تعطیلی فستیوال فیلم چین به دلیل اژدهای سانسور

فیلم‌های شرکت‌کننده به موضوعات حساسی مانند همجنسگرایی و تاریخ سیاسی پرداخته‌اند

در نتیجه سرکوب آزادی بیان توسط حکومت شی جین‌پینگ، فستیوال فیلم مستقل چین تعطیل شد-WANG Zhao / AFP

آخرین فستیوال فیلم مستقل در چین تعطیل شده است، و برگزارکنندگان در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که برگزاری این مراسم در این کشور غیرممکن شده است.

در نتیجه سرکوب آزادی بیان توسط حکومت شی جین‌پینگ، فستیوال فیلم مستقل چین برای مدت نامحدودی تعطیل شده است.

موضوع بسیاری از فیلم‌های شرکت کننده در این فستیوال که در سال 2003 تأسیس شد، مسایلی مانند همجنسگرایی و تاریخ سیاسی است که حزب کمونیست آنها را حساس یا نامناسب می‌داند.

به گزارش مجله ورایتی برخی از فیلم‌ها همچنان پروژه‌های زیرزمینی بودند که مهر تأیید اژدهای سانسور دولت برای اکران عمومی بر آنها نخورده بود.

در بیانیه برگزارکنندگان آمده است «ما معتقدیم با توجه به شرایط سازمانی کنونی در منطقه، امکان برگزاری فستیوال فیلمی که واقعا مستقل و مؤثر باشد وجود ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این بیانیه آمده است که فستیوال فیلم مستقل چین وظیفه تاریخی خود جهت ترویج «فیلم برای آزادی» را به جا آورده است، و برگزارکنندگان می‌گویند: «خداحافظی با این فستیوال قبل از آنکه فاسد و نابود شود بهترین راه برای ارج نهادن این مأموریت تاریخی و ابراز بهترین آرزوها برای آینده است.»

ژانگ ژیانمین، از برگزارکنندگان این فستیوال، به روزنامه هنگ کنگی «ساوت چاینا مورنینگ پست» گفت: «ما داریم به وضعیت رایج تحت حاکمیت حزب کمونیست برمی‌گردیم. ما 20 سال به عقب برگشتیم، یعنی زمانی که هیچ فضا و فرصتی برای ساخت فیلم‌های مستقل وجود نداشت. اگر ما فستیوال فیلم مستقل چین را به یک پروژه تجاری تبدیل می‌کردیم، امروز از امنیت بیشتری برخوردار می‌بود و شانس این را داشت که به حیات خود ادامه دهد.»

© The Independent

بیشتر از جهان