‌شود، و خلیفه حفتر، فرمانده رقیب او - که فرماندهی شورشیان شرق لیبی را برعهده دارد، به خاطر «بزرگ بودن» اختلافاتشان، با یکدیگر روبه‌رو نشدند. 

رسانه‌های لیبی نیز پیشتر گزارش داده بودند که آقای السراج از ملاقات با ژنرال حفتر، فرمانده «ارتش ملی لیبی»، خودداری کرده است. ارتش ملی لیبی از ماه آوریل طرابلس را هدف حمله قرار داده و در دور روز گذشته نیز چند ترمینال عمده نفتی را به تصرف درآورده است. 

روز یکشنبه، سران یازده کشور جهان وارد برلین شدند تا با حضور در این کنفرانس راهی برای توقف برخوردهای تلخی که در سال جاری با دخالت‌های نظامی‌ نیروهای خارجی به اوج رسیده، بیابند. 

 ولادیمیر پوتین، رجب طیب اردوغان، امانوئل مکرون، به ترتیب رؤسای جمهور روسیه، ترکیه و فرانسه، جیزپه کنته وبوریس جانسون، نخست وزیران ایتالیا و بریتانیا و نیز مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در میان شرکت‌کنندگان کنفرانس برلین بودند.

در پایان این اجلاس چهار ساعته، خانم مرکل گفت: « قدم در راه دشواری گذاشته‌ایم. ما روی یک برنامه فراگیر توافق کرده‌ایم.»

او افزود: «همگی ما توافق کردیم که به تحریم (ارسال) اسلحه به لیبی احترام بگذاریم. همچنین تحریم اسلحه باید نسبت به گذشته با سختگیری بیشتری اعمال شود.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز ضمن تکرار اظهارات خانم مرکل هشدار داد که جنگ نیابتی در لیبی تا مرزهای «خطرناکی» بالا گرفته و امنیت کل منطقه را مورد تهدید قرار داده است.

او خطاب به خبرنگاران در برلین گفت: «نمی‌توانم به اندازه کافی بر این نکته تاکید کنم که برای درگیری‌های لیبی هیچگونه راه حل نظامی‌ وجود ندارد. امیدوارم تعهداتی که امروز داده شد، به یافتن راه حل پایداری برای بحران لیبی کمک کند. باید آتش‌بس برقرار کنیم. ما نمی‌توانیم بر چیزی نظارت کنیم که وجود ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلمان امیدوار است بتواند روند ارسال افراد وسلاح‌های خارجی به جناح‌های درگیر در لیبی را متوقف کند و با اعمال توافق آتش‌بس، به مخاصمات تلخ این کشور پایان دهد.

کنفرانس برلین یک هفته پس کنفرانس دیگری در همین زمینه در مسکو برگزار شد، که هدف آن نیز پایان دادن به مخاصمات خونین لیبی در لیبی بود.

ازسال ۲۰۱۱ و سرنگونی و قتل معمر قذافی، رهبر لیبی، این کشور درگیر جنگ‌های فزاینده داخلی بوده است.

در حال حاضر، لیبی تقریبا میان دو دستگاه رهبری رقیب تقسیم شده است، که هریک از جانب کشورهای متفاوتی حمایت می‌شود.

قطر و ایتالیا در میان حامیان آقای سراج، رهبر دولت وفاق ملی طرابلس، هستند که از طرف سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شود؛ اما آقای سراج اخیرا برای دریافت افراد و اسلحه به ترکیه نیز متوسل شده است.

تصور می‌شود در روزهای اخیر، حدود ۲۰۰۰ شورشی سوری، از طرف ترکیه به پایتخت لیبی اعزام شده باشند تا نیروهای آقای السراج را علیه حملات ژنرال حفتر تقویت کنند.

ویدیوهایی که این هفته در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، حاکی از انتقال شورشیان سوری به طرابلس، توسط هواپیماهای لیبی است.

در این میان، نیروهای ژنرال حفتر، به‌رغم حمله و محاصره طرابلس به هدف تصرف آن در ماه آوریل، از حمایت مصر، روسیه و امارات متحده عربی نیز برخوردار بوده‌اند.

روز یکشنبه، شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد، به دنبال بسته شدن کلیه ترمینال‌های صادرات نفتی لیبی در شرق، افراد تحت فرماندهی ژنرال حفتر دو حوزه نفتی معظم را نیز در صحرای جنوب غربی لیبی مسدود کرده‌اند. شرکت ملی نفت لیبی افزود، در حال حاضر، تنها ترمینال‌های نفتی دریایی و یک تاسیسات کوچک در خشکی فعال مانده است.

آنگلا مرکل همچنین گفت، به‌رغم آنکه رهبران جناح‌های درگیر در لیبی از ملاقات با یکدیگر خودداری کرده‌اند، بر انتخاب اعضای یک کمیته نظامی‌، که نمایندگی آن‌ها را در مذاکرات برقراری آتش‌بس پایدار برعهده داشته باشد، توافق کرده‌اند.

آقای گوترش گفت که این کمیته «در روزهای آینده در ژنو» آغاز به کار خواهد کرد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، نیز گفت: «ما متوجه هستیم که امضاهای امروز (در کنفرانس برلین) کافی نیست.»

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، بر نیاز برای پایان دادن به مخاصمات و حمایت همه طرفین ذینفع برای حمایت از مذاکرات صلح که «راهی به جلو برای مردم لیبی باشد» تاکید کرد. 

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، نیز ضمن ارسال پیام حمایت خود از میدان سن پیر واتیکان، گفت: «قویا امیدوارم این کنفرانس بسیار مهم، آغاز راهی برای خاتمه خشونت‌ها و یافتن راه حل از طریق مذاکره برای صلح و ثبات باشد.»

© The Independent