جزئیات بازداشت کایلی مور گیلبرت در ایران از زبان او

«یکی از همکاران‌ام من را به عنوان مظنون به سپاه پاسداران معرفی کرد»

کایلی مور گیلبرت- عکس از شبکه‌های اجتماعی

کایلی مور گیلبرت، استاد مطالعات اسلام در دانشگاه ملبورن که از شهریور ۱۳۹۷ به اتهام جاسوسی در ایران زندانی است در نامه‌ای که در تیرماه برای نخست‌وزیر استرالیا نوشته و امروز منتشر شده به دلایل بازداشت خود در ایران اشاره کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس استرالیا، او در این نامه خطاب به اسکات موریسون نوشته که در جریان یک برنامه دانشگاهی به ایران سفر کرده بود و گفتگوهای تحقیقاتی انجام می‌داد. کایلی نوشته که متاسفانه یکی از همکاران او در این تحقیق و یکی از سوژه‌های مصاحبه‌اش او را به عنوان مظنون به سپاه پاسداران معرفی می‌کند.

کایلی مور نام این همکار را اعلام نمی‌کند، اما از موریسون تمنا کرده که او را از زندان آزاد کند. او در این نامه که به نوعی به خارج از زندان منتقل شده، می‌نویسد:«از شما خواهش می‌کنم که هر چه زودتر برای پایان دادن به این شرایط وحشتناک که من و خانواده‌ام باید هر روز در آن به سر ببریم، اقدام کنید.»

نام کایلی مور در تابستان امسال، زمانی که زوج بلاگر-جهانگرد استرالیایی جولی کینگ و مارک فرکین به جرم تصویربرداری با پهپاد در ایران بازداشت شدند، بر سر زبان‌ها افتاد. در ۹ ماه قبل از آن که کایلی مور در سلول انفرادی در زندان اوین نگهداری می‌شد، مقامات استرالیا یا تهران اطلاعاتی در مورد او به رسانه‌ها نداده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرانجام با درز کردن این خبر به رسانه‌ها، کنبرا پذیرفت که او در ایران زندانی است و قوه قضاییه ایران هم جرم او را جاسوسی برای کشوری غیر از استرالیا اعلام کرد. کایلی مور اخیرا به حکم ۱۰ سال حبس اعتراض کرده بود، اما دادستانی تهران با آن موافقت نکرد.

مریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا که می‌گوید در ماه‌های اخیر بارها در مورد این پرونده با مقامات تهران در تماس بوده، روز دوشنبه و همزمان با اعزام ناو و نیروهای استرالیایی به تنگه هرمز گفت که استرالیا اتهام‌های وارد شده به کایلی مور را نمی‌پذیرد و هر روز برای آزادی او تلاش می‌کند.

کایلی مور گیلبرت دانش‌آموخته دانشگاه کمبریج است و علاوه بر استرالیا، تابعیت بریتانیایی نیز دارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که او به دعوت دانشگاه الزهرا و دانشگاه ادیان و مذاهب قم برای شرکت در هفتمین کنفرانس شیعه‌شناسی که شهریورماه گذشته در ایران برگزار می‌شد، این سفر را انجام داده بود. او سپس در فرودگاه و در مسیر بازگشت به استرالیا بازداشت شد.

کایلی مور گیلبرت پیش از کریسمس نیز نامه‌ دیگری برای مورسیون نوشته بود. او در این نامه به ادامه بازداشت در سلول انفرادی، اعتصاب غذا‌های پی‌در‌پی و محدودیت شدید تماس با خانواده‌اش اشاره کرده بود.

در حالی که استرالیا توانست جولی کینگ و مارک فرکین را پس از سه ماه بازداشت در ایران و در مقابل آزادی رضا دهباشی که به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در استرالیا زندانی بود، به خانه بازگرداند، هنوز در پرونده کایلی مور پیشرفتی نداشته است.

مقامات کنبرا همچنان تاکید دارند که این موضوع از طریق کانال‌های دیپلماتیک و دور از نورافکن رسانه‌ها بهتر حل می‌شود.