ایران در گروهی که هولناک نیست، امیدواری تازه برای المپیک توکیو

یکی از اتفاقات تاریخی ورزش ایران در یکی از تلخ‌ترین روزگار تاریخ ایران رخ داد

عکس:سایت فدراسیون والیبال   

یکی از اتفاقات تاریخی ورزش ایران در یکی از تلخ‌ترین روزگار تاریخ ایران رخ داد. تیم ملی والیبال با قهرمانی در آسیا به المپیک توکیو ۲۰۲۰ صعود کرد؛ اما سعید معروف، کاپیتان تیم در یکی از شادترین روزهای زندگی حرفه‌ای خود در اینستاگرام نوشت: "امروز در جان مستاصل و غمگین ما، رمقی برای جشن گرفتن این پیروزی که سال‌ها در انتظارش بودیم، نیست." این واکنشی به سقوط مرگبار هواپیمای اوکراینی با اصابت موشک در تهران بود؛ اتفاقی غم‌انگیز که بسیاری از ورزشکاران نیز مثل شهروندان دیگر ایرانی به آن واکنش نشان دادند.

تیم ملی والیبال ایران در مرداد ماه ۹۸ نتوانست دومین صعود خود به المپیک را جشن بگیرد. در سیبور آره‌نا سن‌پترزبورگ، تیم ملی والیبال ایران مقابل روسیه ۳ بر صفر شکست خورد تا مسیرش برای صعود به المپیک ۲۰۲۰ تغییر کند. ایران باید در مسابقات آسیایی راهیابی به المپیک، قهرمان می‌شد. از مرداد تا دی‌ماه، تیم ملی ایران روندی را با کولاکوویچ پشت سر گذاشت تا قهرمانی و صعود به المپیک را جشن بگیرد. ایران در فینال قهرمانی آسیا توانست چین را ۳ بر صفر شکست دهد و در روزی که بازیکنان ایرانی به یاد قربانیان هواپیمای اوکراینی مچ‌بندهای مشکی به دست بستند، به المپیک صعود کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران سال ۲۰۱۶ نیز به المپیک صعود کرده بود و با این صعود تازه، والیبال ایران قدرت‌نمایی می‌کند که صعودهای پی در پی به المپیک را جشن می‌گیرد. پیشتر تیم ملی بسکتبال ایران نیز به المپیک ۲۰۲۰ رسیده بود و این اولین ‌بار در تاریخ ورزش ایران است که دو ورزش گروهی هم‌زمان در المپیک حضور دارند.

برای ایران قرعه‌کشی المپیک ۲۰۲۰ توکیو با خوش‌اقبالی همراه بود. ۱۲ تیم حاضر در المپیک به این ترتیب در دو گروه رقابت می‌کنند.

گروه A:

ژاپن - لهستان - ایتالیا - کانادا - ایران - ونزوئلا

گروه B:

برزیل - آمریکا - روسیه - آرژانتین - فرانسه - تونس

از هر گروه ۴ تیم به مرحله یک چهارم نهایی می‌رسند و به صورت ضربدری با حریفان خود در گروه مقابل بازی می‌کنند. در المپیک پیشین، ایران از گروه خود صعود کرد، اما در یک چهارم نهایی شکست خورد. تیم ایران امیدوار است که در دومین تجربه‌اش بتواند در المپیک نمایش موفقیت‌آمیزی داشته باشد. مرور آخرین بازی‌های والیبال ایران مقابل حریفانی که در ژاپن با آنها دیدار خواهد کرد، موقعیت ایران در گروه را تا اندازه‌ای مورد سنجش قرار می‌دهد:

ایران ۳- کانادا یک / جام جهانی ۲۰۱۹

ایران یک- ژاپن ۳ / جام جهانی ۲۰۱۹

ایران ۲ – ایتالیا ۳ / جام جهانی ۲۰۱۹

ایران صفر – لهستان ۳ / جام جهانی ۲۰۱۹

ایران ۳ – ونزوئلا صفر / جام جهانی ۲۰۱۵

والیبال ایران تا آغاز المپیک ۲۰۲۰ برنامه فشرده‌ای دارد و پیش از المپیک باید فصل جدید لیگ ملت‌ها را شروع کند. کولاکوویچ در این‌باره هشدار می‌دهد: «عده‌ای خیال می‌کنند فرصت زیادی برای آمادگی در المپیک داریم، اما برنامه ما فشرده است و باید با برنامه‌ریزی دقیق به سمت لیگ ملت‌ها و المپیک برویم.»

والیبال ایران در یک دهه اخیر با رشد چشمگیری مواجه شده و نسلی طلایی را پرورش داده است. اما در مسیر تازه‌اش با ایگور کولاکوویچ، سرمربی تیم ملی والیبال بارها بن‌بست‌هایی را تجربه کرد و از او ناامید شد. اعتماد به کولاکوویچ اما، توانست دوباره والیبال ایران را به موقعیت خوبی برساند. در شرایطی که ورزش ایران دچار بحران جدی در قطع همکاری با مربیان خارجی است، والیبال ایران برای حضور در المپیک احتمالا کوشش می‌کند تا کولاکوویچ را حفظ کند. فوتبال ایران در چند ماه اخیر ۳ مربی خارجی در تیم ملی، استقلال و پرسپولیس را از دست داد و نتوانست تعهدات مالی خود را در قبال این مربیان انجام دهد. در والیبال اما، کولاکوویچ با ایران ادامه می‌دهد، مگر آنکه بحران انتقال بانکی شفاف دستمزد به دلیل تحریم‌ها، او را نیز از کار در ایران پشیمان کند. کولاکوویچ اما از تیمی که ساخته، رضایت دارد و می‌خواهد ادامه دهد. او پس از صعود ایران به المپیک گفت: «بازی ایران در فینال، برای من مثل یک موسیقی زیبا بود.»

عکس: سایت فدراسیون والیبال

تیم ملی والیبال ایران پس از راهیابی به المپیک، نماد این بازی‌ها را دریافت کرد؛ عروسکی ژاپنی به نام داروما که نشان مقاومت برای رسیدن به هدف است.

بیشتر از ورزش