تحریم و تهدید، پاسخ فوتبال ایران به تصمیم ای‌اف‌سی

چهار باشگاه‌ ایرانی به دلیل ناامنی ایران از میزبانی لیگ قهرمانان محروم شدند

اگر فوتبال ایران جریمه و از مسابقات آسیایی ۲ سال محروم شود، باید به دنیا ثابت کنیم امنیت در ایران برقرار است - عکس از وبسایت باشگاه استقلال

کنفدراسیون فوتبال آسیا، درباره تیم‌های ایرانی لیگ قهرمانان آسیا تصمیم گرفته که بازی‌های خانگی خود را در زمین بی‌طرف برگزار کند. این تصمیم به دلیل ناامنی ایران پس از وقایع اخیر، از جمله سقوط هواپیمای اوکراینی با اصابت موشک‌های ایران، از سوی ای‌اف‌سی اتخاذ شده است. البته این درخواست پیشتر توسط رقبای تیم‌های ایرانی مطرح شده‌ بود. بدیهی به نظر می‌رسد که ناامنی‌ها، فوتبال ایران را با چنین بحرانی مواجه کند.

فدراسیون فوتبال ایران در بیانیه‌ای صحت این خبر را تایید کرد. در بخشی از این بیانیه نوشته شده است: «فدراسیون فوتبال امروز نامه‌ای رسمی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافت کرد و به موجب آن اعلام شده که کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم دارد مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به میزبانی تیم های ایرانی در فصل جدید را در کشور بی‌طرف برگزار کند. موضع نهایی باشگاه‌های ایرانی ظرف روزهای آینده و پس از تصمیم گیری قطعی کنفدراسیون فوتبال آسیا اطلاع رسانی خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ورزش ایران همیشه محرومیت‌ها و ممنوعیت‌های بین‌المللی - که محصول شرایط سیاسی ایران است، دشمنی نهادهای بین‌المللی تعبیر می‌شود. این تعبیر در ادبیات اغلب مدیران ورزشی ایران مرسوم است. پس از اعلام خبر محرومیت ۴ تیم ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا (پرسپولیس، استقلال، سپاهان و شهر خودرو) مدیران این باشگاه‌ها با طرح همین ادعاها وارد معرکه شده‌اند. اسماعیل خلیل‌زاده، رئیس هیئت مدیره باشگاه استقلال درباره تصمیم ای‌اف‌سی گفت: «من قبل از این که نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا به دست فدراسیون فوتبال برسد، گفتم ما به هیچ عنوان در زمین بی‌طرف بازی نمی‌کنیم و این سیاست باشگاه استقلال است. این مسائل بازی سیاسی است. ایران یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است و ما به خاطر یک یا چند بازی عزت کشورمان را از دست نخواهیم داد. با مدیران باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا، و فدراسیون فوتبال در وزارت ورزش و جوانان جلسه داریم؛ اما من با اطمینان می‌گویم هر تصمیمی را که منجر به بازی کردن ما در زمین بی‌طرف بشود، قبول نمی‌کنیم. حاضر نیستیم در کشور ثالث بازی کنیم و تبعات آن را هم می‌پذیریم.»

محمدحسن انصاری‌فرد، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس گفت: «اگر کوتاه بیاییم و آن‌ها بگویند در ایران بازی نمی‌کنیم، اشتباه بزرگی است. باید جلوی این موضوع بایستیم و اجازه ندهیم که کشورهای دیگر از طریق فوتبال و به بهانه‌های واهی امنیت کشور را زیر سئوال ببرند. در خاورمیانه و غرب آسیا هیچ جا امن‌تر از ایران نیست. وزیر ورزش هم تضامین لازم را به ای‌اف‌سی اعلام کرده و ما در باشگاه پرسپولیس پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم. باید جلوی این مسائل ایستاد.»

حمیداوی، مالک باشگاه شهرخودرو، نیز گفت: «عزت و شرف ایران از مسابقه فوتبال مهم‌تر است و ما هم مثل استقلال و پرسپولیس از حضور در کشور ثالث انصراف می‌دهیم. حتی اگر فوتبال ایران جریمه و از مسابقات آسیایی ۲ سال محروم شود، باید به دنیا ثابت کنیم امنیت در ایران برقرار است و زیر بار حرف زور نرویم.»

تحریم لیگ قهرمانان آسیا از سوی تیم‌های ایرانی می‌تواند عواقب بسیاری برای فوتبال ایران داشته باشد. جریمه‌های مالی و محرومیت‌های شدید قانونی از عواقب این تحریم است و فوتبال ایران با تحریم بازی‌ها، خود را از حرفه‌ای‌ترین رقابت‌های باشگاهی در قاره آسیا محروم می‌کند. باشگاه‌های ورزشی در ایران اغلب دولتی هستند و نمی‌توانند مستقل تصمیم بگیرند. مدیران باشگاه‌ها صاحب اختیار در تصمیم‌گیری درباره مسائل کلان نیستند و باید منتظر بمانند تا ببینند چه دستوری دریافت خواهند کرد. شاید حتی وزارت ورزش و جوانان هم صاحب قدرت تصمیم‌گیری نهایی درباره واکنش به تصمیم کنفدراسیون آسیا نباشد.

بعید است رایزنی مقامات فدراسیون فوتبال یا وزارت ورزش و جوانان با ای‌اف‌سی، تصمیم را تغییر دهد. تحریم مسابقات می‌تواند از منظر ورزشی، بدترین تصمیم برای فوتبال ایران باشد و عواقبش فوتبال ایران را تا سال‌های سال تحت تاثیر قرار دهد. کوشش برای اینکه تصمیم ای‌اف‌سی را غیرورزشی و مرتبط به مسائل سیاسی جلوه دهند، در ایران آغاز شده است. تصمیم ای‌اف‌سی اما، حتما به دلیل شرایط سیاسی ایران است و ارتباطی به دخالت سیاست در ورزش ندارد، بلکه چه بسا تصمیمی برای آسیب نرساندن به ورزشکاران و تماشاگران در ناامنی‌های موجود است.

از لحظه اعلام این خبر، پی در پی اخباری شتاب‌زده و هیجانی از زبان مدیران و مقامات ایرانی شنیده می‌شود؛ از تحریم تا شکایت به دادگاه عالی ورزش، از سیاسی خواندن تصمیم ای‌اف‌سی تا مافیایی خواندن این تصمیم. اما تمام این حرف‌ها برای انتشار مصاحبه‌ها و موضع‌گیری‌های بی‌فایده است. آنچه اهمیت دارد تماشاگران هستند که حتی فرصت تماشای یک مسابقه فوتبال را در ایران از دست می‌دهند، البته اگر هنوز رغبتی برای تماشای فوتبال باقی مانده باشد.

بیشتر از ورزش