اختلاف نظر میان رهبران اسرائیل بر سر چگونگی مقابله با تهدیدهای ایران

تهران ممکن است در واکنش به قتل سلیمانی، اسرائیل را هدف حمله قرار دهد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل‏. عکس از: AFP

در پی افزایش تنش میان ایران و آمریکا، رهبران اسرائیل از دو هفته بدین سو، گفتمان تازه ای را آغاز کردند که هدف از آن، مطالعه و رایزنی در مورد تهدیدهای ایران و چگونگی مقابله با حملات گروه های مسلح وفادار به تهران در منطقه است. تحرکات روز افزون گروه های مسلح در نزدیکی مرزهای شمالی اسرائیل و حملات پیشگیرانه ارتش این کشور به منظور مقابله با هر گونه حمله احتمالی به خاک اسرائیل، مسئله ای است که رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل در مورد تداوم آن، اختلاف نظر دارند. از هنگام تشدید تنش ها در منطقه، ارتش اسرائیل پیوسته حملات هوایی خود را در مرزهای شمالی ادامه می دهد تا از یک سو مانع نزدیک شدن شبه نظامیان وابسته به ایران به مرزهای اسرائیل شود و از سوی دیگر، از توسعه سامانه های موشکی سازمان حزب الله و سایر سازمان های تحت حمایت ایران، جلوگیری کند.

در حالی که اختلاف نظر میان رهبران اسرائیل در مورد ارزیابی خطرات و چگونگی مقابله با تهدیدهای ایران، تشدید می یابد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل سعی دارد کشورهای اروپایی را متقاعد به پذیرفتن افزایش خطر ایران کند و در نتیجه میزان تحریم های بین المللی را بر رژیم ایران افزایش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق آخرین گزارشی که در همین راستا روز دوشنبه، 13 ژانویه 2020، منتشر شد، کارشناسان پیشین امنیتی و نظامی اسرائیل فعالیت های اخیر نیروهای هوایی اسرائیل در نوار مرز را نگران کننده تلقی کرده و هشدار دادند که با توجه به تشدید تنش میان ایران و آمریکا، تداوم فعالیت های هوایی اسرائیل می تواند شبه نظامیان وابسته به ایران را به حمله علیه اسرائیل تحریک کند. در این گزارش با اشاره به نقش اسرائیل در عملیات نظامی که منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس شد، علاوه شده است که سرویس اطلاعاتی اسرائیل، معلومات دقیقی را در مورد تحرکات اخیر قاسم سلیمانی در دسترس ایالات متحده گذاشته است. اسرائیل با آگاه شدن از برنامه قاسم سلیمانی در سوریه و عراق، در صدد دنبال کردن تحرکات وی شده، سپس جزئیات دقیق برنامه سفر سلیمانی از دمشق به بغداد را پیشاپیش به مقامات آمریکایی اطلاع داده است، همچنان نتانیاهو یگانه رهبر سیاسی بود که از تصمیم واشنگتن برای حمله به قاسم سلیمانی اطلاع یافته بود. تردیدی نیست که هماهنگی اخیر میان واشنگتن و تل آویو، اسرائیل را بیشتر از پیش در معرض تهدیدهای ایران قرار داده است، بنابر این، لازم است برای مقابله با خطرات ایران و گروه های مسلح وفادار به آن کشور در منطقه، اسرائیل اقدامات ویژه ای را روی دست گیرد.

در همین راستا، اومیر دانک، افسر سابق نیروی هوایی اسرائیل، بدین باور است که اسرائیل نه تنها قادر به اخراج ایران از سوریه نبوده بلکه نمی تواند حضور نظامی ایران را در مناطق مرزی با اسرائیل محدود کند. به عقیده وی، راهبردی را که اسرائیل از چندی بدین سو برای مقابله با تهدیدهای ایران عملی کرده است، به تازگی با بن بست رو به رو شده است و ایجاب می کند با توجه به تحولات اخیر، استراتژی مقابله با تهدیدهای ایران مورد بازنگری قرار گیرد.

اومیر دانک، می گوید اسرائیل برای وادار کردن ایران به خروج از سوریه، گزینه های زیادی پیش رو دارد، موثر ترین گزینه این است که ارتش اسرائیل حملات هوایی خود را به مواضع و پایگاه های ایران در قلمرو سوریه آن چنان شدت بخشد تا ایران ناگزیر به ترک سوریه شود. اسرائیل همچنان می تواند با افزایش تلاش های سیاسی، مسکو و دمشق را وادار کند تا اقدام به اخراج نیروهای ایرانی از سوریه کنند.

اما نفتالی بنت، وزیر امنیت اسرائیل با این دیدگاه مخالف است و عقیده دارد که تشدید حملات پیشگیرانه ای هوایی اسرائیل به پایگاه های ایران و حزب الله در سوریه می تواند خطر حملات موشکی ایران و گروه های مسلح وفادار به تهران را کاهش دهد و همزمان با آغاز این حملات، بایستی تلاش های سیاسی به منظور تشدید تحریم ها بر رژیم ایران افزایش یابد.

اومیر دانک، با رد دیدگاه وزیر امنیت، می افزاید: نفتالی عقیده دارد اهدافی که تا کنون توسط حملات هوایی اسرائیل برآورده نشده است می تواند با تشدید حملات هوایی برآورده شود، در واقع، حضور ایران در سوریه برای کسب منافع سیاسی و اقتصادی بوده و ایران در حال حاضر در تلاش برای بازسازی سوریه است. بنابر این، تشدید حملات هوایی اسرائیل به خاک سوریه، منافع ایران را به صورت همه جانبه در خطر می اندازد و ایران را تحریک به حمله علیه اسرائیل می کند. وی افزود استراتژی کنونی اسرائیل برای مقابله با تهدیدهای ایران بایستی مورد بازنگری قرار گیرد، زیرا اسرائیل با راهبرد موجود نمی تواند مانع خطر روز افزون ایران در منطقه شود و گروه های مسلح وابسته به ایران را از اقدام به حمله موشکی به خاک اسرائیل باز دارد.

البته عمده ترین خطر برای اسرائیل، پروژه موشکی ایران است و برای جلوگیری از تهدید موشک ها، ارتش اسرائیل بایستی مراکز حساس لبنان، همچون نیروگاه های برق را هدف حمله قرار دهد تا از روند توسعه سامانه های موشکی حزب الله جلوگیری کند، از سوی دیگر لازم است ارتش اسرائیل در تلاش باشد تا مسیر ارتباطی میان ایران و حزب الله را قطع کند و مانع دسترسی حزب الله به موشک های پیشرفته ایران شود.

در این میان، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز سعی دارد کشورهای اروپایی به ویژه بریتانیا، فرانسه و آلمان را به حمایت از اعمال تحریم ها علیه رژیم ایران تحریک کند، نتانیاهو از کشورهای اروپایی یاد شده خواسته است تا ایران را بیشتر از پیش تحت فشارهای بین المللی قرار دهند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه