جانسون تحت فشار برای جلوگیری از دسترسی هواووی به شبکه ارتباطات بریتانیا

ایالات متحده اعطای دسترسی به آن را «دیوانگی» می‌خواند

دولت مهیای تصمیم‌گیری در مورد هواووی است و نخست وزیر می‌گوید، اگر راه‌ دیگری دارید بگویید-Leon Neal / POOL / AFP

واشنگتن هشدار داده که شبکه ارتباطات نسل ۵ بریتانیا را در دسترس هواووی قرار دادن، «دیوانگی» است، اما بوریس جانسون همچنان در برابر فشار ایالات متحده برای اجازه دسترسی ندادن به هواووی، مقاومت کرده است.

 تصمیم نهایی دولت بریتانیا در مورد اجازه یا عدم اجازه دسترسی غول مخابرات چین به بخش‌های «غیرهسته» شبکه ارتباطات سیار، در «موعد مقتضی» انجام می‌شود.

اما دخیل کردن هواووی در شبکه بریتانیا سبب می‌شود که در مسیر رویارویی با دونالد ترامپ قرار گیرد که مکرراً در مورد نگرانی‌های امنیتی این کار هشدار داده است.

آقای جانسون روز سه‌شنبه در سخنان‌ خود تأکید کرد که امنیت را در ارتقا دادن شبکه ارتباطات نسل ۵ کشور به خطر نخواهد انداخت، و از منتقدان خواست که اگر فراهم‌ساز «دیگری» سراغ دارند، معرفی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در برنامه صبحانه بی‌بی‌سی گفت:« دسترسی به بهترین فناوری ممکن، حق مردم بریتانیا است. در مورد زیرساخت و فناوری صحبت کرده‌ام، و می‌خواهم فناوری فراخ‌باند گیگابتی در اختیار همگان باشد.»

« اگر کسانی مخالف این یا آن نام تجاری هستند، باید جانشین معرفی کنند. از سوی دیگر، روشن است که به عنوان نخست وزیر بریتانیا، نمی‌خواهم زیرساختی ایجاد شود که به امنیت ملی ما یا قابلیت همکاری با شرکای اطلاعاتی‌مان آسیب بزند. »

اندرو استفنسون، وزیر امور خارجه، نیز گفت که تصمیم نهایی در «موعد مقتضی» اتخاذ خواهد شد، و افزود:« دولت به هنگام این تصمیم‌گیری تمامی خطرات را در نظر خواهد گرفت.»

ارتقا شبکه نسل ۴ به ۵، انقلابی در قابلیت‌های اینترنت همراه ایجاد خواهد کرد؛ به نحوی که مصرف‌کنندگان خواهند توانست فیلمی دو ساعته را در عرض کم‌تر از چهار ثانیه بارگذاری کنند، که خیلی کم‌تر از شش دقیقه مورد نیاز در شبکه نسل ۴ است.

اما تلاش برای  آن که نگذارند دولت بریتانیا اجازه دسترسی هواووی به این شبکه را بدهد، نیز بالا گرفته است و هیئتی از ایالات متحده به ریاست مت پاتینگر، قائم‌مقام مشاور امنیت ملی، روز دوشنبه با وزرای بریتانیا در لندن دیدار کردند و طبق اخبار منتشره، اطلاعات فنی جدیدی را عرضه کردند.

طبق ادعای نشریه گاردین، این مقامات ایالات متحده گفتند که اعطای دسترسی به شبکه نسل ۵ به این غول مخابرات چین، «دست کمی از دیوانگی ندارد»، و یکی دیگر از این مقامات هم گفت: «دونالد ترامپ مستقیماً این موضوع را زیر نظر دارد.»

پیش از این، باب سیلی، نماینده محافظه‌کار مجلس، نیز از کارگروه امور خارجی مجلس خواسته بود تا مناسب بودن هواووی برای شبکه نسل ۵ بریتانیا را فوراً مورد بررسی قرار دهد.

آقای سیلی گفت، هواووی «از هر لحاظ بخشی از حکومت چین است» و توافق با این غول فناوری، سبب خواهد شد که پکن به شبکه بریتانیا دسترسی یابد.

آقای سیلی که عضو کارگروه امور خارجه در مجلس قبلی بود، در ادامه گفت، «این موضوع خیلی مهم است»، و دولت باید به سخنان ایالات متحده واسترالیا توجه کند.

او در بحثی متربط با سخنرانی ملکه، به نمایندگان مجلس گفت: «جاسوسی تجاری و کلاه‌برداری هواووی در ایالات متحده تحت بررسی است.»

آقای سیلی در ادامه افزود: «هواووی از هر لحاظ بخشی از حکومت چین است و نقشی در شبکه نسل ۵ به این شرکت دادن، یعنی این که شبکه خودمان را به دست چین و مؤسسات آن بسپاریم، و خلاف این را گفتن، کذب محض است.»

ویکتور ژانگ، قائم‌مقام هواووی، نیز در پاسخ به اظهارات آقای جانسون گفت: «ما هم قویاً با حرف آقای نخست وزیر (بریتانیا) موافقیم که «دسترسی به بهترین فناوری ممکن حق مردم بریتانیا است»، و به همین دلیل پارسال بیش از ۱۵ میلیارد دلار صرف تحقیق و توسعه کردیم تا تضمین کنیم که بهترین فناوری در اختیار مشتریان ما قرار گیرد. هواووی به مدت ۱۵ سال با شرکت‌های مخابراتی بریتانیا همکاری کرده است و در پی آن است که برای کمک به شرکت‌هایی مثل بریتیش تلکوم و ودافون، بهترین فناوری‌هایی را عرضه کند که تعهد دولت را برای قرار دادن خدمات فراخ‌باند گیگابیتی در اختیار همگان، اجرا کنند.»

او در پایان افزود: «اطمینان داریم که دولت بریتانیا بر اساس شواهد، و برخلاف ادعاهای بی‌اساس تصمیم‌گیری خواهد کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان