کمک 25 هزار دلاری به خانواده کشته‌شده‌گان کانادایی هواپیمای اوکراین

نخست‌ وزیر کانادا می‌گوید خدمات ویزا برای خانواده قربانیان چندساعته انجام می‌شود

آن‌ها پرداخت غرامت، پاسخگویی به خانواده‌ها و محاکمه عاملان این فاجعه را بخشی از مسئولیت قطعی ایران دانستند. - Dave Chan / AFP

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در یک کنفرانس خبری، جزئیات جدیدی از روند پیگیری کشورش در رابطه با سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین به رسانه‌ها اعلام کرد.

ترودو در ابتدای این نشست خبری گفت که این رویداد برای کشور کانادا یک «فاجعه ملی» بوده است.

57 نفر از 176 قربانی شلیک موشکی سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراین در روز چهارشنبه 18 دی‌ماه، شهروند کانادا بوده‌اند.

نخست‌وزیر کانادا در این نشست خبری گفت، مجموعه‌ای از خدمات کنسولی، مالی و روانی در اختیار خانواده قربانیان کانادایی این فاجعه قرار خواهد گرفت. به گفته ترودو، کمک بلاعوض 25 هزار دلاری، ایجاد یک وبسایت و خط تلفن اضطراری برای خانواده‌ها، ارائه خدمات مشاوره روانی و کوتاه کردن فرآیند صدور ویزا و آماده‌ کردن شرایط اقامت آن‌ها در کانادا، بخشی از خدماتی است که به خانواده کشته‌شده‌های کانادایی ارائه می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر کانادا گفت که کمک 25 هزار دلاری جدا از موضوع غرامتی است که ایران باید بپردازد. او گفت که دولت ایران را مجبور خواهند کرد که غرامت را به‌طور کامل بپردازد.

در این کنفرانس خبری گفته شد، 20 نفر از 57 قربانی کانادایی این حادثه قرار است در کانادا به خاک سپرده شوند ولی هیچ‌ یک از اجساد هنوز به این کشور منتقل نشده است.

بحث خطای «فردی» و «سیستمی» بخش دیگری از این کنفرانس خبری بود. ترودو گفت که از موضوع دستگیری چند نفر در ارتباط با شلیک موشک به هواپیما مطلع است ولی بازرسان کانادایی به دنبال خطاهای سیستمی هستند که منجر به این فاجعه شده است. او گفت، افراد زیادی قبل از شلیک موشک باید تصمیم بگیرند و به همین دلیل ما به دنبال پاسخگویی سیستم هستیم، نه افراد.

روز گذشته وزرای خارجه سوئد، بریتانیا، افغانستان، کانادا و اوکراین در لندن، اقدامات‌شان را در زمینه سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین هماهنگ کرده بودند. اتباعی از این 5 کشور در هواپیمای مسافربری -که روز چهارشنبه 18 دی‌ماه سرنگون شد، حضور داشتند. این 5 کشور در بیانیه‌ای مشترک خواستار «دسترسی بی‌قیدوشرط مقامات مسئول خارجی» برای اجرای «تحقیقات بین‌المللی مستقل و شفاف» شدند و از ایران خواستند مسئولیت «کامل» سرنگونی هواپیمای پرواز PS752 را بپذیرد و به وظایفش در قبال خانواده‌ها، کشته‌شده‌ها و طرف‌های دیگر عمل کند.

آن‌ها پرداخت غرامت، پاسخگویی به خانواده‌ها و محاکمه عاملان این فاجعه را بخشی از مسئولیت قطعی ایران دانستند.

ترودو هم در نشست خبری امروز بر این بیانیه و خواسته 5 کشور از ایران تاکید کرد و گفت: «تصمیمات اتخاذ شده در جلسه دیروز، به محمد‌جواد ظریف منتقل شده است.»

عصر امروز محمدجواد ظریف در مسقط، با وزیر امور خارجه کانادا دیدار کرد. نخست‌وزیر کانادا در نشست خبری‌اش گفت که هنوز در جریان جزئیات مذاکره فیلیپ شامپانی و ظریف قرار نگرفته چرا که این دیدار لحظاتی قبل به پایان رسیده است.

نخست‌وزیر کانادا در انتها اعلام کرد که به همراه دیگر کشورها در حال راضی کردن ایران برای انتقال جعبه‌سیاه هواپیما به آزمایشگاهی در فرانسه هستند.

بیشتر از