بازار گرم تقویت‌کننده‌ها و ابزار جنسی در کشوری مردسالار

پیش ازاین قرص‌های تقویت جنسی بازار آن‌چنانی در افغانستان نداشت

 به دلیل بسته بودن فضای اجتماعی در افغانستان، زمینه رسیدن به جنس مخالف به آسانی میسر نمی‌شود- Wakil KOHSAR / AFP

اسم قرص‌های تقویت قوای جنسی برای نخستین بار از طریق صفحات آنلاین ایرانی به گوش افغان‌ها رسید. البته این به معنای آن نیست که قرص‌های تقویت جنسی در افغانستان وجود نداشت، اما گستره آن به قدری محدود بود که کمتر کسی به درستی آن را می‌شناخت. غیرطبیعی‌ترین روش تقویت جنسی در آن زمان‌ها استفاده از اسپری‌های بی‌حس‌کننده‌ای بود که از پاکستان و چین وارد افغانستان می‌شد و مورد استفاده قرار می‌گرفت. این اسپری‌ها جز این که زمان عمل جنسی را بیشتر کند، کارایی دیگری نداشت و در کنار آن به شدت از کیفیت مقاربت می‌کاست. با گسترش اینترنت در افغانستان و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، رابطه جوامع و کشور‌ها با هم نزدیک‌تر از هر زمان دیگر شد.

افغان‌ها که در آغاز گسترش اینترنت در افغانستان بیشتر از وب‌سایت‌های ایرانی - به دلایل زبانی و فرهنگی، استفاده می‌کردند، با تبلیغات کالا‌های گوناگونی که بیشتر برای ایران بود نیز روبه‌رو می‌شدند. یکی از این کالا‌ها انواع داروها و ابزار تقویت قوای جنسی بود. آشنایی با این محصولات باعث شد تا نیاز به آن هم بیشتر از گذشته حس شود. در افغانستان به شدت مردسالار - که زن در آن به شدت منکوب می‌شود، استفاده از ابزاری که بتواند از زنان بیشتر استفاده کند، مسلما مورد توجه قرار می‌گیرد.

 در گزارش رسانه‌های آمریکایی، به استفاده گسترده از «ویاگرا» به عنوان ابزار تقویت جنسی در افغانستان پرداخته شده است. در این گزارش آمده که ماموران سیا با استفاده از قرص ویاگرا یک فرمانده مقتدر محلی را در شرق افغانستان واداشته‌اند اطلاعات مفیدی در رابطه با تحریکات طالبان درمنطقه به آنان بدهد. این فرمانده مقتدر مرد 60 ساله‌ای بود که چهار همسر جوان داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در افغانستان تعدد زوجه، عرف متداول و جاافتاده است. در گذشته اگر مردم دهات – آن هم مردان متنفذ محلی، صاحب همسران بیشتر بودند، حالا در شهر‌ها و در میان نسل جوان هم تعدد ازدواج رواج یافته است، به‌خصوص میان جوان‌هایی که صاحب سرمایه و توان مالی بالاتر هستند. البته با این تفاوت که این جوان‌ها بیشتر مخفیانه اقدام به ازدواج مجدد می‌کنند و حتی سال‌ها این مسئله را از دیگران پنهان می‌دارند. در چنین وضعیتی نیاز به تقویت‌کننده‌های جنسی بیشتر احساس می‌شود. در گذشته این تقویت‌کننده‌ها بیشتر سنتی و محلی بود و از مجموع غذا و میوه‌های خشک و تازه تشکیل می‌شد. به دلیل فرایند پیچیده ساخت این گونه دارو‌های طبیعی، ترکیبات شیمیایی سریعتر جایگزین آن‌ها شده است. از دو سه سال پیشتر، سایت‌های افغانی شروع به تبلیغ تقویت‌کننده‌های جنسی کرده‌اند. حتی به تازگی - نه آشکارا، ابزار جنسی نیز در این سایت‌ها تبلیغ می‌شود. یکی از شبکه‌های اجتماعی که برای این منظور استفاده می‌شود، فیسبوک است. صفحات زیادی برای فروش آنلاین تقویت‌کننده‌های جنسی به وجود آمده که به سادگی در خانه‌ تحویل داده می‌شود.

اما مهم‌ترین سئوال در این رابطه این است که چرا به تازگی این تقاضا در افغانستان بالا رفته است.

واقعیت این است که فرهنگ اجتماعی - به‌خصوص اجتماع شهری، در حال دگردیسی است. با تمام وابستگی‌های سنتی و سلطه مذهبی، باز هم روابط دو جنس نسبت به گذشته بیشتر و متنوع‌تر شده است. مسلما وقتی روابط رو به گستردگی برود، تمایلات غریزی نیز به همان نسبت بیشتر می‌شود. در چنین وضعیتی، فانتزی‌های جنسی به شدت بر روابط مسلط می‌شود. برای برآورده کردن فانتزی‌های جنسی، به ابزار جنسی هم نیاز پیدا می‌شود. در چنین حالتی است که بازار ابزار و تقویت‌کننده‌های جنسی به شدت رواج پیدا می‌کند.

از سوی دیگر فشار‌های روانی بر نسل جدید - که حاصل زندگی ماشینی و فرهنگ مدرن شهرنشینی است، تا حد زیادی بر غرایز تاثیر می‌گذارد. به دلیل بسته بودن فضای اجتماعی نسبت به کشور‌های غرب، زمینه رسیدن به جنس مخالف به آسانی میسر نمی‌شود. به همین دلیل زوج‌ها برای ایجاد کیفیت در زندگی‌شان دست به دامن تقویت کننده‌ها یا ابزار جنسی می‌روند.

بخش اقتصادی در افغانستان هم - که به دقت نیاز روز بازار را تحت کنترل دارد، با آگاهی به این مسئله در پی عرضه مواد و ابزار در این عرصه برمی‌آید. اما بحث اساسی این است که هیچ کدام از این تقویت‌کننده‌ها یا ابزار جنسی، به معنی واقعی به زندگی جنسی دو طرف کیفیت نمی‌بخشند. به همین دلیل آنان در پی کالایی بهتر، همیشه در حال تجربه مواد جدیدتر هستند. چنین است که بازار تقویت‌کننده‌ها و ابزار جنسی روز به روز رونق بیشتری می‌گیرد، بدون آنکه کیفیتی به زندگی افراد بدهد.

بیشتر از