غنی: وظیفه پلیس جنگ نیست، حاکمیت و تطبیق قانون است

اشرف غنی خطاب به پلیس افغانستان: شما نه یک فرد، بلکه نیروی حاکمیت قانون هستید

 غنی می‌گوید محیط کاری افسران پلیس افغان، باید عاری از تعصب، فساد و بی‌اعتمادی باشد- عکس از ایندیپندنت فارسی

روز دوشنبه، 23 دی‌ماه، محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان، در مراسم یازدهمین دوره فارغ‌التحصیلی آموزشگاه پلیس ملی ژنرال عبدالرازق، فرمانده پیشین قندهار، حضور یافت. او گفت: «طی هیجده سال گذشته، پلیس ملی افغان، به سوی جنگ سوق داده شده بود؛ اما اکنون باید به وظیفه اصلی‌شان بازگردند، که همانا حاکمیت و تطبیق قانون در کشور است.»

آقای غنی، پس از قدردانی از قربانی‌‌های پلیس ملی افغان در راستای تامین امنیت افغانستان گفت: «هر یک شما پلیس‌های افغان، همچون اراده ملی این کشور هستید که تا آخرین قطره خون از این خاک مقدس دفاع می‌کنید. شما با ریختن خون‌ خود ثابت کردید که روحیه قوی، ملی و اسلامی دارید. بدانید که پس از این، شما نه یک فرد، بلکه نیروی حاکمیت قانون هستید.»

آقای غنی، وظیفه پلیس این کشور را بااهمیت و در عین حال دشوار خواند و تاکید کرد: «کار پلیس به صورت پیوسته با مردم است. رضایت و نارضایتی مردم از کفایت و رویه پلیس سرچشمه می‌گیرد. اعتماد به پلیس افغان باید به اندازه‌ای باشد که کودکان افغان هنگام مواجه شدن با مشکل، به پلیس مراجعه کنند. همچنین شهروندان این کشور اقتدار قانون، رویه و اخلاق نیکو را در وجود پلیس خود ببینند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری افغانستان افزود: «هیچ کس حق ندارد در امور وزارت کشور مداخله کند؛ این مداخلات باید به صفر رسیده و محیط کاری افسران پلیس افغان، عاری از تعصب، فساد و بی‌اعتمادی باشد.»

آقای غنی، در پایان سخنانش تاکید کرد که هیچ مسئول امنیتی کشور حتا فرماندهی گل قوای مسلح این کشور حق کشتن مردم را ندارد؛ قانون نیز این اجازه را به آنان نداده است. اما دزد و قاچاقچی هم نمی‌تواند پلیس افغان را تهدید کند.

این گفته‌های رئیس جمهوری افغانستان، درباره تطبیق قانون، عدم استفاده سلاح در برابر شهروندان این کشور توسط پلیس و ختم مداخلات بیرونی در وزرت کشور، در حالی ابراز می‌شود که یک‌شنبه شب، 15 دی‌ماه، عبدالستارغوربندی، از فرماندهان پیشین جهادی - و هوادار تیم دولت ساز به رهبری آقای غنی، در نتیجه عملیات شبانه نیروهای امنیت ملی کشور، در منطقه خیرخانه کابل همراه با چهار تن از نزدیکانش کشته شد. آقای غنی، چند ساعت پس از واقعه، از این عملیات اظهار بی‌اطلاعی کرد.

بیشتر از