محکومیت دو ایرانی در آمریکا به اتهام همکاری با جمهوری اسلامی

جرم این دو، جمع‌آوری اطلاعات از اعضای «سازمان مجاهدین خلق» عنوان شده است

گفته شده که مجید قربانی از تجمع هواداران سازمان مجاهدین عکاسی کرده (عکس آرشیوی)- Nicolas Maeterlinck/BELGA/AFP

دادگاهی در آمریکا احمدرضا محمدی‌دوستدار شهروند ایرانی-آمریکایی و مجید قربانی شهروند ایرانی ساکن ایالت کالیفرنیای آمریکا را به دلیل جمع‌آوری اطلاعات از اعضای «سازمان مجاهدین خلق» مجرم شناخته و به زندان محکوم کرده است.

احمدرضا محمدی‌دوستدار شهروند ۳۹ ساله ایرانی-آمریکایی، به ۳۸ ماه و مجید قربانی ۶۰ ساله، شهروند ایرانی ساکن ایالت کالیفرنیا به ۳۰ ماه زندان محکوم شده‌اند.

این دو نفر پیش از این اتهامشان را پذیرفته بودند، هرچند رای دادگاه روز گذشته، چهارشنبه، صادر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به اعلام دادگستری آمریکا آقای دوستدار پذیرفته که با دستور از حکومت ایران در سال ۲۰۱۷ به آمریکا سفر کرده و آن طور که از خواسته شده بود با آقای قربانی تماس گرفته تا با همکاری یکدیگر عکس و اطلاعات جمع‌آوری کنند. 

در بیانیه‌ای که وزارت دادگستری آمریکا صادر کرده است از قول یک مقام قضایی این کشور آمده که «احمدرضا محمدی‌دوستدار و مجید قربانی اطلاعاتی از آمریکایی‌ها جمع‌آوری می‌کردند تا دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی از این اطلاعات برای ارعاب یا آسیب شهروندان آمریکایی‌ها و خانواده‌هایشان استفاده کنند».

 گفته شده که مجید قربانی از یک تجمع هواداران سازمان مجاهدین عکاسی کرده و گزارش‌های مکتوبی نیز برای معرفی افراد تهیه می‌کرده و در مقابل دو هزار دلار دریافت کرده است. احمدرضا دوستدار هم عکس و اطلاعات هواداران مجاهدین خلق را در اختیار نهادهای ایرانی گذشته است.

همین دیروز بود که دولت آلبانی دو دیپلمات ایرانی را از این کشور اخراج کرد. این دو دیپلمات از سوی مقامات دولت آلبانی«عنصر نامطلوب» نامیده شدند و به آن‌ها دستور داده شده که فورا خاک این کشور را ترک کنند. 

کشور آلبانی از نزدیک به سه سال پیش میزبان اعضای سازمان مجاهدین خلق است. گفته می‌شود که نزدیک به ۲۵۰۰ نفر از اعضای این سازمان مخالف جمهوری اسلامی در آلبانی مستقر هستند. 

سازمان مجاهدین از نظر حکومت جمهوری اسلامی یک سازمان تروریستی‌ست. آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تا چند سال پیش این سازمان را یک سازمان تروریستی قلمداد می‌کردند، اما چندی پیش این سازمان را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کردند. 

از سوی دیگر یک مقام امنیتی پلیس فدرال آمریکا هم در رابطه با پرونده این دو ایرانی دستگیر شده گفته است: «اف‌بی‌آی این را تحمل نمی‌کند که کسانی به امر کشورهای خارجی چون ایران اینجا و در ایالات متحده اطلاعات جمع‌آوری کنند.»

بیشتر از