استعفای سارا خادم‌الشریعه؛ موج بزرگ‌تر جدایی‌ها از ورزش ایران

دختری که از تصمیم علیرضا فیروزجاه حمایت کرده بود

سارا خادم‌الشریعه با حمایت از تصمیم علیرضا فیروزجاه، مقابل فدراسیون شطرنج ایران ایستاد - عکس از اینستاگرام سارا خادم‌الشریعه

سارا خادم‌الشریعه، استاد بین‌المللی شطرنج، از تیم ملی ایران استعفا داد. این خبر با عبارت کوتاه "از تیم ملی استعفا..." در اینستاگرام رسمی‌ او اعلام شد. آن‌طور که قابل پیش‌بینی است او در موج استعفاهای اخیر ورزشکاران از حضور در تیم‌های ملی ایران تصمیم به کناره‌گیری گرفته و البته سارا در روزهای اخیر به سقوط هواپیمای اوکراین با اصابت موشک نیز واکنش نشان داده است.

سارا خادم‌الشریعه سومین عضو نامدار خانواده شطرنج زنان ایران است که در ماه اخیر از تیم ملی ایران جدا شد. پیش از او، میترا حجازی‌پور به علت حضور بدون حجاب در مسابقات روسیه از سوی فدراسیون شطرنج ایران کنار گذاشته شد. شهره بیات، داور فیده نیز تصمیم گرفت بدون رعایت حجاب در مسابقات بین‌المللی داوری کند و قصد بازگشت به ایران را ندارد.

سارا همیشه از فدراسیون شطرنج ایران گله داشت که چرا هزینه‌های استخدام مربی را پرداخت نمی‌کنند؟ فدراسیون شطرنج استخدام مربی را برعهده نمی‌گرفت و بسیاری از شطرنج‌بازان باید خود این هزینه‌ها را پرداخت می‌کردند. فدراسیون شطرنج البته به جدایی ستاره‌های این ورزش عادت کرده است. آن‌ها در ماه‌های اخیر جدایی علیرضا فیروز‌جاه، ابراستاد و پدیده شطرنج جوانان جهان را نیز تجربه کردند. فیروزجاه در اعتراض به ممنوعیت رقابت ورزشکاران ایرانی با نماینده اسرائیل، از ایران رفت و با پرچم فیده در مسابقات حاضر شد. سارا خادم‌الشریعه با حمایت از تصمیم علیرضا فیروزجاه، مقابل فدراسیون شطرنج ایران قرار گرفت و مشخص نیست پس از این حمایت بر او چه گذشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ورزش ایران جدایی‌ ستاره‌های جوان خود از تیم‌های ملی را تجربه می‌کند و تعداد ورزشکارانی که در چندین رشته ورزشی بازی زیر نظر فدراسیون‌های جهانی یا تیم پناهندگان کمیته ملی المپیک را ترجیح می‌دهند، هر روز بیشتر می‌شود.

شطرنج ایران در حال از دست دادن نسل تازه شطرنج‌بازان خود است. این فدراسیون مهم‌ترین چهره‌های جوان خود را در چند ماه اخیر دیگر در کنار خود نمی‌بیند و این می‌تواند آینده شطرنج ایران و موقعیت جهانی‌اش را به خطر بیندازد. این فدراسیون بهتر از همه می‌داند که چه رفتارها، تصمیمات و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی منجر به جدایی چهره‌های جوانش شده است. استعفای سارا خادم‌الشریعه به دلیل جایگاه و نقش ویژه‌اش در شطرنج ایران، می‌تواند بازتاب‌های بین‌المللی بسیاری داشته باشد.

بیشتر از ورزش