اعتراضات برای سومین روز پیاپی، ایران را تکان داد

سرنگون کردن این هواپیما آتش نارضایتی‌های دیرینه‌ای را دوباره شعله‌ور کرد

طبق گزارش‌ها، اواخر روز یکشنبه، نیروهای مسلح حکومتی -که در خیابان‌های پایتخت در حال گشت‌زدن بودند، به سوی معترضین تیراندازی کردند. پس از این تیراندازی، خون معترضین خشمگین از سرنگون کردن هواپیمای مسافربری به دست مقامات دستپاچه کشور، خیابان‌های تهران را فرا گرفت.

ادعای برخورد خشن در حالی مطرح می‌شود که به دنبال اعتراف تکان‌دهنده رژیم ایران در روز شنبه، مبنی بر اینکه موشک به سوی هواپیمای 752 شلیک و باعث کشته شدن 176 مسافر و خدمه آن شده است، معترضین برای سومین روز پیاپی در پایتخت جمع شدند و تظاهرات کردند.

سرنگون کردن این هواپیما و مرگ مسافران آن - که بیشتر ایرانی یا ایرانیان دو تابعیتی بودند، مقامات کشور را در طیف‌های مختلف سیاسی خشمگین کرده است. بسیاری از اینکه مقامات نظامی ‌و دولتی چند روز پس از سقوط هواپیما، سرنگون کردن آن را رد و پنهان‌کاری کرده‌اند به خشم آمده‌اند.

بسیاز از آنهایی که در سقوط این هواپیما کشته شدند، فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاه‌های ممتاز و معتبر کشور بودند، که پس از گذراندن تعطیلات زمستانی با بستگان‌شان، به مشاغل آتیه‌دار یا فرصت‌های پژوهشی در غرب باز می‌گشتند. اندوه عمیقی سراسر کشور را فرا گرفته است.

ویدیوی منتشرشده در روز دوشنبه، نشان می‌دهد بسیاری، در حالی که تحت فشارند در ایام امتحانات به درس‌هایشان برسند، در دانشگاه صنعتی شریف تهران جمع شده‌اند و خواستار توضیح و پاسخگویی هستند.

آنها شعار می‌دهند «نخبه‌هامون رو کشتن، آخوند به جاش گذاشتن». یکی از رهبران اعتراضات به ایندپیندنت گفت: «استعفا کافی نیست. ما خواستار محاکمه هستیم.» 

شب قبل از آن، در حالی که معترضین تلاش می‌کردند کنترل میدان نمادین آزادی را در دست بگیرند، جایی که یک هفته قبل از آن عزاداران قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه پاسداران، جمع شده بودند، در بخش‌های دیگری از مرکز تهران غوغا و آشوب به پا شد.

ترور قاسم سلیمانی در حمله پهپادی ایالات متحده در عراق، و سپس انتقام ایران، و ترس از ضدحمله آمریکا، باعث شد که فرماندهان مضطرب سپاه پاسداران، هواپیمای بوئینگ 737 اوکراین ایرلاینز را - که پس از ترک فرودگاه بین‌المللی تهران در مسیر عادی خود در حال پرواز بود، با موشک آمریکایی اشتباه بگیرند.

سرنگون کردن این هواپیما لحظه وحدت نادری را که میان ایرانیان ایجاد شده بود از بین برد و نارضایتی‌های دیرینه‌ای را - که از اواخر سال 2017 منجر به چندین اعتراض و تظاهرات شده است، دوباره شعله‌ور کرد.

ویدیوی منتشر شده در اینترنت - که از طریق پیام‌رسان تلگرام دست به دست می‌شود، نشان می‌دهد که روز یکشنبه، پلیس ضدشورش در نزدیکی یک خیابان تجاری با باتوم معترضین را می‌زند.

«نزن!» در حالی که یکی از مأموران امنیتی در لباس ضدشورش با مشت و لگد به جان یک زوج جوان افتاده است، زنی ‌فریاد می‌زند: «نزن!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ویدیوی دیگری، معترضین دور چیزی که ظاهرا یک معترض در حال خونریزی است جمع شده‌اند، و خون کف زمین پخش شده است.

در فیلمی‌ دیگر شبه‌نظامیان مسلح رژیم دیده می‌شود - که احتمالاً اعضای گروه‌های سایه وفادار به علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب، هستند؛ در حالی که تفنگ‌های تهاجمی ‌خود را نشان می‌دهند و در خیابان‌ها دنبال معترضین می‌گردند. شاهدان می‌گویند حداقل به دو نفر از معترضین تیراندازی شده است، در حالی که پلیس هرگونه استفاده از اسحله و ابزار کشنده را رد می‌کند.

روزنامه همشهری، وابسته به شهرداری تهران، به نقل از سرتیپ حسین رحیمی‌نوشته است: «در تظاهرات دیروز و امروز پلیس تیراندازی نکرده است.»

رحیمی‌ادعا کرده است که پلیس با خویشتن‌داری با معترضین برخورد کرده است. اما هیچ اشاره‌ای به شبه‌نظامیان غالباً نقاب‌دار - که به عنوان گروه ضربت رژیم عمل می‌کنند‌، اشاره‌ای نکرده است. اوایل روز یکشنبه، طرفداران رژیم در تلویزیون و دانشگاه‌ها به معترضین هشدار دادند که مسئولیت هرگونه خشونت برعهده معترضین صلح‌جو خواهد بود، نه نیروهای غیرمسئول طرفدار رژیم، که اغلب مرتکب خشونت می‌شوند.

[ویدیو از شهروند خبرنگار]

© The Independent

بیشتر از جهان