عباس موسوی: در برجام هستیم، آمریکا هم بیاید

«نمی‌دانیم سفیر بریتانیا به ایران بازمی‌گردد یا خیر»

در شرایطی که اروپا مکانیسم حل اختلاف را به کار انداخته و توافقی فراگیرتر از توافق هسته‌ای پیش روی ایران است، سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید، ایران همچنان در برجام است و آمریکا هم می‌تواند به آن ملحق شود.

عباس موسوی در شرایطی این اظهار نظر را مطرح می‌کند که چیزی از برجام باقی نمانده است.

اکنون سه کشور باقی‌مانده در برجام (بریتانیا،‌فرانسه و آلمان) همسو با آمریکا خواستار توافقی درازمدت‌تر و جامع‌تر با ایران هستند که علاوه بر فعالیت‌های هسته‌ای، برنامه‌های موشکی و ماجراجویی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی را نیز شامل شود.

طراحی گام نهایی

ایرنا به نقل از موسوی که در کنفرانس خبری امروز (دوشنبه) با خبرنگاران حضور داشت می‌نویسد:«درب مذاکره بسته نشده و توپ در زمین آنهاست».

موسوی همچنین گفت که گمان نمی کند، ایران با شرایطی که آنها (غرب) مد نظرشان است، مذاکره کند و توصیه این است که به توافق جاری پایبند باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین به طراحی گام نهایی شاره کرد و گفت در صورتی که این حرف‌ها و روال ادامه پیدا کند، ایران گام موثر را بر می‌دارد.

از سرگیری غنی‌سازی ۲۰ درصدی یکی از اقداماتی است که پیش‌تر تهدید آن مطرح شده بود. غنی‌سازی ۲۰ درصدی زمان گریز هسته‌ای ایران را کاهش می‌دهد. در حال حاضر برخی کنابع اسرائیلی فاصله ایران تا دستیابی به سلاح هسته‌ای را یک سال برآورد می‌کنند. برخی ناظران بین‌المللی می‌گویند کاهش این زمان به زیر شش ماه برای هیچ یک از طرف‌ها پذیرفتنی نخواهد بود و به طور قطع واکنش جدی آنها را به دنبال خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز امروز به خبرگزاری میزان گفت:«چنانچه «اروپا بخواهد مسیر مقابله را طی کنند»، جمهوری اسلامی در همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدید‌نظر خواهد کرد.»

سفیر بریتانیا مشکوک بود

موسوی در بخش‌های دیگری از اظهارات‌اش نیز به خروج سفیر بریتانیا از ایران اشاره کرد. راب‌ مک‌ایر هفته گذشته پس از بازداشت در جریان حضور در مراسم یادبود قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی برای چند ساعت بازداشت و سپس آزاد شد.. پس از آن تندروها او را به تحریک معترضان و تصویربرداری از تجمع متهم کردند و خواستار اخراج او شدند. گروهی نیز در مقابل سفارت بریتانیا در تهران ماکت مقوایی مک‌ایر را به آتش کشیدند و آیت‌الله علم‌الهدی نیز دستور تکه‌تکه کردن او را صادر کرد. پس از آن بود که مک‌ایر ایران را ترک کرد.

موسوی در مورد مک‌ایر گفت که رفتار او مشکوک بوده و سفیر بریتانیا ترجیح داده کشور را ترک کند و مشخص نیست که او به ایران باز می‌گردد یا خیر.

هواپیمای اوکراینی را سیاسی نکنید، چیزی گیرتان نمی‌آید!

موسوی همچنین گفت که کشورها نباید ماجرای سرنگونی هواپیمای اوکراین را سیاسی کنند چون چیزی گیرشان نمی‌آید.

این هواپیما ۱۸ دی با شلیک پدافند موشکی نزدیک فرودگاه امام خمینی سرنگون شد و همه ۱۷۶ مسافر و خدمه آن جان باختند. مقامات تهران تا سه روز برخورد موشک به این هواپیما را انکار می‌کردند و پس از پذیرش آن نیز هیچ توضیح روشنی در مورد علت آن و مقصرها ارایه ندادند.

حمله را به عراق اطلاع داده بودیم، نمی‌دانیم چرا شکایت کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بخش دیگری از اظهارات‌اش هم گفت که حمله موشکی سپاه به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق را به دولت عراق اطلاع داده بودیم و نمی‌دانیم چرا بغداد به سازمان ملل شکایت کرده است.

موسوی همچنین از عدم حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مجمع جهانی اقتصاد خبر داده که هفته نخست بهمن‌ماه در داووس برگزار می شود. موسوی نگفت که ظریف دقیقا به چه دلیلی در این اجلاس حضور نمی‌یابد. هفته گذشته رویترز در گزارشی خبر لغو سفر ظریف به داووس را منتشر کرده  و نوشته بود که دیگر نام او در فهرست ۳ هزار مهمان این نشست دیده نمی‌شود.

بیشتر از