هدف از نزدیکی با چین و دوری از آمریکا، ابقای عادل عبد المهدی در قدرت است

کنار رفتن عادل عبد المهدی، پرده از صدها پرونده فساد برخواهد داشت

عادل عبد المهدی، نخست وزیر عراق هنگام دیدار از چین در ماه سپتامبر گذشته- AFP

در حالی که روند تشکیل دولت جدید عراق تا هنوز با ناسازگاری های بی شماری رو به رو است و معترضان عراقی هشدار می دهند که در صورت عدم موفقیت در تشکیل دولت جدید، اعتراضات ضد دولتی تشدید بیشتری می یابد، جناح های سیاسی و نظامی وابسته به ایران سعی دارند، مسیر بازگشت مجدد عادل عبد المهدی را به سمت نخست وزیری عراق هموار کنند. این جناح ها قصد دارند دست به هر اقدامی بزنند تا قدرت را در آینده از دست ندهند، طرح اخراج نیروهای آمریکایی از عراق و هیاهوی توافق نامه های تجاری با چین، تلاشی برای ابقای عادل عبد المهدی در قدرت است که با فشار رژیم ایران بر عراق تحمیل شده است.

ناظران عقیده دارند که عادل عبد المهدی، آخرین نخست وزیر متحد ایران در عراق است و با کنار رفتن وی از قدرت، پرده از صدها پرونده فساد و سوء استفاده از قدرت به نفع ایران برداشته می شود و همین امر باعث می شود گروه های سیاسی و نظامی متحد ایران در تلاش برای حفظ عادل عبدالمهدی در قدرت باشند. اما بعید به نظر می رسد که این جناح ها بتوانند به این هدف نزدیک شوند، زیرا عادل عبد المهدی نه تنها با مخالفت مردم عراق و جامعه جهانی رو به رو بوده بلکه مرجعیت نجف نیز دیگر از وی حمایت نخواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جناح های سیاسی وفادار به ایران ادعا می کنند که ایالات متحده با حمایت از تظاهرات عراق، قصد دارد مانع اجرا شدن توافق نامه های عراق با چین شود و با پیشکش این بهانه، حضور خود را در عراق ادامه دهد، اما شهروندان سنی مذهب و کردها با این دیدگاه ابراز مخالف می کنند.

در این میان، برخی از منابع آگاه خاطر نشان می کنند که روند گزینش نخست وزیر جدید عراق به توافقات جریان صدر، به رهبری مقتدی صدر و ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری پیوند خورده است و رئیس جمهور عراق نیز به منظور بیرون رفت از بن بست کنونی، قصد دارد هر نامزدی را که جناح های سیاسی برای تصدی سمت نخست وزیری پیشنهاد کنند، بپذیرد.

در همین حال، ائتلاف "سائرون" بار دیگر مخالفت خود را با بازگشت عادل عبد المهدی به قدرت ابراز داشته و تأکید کرده است که نخست وزیر بعدی بایستی یک شخص مستقل بوده و در نابسامانی های اخیر عراق نقشی نداشته باشد.

اما حیدر الفوادی، نماینده ائتلاف "العطاء"، بازگشت عادل عبد المهدی به قدرت را به سود عراق می داند و می گوید که مرجعیت نجف در حمایت از منافع ملی همواره بذل مساعی می کند و شکی نیست که مرجعیت این توانایی را دارد تا عراق را از عمق بحران های کنونی نجات دهد. وی خواستار گزینش مجدد عادل عبد المهدی به سمت نخست وزیری بوده و تأکید دارد که لازم است برای بیرون رفت از ناسازگاری های موجود، به عادل عبد المهدی فرصت داده شود تا اعضای کابینه جدید را به صورت آزادانه تعیین کند.

موضع ائتلاف فتح در مورد گزینش مجدد عادل عبد المهدی، تا کنون روشن نیست، زیرا برخی از اعضای این ائتلاف تأکید می کنند که آن ها قصد انتصاب مجدد عادل عبد المهدی را به سمت نخست وزیری ندارند، اما برخی منابع سیاسی خاطر نشان می کنند که توافق سیاسی جدیدی تحت فشارهای ایران در حال شکل گیری است که هدف از آن بازگرداندن عادل عبد المهدی به قدرت می باشد.

