آخرین نظرسنجی‌ها؛ برنی سندرز با ۲۰ درصد آرا پیشتاز است

نگاهی به حاشیه‌های مناظره اخیر حزب دموکرات در آمریکا

برنی: «آیا من معتقدم که یک زن می‌تواند در انتخابات ۲۰۲۰ برنده شود؟ البته که معتقدم!» SCOTT OLSON / AFP

در حالی که کمتر از سه هفته تا آغاز فرآیند نامزد شدن (دموکرات‌ها برای انتخابات آتی ریاست جمهوری) مانده است، این دو نامزد ترقی‌خواه در نظرسنجی‌ها پیشتازند.

در پایان مناظره نامزدهای دمکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، و کشیده شدن رابطه صمیمی الیزابت وارن و برنی سندرز به درگیری، به نظر می‌رسد که وارن از دست دادن با سندرز پرهیز می‌کند.

فیلمی پخش شده است که نشان می‌دهد که وارن به سوی سناتور اهل ورمونت می‌رود و چند کلمه با هم رد و بدل می‌کنند، در این هنگام سندرز دستش را به نیت دست دادن دراز می‌کند، اما وارن او را نادیده می‌گیرد یا متوجه نمی‌شود.

تام استایر، از نامزدهای دمکرات، که شاهد صحنه بوده است، گفت: «خب، احساس کردم اینجا اتفاقی دارد رخ می‌دهد، بنابراین گفتم شب خوش، من از اینجا می‌روم»، و سپس افزود: «می‌توانستیم ببینم که لحظه ناجوری است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که کمتر از سه هفته مانده تا انجمن انتخاباتی آیووا فرآیند رسمی نامزدی‌ها را شروع کند، به نظر می‌رسد که آتش‌بس درازمدت بین وارن و سندرز در جریان رقابت‌های انتخاباتی، تحت فشار موجود در حال شکستن است.

اختلافات این دو نامزد انتخابات، اولین بار پس از آن شروع شد که روزنامه پولتیکو گزارش داد که به تیم انتخاباتی سندرز دستور داده شده است به رأی‌دهندگان، علیه حمایت از وارن، هشدار دهند. سپس، منابعی به سی‌ان‌ان گفتند که وقتی خانم وارن در یک جلسه خصوصی در سال ۲۰۱۸ به سندرز گفته است که قصد دارد برای ریاست جمهوری نامزد شود، او در پاسخ گفته است که معتقد است زنان نخواهند توانست در انتخابات (ریاست جمهوری) برنده شوند.

تیم انتخاباتی سندرز قوینا این ادعا را رد کرد و فائز شاکر، مدیر کارزار انتخاباتی وی، آن را «دروغ» خواند.

سندرز در بیانیه‌ای گفت: «چیزی که من آن شب گفتم، این بود که دونالد ترامپ یک جنسیت‌گرا، نژادپرست و دروغگو است که از هر ابزاری استفاده می‌کند. آیا من معتقدم که یک زن می‌تواند در انتخابات ۲۰۲۰ برنده شود؟ البته که معتقدم! از این گذشته، هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ با اختلاف سه میلیون رأی دونالد ترامپ را شکست داد.»

کریستن اورتمن، مدیر ارتباطات خانم وارن، ابتدا از اظهارنظر درباره این ادعاها خودداری کرد، اما روز سه‌شنبه خانم وارن بیانیه‌ای منتشر کرد و درباره آن سخنان گفت: «من معتقدم بودم که یک زن می‌تواند برنده شود، اما او موافق نبود.»

وارن گفت که او و سندرز مدتها «دوست و متحد هم» بوده‌اند و به کار کردن با همدیگر ادامه خواهند داد. او در ادامه گفت که نمی‌خواهد بیشتر از این درباره این موضوع که به اختلاف در نظرات تخصصی آنها برمی‌گردد، صحبت کند.

در حالی که هر دو طرف به این نتیجه رسیده‌اند که درگیری هیچ کمکی به اهداف و آرمان‌های آنها نمی‌کند، مناقشه بین این دو در مناظره روز سه‌شنبه علنی شد. مجری مناظره از سندرز پرسید: «شما می‌گویید هرگز به سناتور وارن نگفته‌اید که زنان نمی‌توانند در انتخابات برنده شوند؟»

او در پاسخ گفت «درست است»، سپس مجری بلافاصله پرسید: «سناتور وارن، وقتی که سناتور سندرز به شما گفتند که زنان نمی‌توانند در انتخابات برنده شوند، چه فکری کردید؟»

در حالی که این طرز پرسیدن سؤال، خنده سناتور اهل ورمونت و مخاطبان را به همراه داشت، به دنبال خشم حامیان سندرز در رسانه‌های اجتماعی، خانم وارن واکنش نشان داد و گفت: «من با او موافق نبودم.»

در جریان این مناظره، هیچ یک از آن دو نامزد مستقیما به این اتهام اشاره نکردند، اما خانم وارن از این مسئله استفاده کرد و بلافاصله به برخی توضیحات ظاهرا از پیش آماده شده درباره آن موضوع پرداخت.

ابتدا، ادعا کرد که او و ایمی کلوبشار، تنها نامزدهای زن دیگر، در انتخابات از رقبای مذکر خود موفق‌تر بوده‌اند، و گفت: «به مردهای روی این صحنه نگاه کنید. در مجموع در ۱۰ انتخابات شکست خورده‌اند.»

او با مطرح کردن این ادعاها، غیرمستقیم گفت که از لحاظ تاریخی زنان پیروز میدان بوده‌اند.

«ببینید، سعی نکنید وجود این سؤال را انکار کنید.» او با اشاره به جان اف کندی، گفت: «در دهه ۱۹۶۰ برخی می‌پرسیدند که آیا یک شخص کاتولیک می‌تواند در انتخابات برنده شود؛ در سال ۲۰۰۸ مردم می‌پرسیدند که آیا یک سیاهپوست آمریکایی می‌تواند برنده شود؛ اما در هر دو دوره، حزب دمکرات به این سؤال پاسخ مثبت داد و از نامزد خود حمایت کرد.»

و در پایان، او با لحنی کنایه‌آمیز اشاره کرد که مجمع ملی دمکراتها ظاهرا نگران این موضوع است که سندرز بیش از حد تفرقه‌افکن است.

او گفت «خطر جدی پیش روی ما به عنوان حزب دمکرات، این است که برخی نامزدها را انتخاب می‌کنیم که نمی‌توانند حزب را متحد نگه دارند، یا پیروزی خود را در برخی حوزه‌های انتخاباتی قطعی و مسلم فرض می‌کنند. ما باید به همه بخش‌های حزب انگیزه ببخشیم، همه را مشارکت بدهیم و نامزد دمکراتی را انتخاب کنیم که همه به او باور داشته باشند.»

جدیدترین نظرسنجی انجام شده توسط سی‌ان‌ان و روزنامه «دس موینس رجیستر» نشان می‌دهد که در بین کاندیداهای دمکرات، سندرز با ۲۰ درصد پیشتاز است، وارن با ۱۷ درصد در جایگاه دوم قرار دارد، و پیت بودجج با ۱۶ درصد سوم است.

© The Independent