فرمانده سپاه تهران: در حال تفکیک کشته‌های آبان هستیم

جمهوری اسلامی هنوز آمار کشته‌های سرکوب اعتراضات سراسری آبان 98 را اعلام نکرده است

این فرمانده سپاه همچنین گفته که آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند که برای «دلجویی» به خانواده کشته‌شده‌ها سر بزنند. -AFP

محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه محمدرسول‌الله تهران، می‌گوید که پس از گذشت بیش از دو ماه از سرکوب مردم معترض در حوادث آبان 98، هنوز سپاه در حال تفکیک کشته‌های این اعتراضات است.

سپاه محمدرسول‌الله، واحدی از سپاه است که مسئولیت کنترل امنیتی استان تهران را به عهده دارد. نیرویی که در کشتار معترضان در شهریار و شهر قدس نقش داشته است.

یزدی این سخنان را در پاسخ به پرسشی درباره چرایی مخفی نگاه داشتن آمار کشته‌های این اعتراضات گفته است. فرمانده سپاه محمد رسول‌الله می‌گوید که می‌خواهند «مردم کشته‌شده» را از «اشرار، اراذل اوباشی» که کشته شده‌اند، تفکیک کنند: «تعدادی از افراد در آن حادثه به هر حال جان‌شان را از دست دادند، اما هنوز بین شهدا و کسانی که اتفاقی آن‌جا در حادثه بودند، یا کسانی که توسط اشرار و اراذل و اوباش به شهادت رسیدند و مورد هجوم قرار گرفتند، و کسانی که اراذل و اوباش بوده‌اند و کشته شده‌اند، تفکیک صورت نگرفته است و این کار در حال انجام است. ان‌شاالله تفکیک شود، هر یک از این‌ها مشخص می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با گذشت بیش از دو ماه از سرکوب اعتراضات آبان 1398، جمهوری اسلامی هنوز آمار رسمی کشته‌شده‌ها و زندانیان را اعلام نکرده است.

به‌رغم سانسور گسترده اخبار در ایران و فشار به خانواده‌های کشته‌شده‌ها، تا کنون عفو بین‌الملل موفق شده 304 نفر از کشته‌های این حوادث را شناسایی و مستند کند. این سازمان در گزارش خود گفته، آمار کشته‌ها بیش از افرادی است که تاکنون شناسایی شده‌اند. از دیگر سو خبرگزاری رویترز، رئیس‌ جمهوری آمریکا و وزارت امورخارجه این کشور اعلام کرده‌اند که بر اساس اطلاعات آن‌ها حدود 1500 نفر در جریان این سرکوب جانشان را از دست داده‌اند.

این فرمانده سپاه همچنین گفته که آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند که برای «دلجویی» به خانواده کشته‌شده‌ها سر بزنند.

علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در روزهای پایانی آبان‌ماه به نیروهای امنیتی دستور داده بود که «پس از بررسی سوابق خانواده‌ها» از آن‌ها دلجویی شود. رهبر ایران نه تنها از این کشتار گسترده عذرخواهی نکرده، بلکه اجازه نداده است تا کمیته تحقیقی درباره عملکرد نیروهای امنیتی و سپاه در این سرکوب تشکیل شود.

بیشتر از