همچنان احمد الکنانی، عضو ائتلاف فتح، در صحبتی که با اندیپندنت عربی داشت، گفت ائتلاف فتح خواهان ابقای عادل عبد المهدی نیست، زیرا اکثر ائتلاف های سیاسی به ویژه شیعیان در صدد ایجاد جایگزینی برای عادل عبد المهدی هستند. البته دولت بعدی بایستی متعهد به تکمیل توافق نامه های تجاری با چین و خروج نیروهای خارجی از کشور باشد.

اما منابع آگاه می گویند که ایران می خواهد عادل عبد المهدی را بار دیگر به قدرت برساند و البته ائتلاف فتح، کردها و اغلب جناح سیاسی سنی مذهب عراق، از بازگشت عادل عبد المهدی به سمت نخست وزیری حمایت می کنند. در حالی که ائتلاف های سائرون، حکمت و نصر با این مسئله ابراز مخالفت می کنند. البته اظهارات رهبران سیاسی وابسته به ائتلاف فتح در مخالفت با بازگشت عادل عبد المهدی، اهداف رسانه ای دارد و با تصمیم گیری های ائتلاف فتح در مغایرت است.

منبع یاد شده افزود که علاوه بر ائتلاف فتح، برخی از جناح های کرد و احزاب سیاسی سنی مذهب به عادل عبد المهدی خبر داده اند که از وی حمایت خواهند کرد. البته ائتلاف فتح سعی دارد مقتدی صدر را در تلاش های که به هدف ابقای عادل عبد المهدی در سمت نخست وزیری، صورت می گیرد شامل کند و ایران نیز از این اقدام حمایت می کند.

از سوی دیگر، واثق الهاشمی، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک عراق، در صحبتی که با اندیپندنت عربی داشت، گفت: ائتلاف فتح برای حمایت از بازگشت عادل عبد المهدی به قدرت، شروطی را مطرح کرده است که مهم ترین آن ها، اخراج نیروهای خارجی از کشور، به اجرا در آوردن توافق نامه های تجاری با چین، پشتیبانی از گروه های مسلح  و همسویی با سیاست های ایران است.

الهاشمی افزود: کردها بدین باورند که بهترین نخست وزیر برای آن ها عادل عبد المهدی است همچنان جناح های سنی مذهب نیز تأکید کردند هر نامزدی که بتواند حقوق و سهم آن ها را در دولت تضمین کند، از وی حمایت خواهند کرد حتی اگر عادل عبد المهدی باشد.

در پیوند به توافق نامه تجاری با چین، واثق الهاشمی، گفت: توافق نامه های یاد شده به دلیل بی ثباتی اوضاع تا کنون به مرحله اجرا نرسیده است و با توجه به وخامت اوضاع امنیتی، بعید است شرکت های خارجی در شرایط کنونی قصد ورود به عراق را داشته باشند، اما هدف از مطرح کردن مسئله ای توافق نامه ها با چین، ابراز مخالفت و تضاد با ایالات متحده است.

در همین راستا، احمد الشریفی، کارشناس امور استراتژیک، گفت: جناح های متحد ایران سعی دارند از عادل عبد المهدی به عنوان ابزاری در راستای حفظ قدرت خود در عراق استفاده کنند، اما با توجه به تحولات اخیر در کشور، این جناح ها به هیچ صورتی قادر به ابقای عادل عبد المهدی نخواهند بود .

البته دولت عراق در سپتامبر گذشته، 8 قرارداد و تفاهم نامه را به ارزش حدود 500 میلیارد دلار با چین به امضا رساند اما از جزئیات این توافق نامه ها تا کنون اطلاع کافی در دست نیست. اما برخی از کارشناسان عقیده دارند که توافق نامه های امضا شده با چین در واقع، یک راهبرد اقتصادی است که یکی از کشورهای همسایه به منظور بهره برداری از دارایی های عراق به سود اقتصاد خود، آن را بر دولت عراق تحمیل کرده است.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه