تاکید بوریس جانسون بر جایگزینی «توافق ترامپ» با «برجام»

نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید ترامپ معامله‌گر بسیار خوبی‌ست

بوریس جانسون قاطعانه از جایگزینی توافق مورد نظر ترامپ با برجام حمایت کرد- PETER NICHOLLS / AFP / POOL

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، می‌گوید توافق هسته‌ای کنونی با ایران باید ملغی شده و «توافق ترامپ» بهتر جایگزین آن شود. او همچنین نسبت به این که تصمیم به ترور قاسم سلیمانی با او درمیان گذاشته نشده بوده، اظهار بی‌تفاوتی کرد.

آقای جانسون در این اظهارات، که به نظر می‌رسد نشانی از القای برجام در آینده باشد، رئیس جمهوری آمریکا را به خاطر آنچه مهارت او در مذاکره خوانده، مورد ستایش فراوان قرار داد.

آقا جانسون گفت: «از دیدگاه آمریکا، این توافق نقص دارد، مفاد آن در (تاریخ معینی) لغو می‌شود، به اضافه این که برجام توسط رئیس جمهوری اوباما به گفت‌وگو گذاشته شده. از دید آن‌ها (دستگاه رهبری آمریکا) این توافق اشکالات بسیار بسیار زیادی دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «اگر قرار است این توافق را ملغی کنیم، بیایید آن را با توافق پیشنهادی ترامپ جایگزین آن کنیم. باید ببینیم. فکر می‌کنم راهی عالی برای حرکت به جلوست. رئیس جمهوری ترامپ معامله‌گر بسیار خوبی‌ست.»

آقای جانسون در ادامه گفت: «بیایید با همکاری با یکدیگر، توافق پیشنهادی ترامپ را جایگزین برجام کنیم، این فرصت خوبی است.»

آقای جانسون این اظهارات را تنها چند روز پس از امضای یک بیانیه مشترک با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، ایراد کرده که در آن هر سه این رهبران وعده دادند برای نجات برجام با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

توافق برجام، که با هدف ممانعت از دسترسی ایران به سلاح اتمی ‌تدوین شده، مدت‌ها پیش از بحران جاری در خاورمیانه - و از سال ۲۰۱۸ که دونالد ترامپ از آن خارج شد، در خطر لغو شدن بوده است.

© The Independent