احتمال طرح موضوع هک شدن شرکت اوکراینی در دیدار پوتین و ترامپ

مشاور کاخ سفید موضوع فشار بر اوکراین برای شکست جو بایدن را «احمقانه» توصیف کرد

کانوی، پسر جوبایدن که در هیات مدیره شرکت اوکراینی بوده را به بی استعدادی متهم کرد- Win McNamee/Getty Images/AFP

به گفته مشاور کاخ سفید، کلین کانوی، دونالد ترامپ «شاید» در دیدار آتی خود با ولادیمیر پوتین درباره هک کردن یک شرکت در بخش انرژی اوکراین صحبت کند. ماجرای این شرکت اوکراینی از موضوعات اصلی استیضاح ترامپ است.  

یک مقام اوکراینی گفت که این شرکت برای تحقیق درباره این هک شدن از «اف بی آی» کمک خواهد خواست. یک شرکت آمریکایی متخصص در زمینه امنیت سایبری کشف کرده‌ است که هکرهای نیروی نظامی روسیه تلاش کرده‌اند ایمیل‌های این کمپانی اوکراینی به سرقت ببرند.   

به گفته این شرکت امنیتی سایبری (Aria 1 Security)، تلاش برای هک کردن شرکت اوکراینی «بوریسما» که از سوی روسیه حمایت می شد، از ماه نوامبر آغاز شده است. هکرهای روس با شیوه فیشینگ و با استفاده از دامنه‌های وب که به شکل وب‌سایت‌های کمپانی اوکراینی طراحی شده بودند، ایمیل‌هایی را به کارمندان این شرکت فرستاده و از آنان دعوت کرده بودند که به این وب‌سایت‌های (جعلی) رفته و اطلاعات خود را در آن وارد کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کانوی در پاسخ به این پرسش که آیا ترامپ در مورد موضوع این هک با روسیه صحبت خواهد کرد یا خیر، به خبرنگاران حاضر در خارج از کاخ سفید گفت «حتماً، شاید او این کار بکند». با این حال وی شرکت «بوریسما» را به فساد متهم کرد. این همان اتهام در واقع دفاعی است که هواداران ترامپ برای توضیح اینکه چرا رئیس جمهور مانع کمک نظامی به اوکراین شد از آن استفاده می‌کردند تا اینکه رئیس بوریسما اعلام کرد در این زمینه دست به تحقیق خواهد زد.

کانوی، پسر جو بایدن که در هیات مدیره شرکت اوکراینی بوده را به «بی استعدادی و نداشتن تجربه در حوزه انرژی» متهم کرده و گفت او به همین دلیل نمی‌تواند از تجربه‌اش در اوکراین در جای دیگری استفاده کند. وی در ضمن رسانه‌ها متهم کرد که با رویکرد «گزینشی» اخباری را از بوریسما منتشر می‌کنند که بیشتر در جهت منافع خودشان باشد. این در حالی است که شواهد تازه به روشنی ترامپ را به فشار آوردن به اوکراین برای تحقیق درباره رقیب سیاسیش مرتبط می‌داند.   

یک دفتر دیده‌بان دولت گفت که دولت دستگاه حکومت آمریکا به طور غیرقانونی جلوی کمک نظامی به اوکراین را گرفت چرا که کنگره ارسال این کمک را تصویب کرده بود. این موضوع از موارد اصلی استیضاح ترامپ است و متهم به سوء استفاده از قدرت شده و باید برای پاسخگویی در مجلس سنا حاضر شود.

کانوی گفت: «این ایده که برای شکست جو بایدن، به اوکراین یا واقعا به هر کس دیگر نیاز داشته باشید، همانقدر احمقانه است که برای شکست هیلاری کلینتون محتاج کمک روسیه باشیم. زمانی که آنها دهان باز کرده و به سوابق‌شان نگاه می‌کنند، هرآنچه که نیاز دارید درست در برابر شما قرار دارد.»

او همچنین با حضور در «فاکس نیوز» گفت که ترامپ «شاید» درباره بوریسما صحبت کند. کانوی در این حضور تلویزیونی با این چالش مواجه شد تا بگوید که آیا رئیس جمهور آمریکا می‌دانسته که‌ «لِو پارناس»، یک فرد مرتبط با وکیل ترامپ ،رودی جولیانی، درباره فشار آوردن به اوکراین شهادت دروغین داده یا خیر.

چندین بار پرسیدم که آیا لو پارناس دروغ گفته که ترامپ «دقیقا» در جریان امور بوده یا خیر، اما کلین کانوی پاسخ روشنی نداد.  

همر: آیا به طور قطع، 100%، می‌گویید اتهامی که او [پارناس] وارد می‌کند حقیقت ندارد؟ بله یا خیر؟

کانوی: او سوگند نخورده ... اعتراض دارم، شایعه است!  

لیزا پاور 

یک گزارش هشت صفحه‌ای از «دفتر پاسخگویی دولت» می‌گوید که «اجرای درست قانون به رئیس جمهور اجازه نمی‌دهد که اولویت‌های سیاسی خود را با آنچه که کنگره آن را قانونی کرده جایگزین کند.»

کانوی گفت که او این گزارش را ندیده است اما افزود اینکه کمک نظامی به اوکراین به سرانجام رسید، «اتفاق خوبی است».

© The Independent