علی ربیعی: دروغ نگفتیم، همه ما عصر روز جمعه فهمیدیم!

تلاش دولت روحانی برای طفره رفتن از پذیرش مسئولیت در فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی

ربیعی روز پنجشنبه  ضمن تکذیب سرنگونی هواپیما با موشک در مورد دروغ‌پردازی و عملیات روانی هشدار داده بود/عکس از جماران 

علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی در کنفرانس خبری خود پنج روز پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک شلیک شده از پدافند موشکی نزدیک فرودگاه امام خمینی رو به دوربین صدا و سیما گفت: دروغ نگفتیم، همه ما و مسئولان در دولت عصر روز جمعه فهمیدیم. ربیعی با سابقه فعالیت در وزارت اطلاعات و سخنگوی روحانی که خود سابقه‌ای طولانی در شورای عالی امنیت ملی دارد، اکنون خواستار آن هستند که افکار عمومی بپذیرد آنها در جریان شلیک دو موشک در تهران و نه در منطقه‌ای دور افتاده، نبوده‌اند.

ربیعی در این کنفرانس خبری مدعی شد که صادقانه سخن می‌گوید و بر اساس اطلاعاتی که در آن زمان ارایه شده سخن گفته و گناه را به گردن «چرخه معیوب» اطلاع‌رسانی و کسب اطلاع از سوی دولت انداخت. ربیعی روز پنجشنبه در بیانیه‌ای ضمن تکذیب گزار‌ش‌های مربوط به سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی با موشک گفته بود که به جای دروغ‌پردازی و عملیات روانی باید به نتیجه بررسی کمیته‌ها دقت کرد. سخنگوی دولت حالا می‌گوید بر اساس اطلاعاتی که به گفته او «مسئولان ذیربط» به او داده بودند، موشکی در کار نبوده است.  البته او نامی از این مسئولان ذیربط نمی‌برد.

این در حالی است که از بامداد چهارشنبه که هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ مسافر و خدمه ساقط شد، تا روز شنبه مقامات جمهوری اسلامی در عالی‌ترین سطح نه تنها سرنگونی آن با موشک را تکذیب می‌کردند، بلکه تاکید داشتند که این هواپیما به دلیل نقض فنی و نه هیچ دلیل دیگری سقوط کرده است.

آمریکا، کانادا و استرالیا از همان ساعت‌های اولیه سقوط هواپیما فرضیه برخورد موشک را مطرح کردند و در نهایت مقامات آمریکایی گفتند تصاویر ماهواره‌ای و اطلاعات راداری نشان می‌دهد که هواپیمای اوکراینی بر اصر اصابت دو موشک از سیستم پدافند هوایی در نزدیکی فرودگاه امام سرنگون شده است. ایران در زمانی که این هواپیما ساقط شد، سرگرم حمله‌های موشکی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق (در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی) بود و این حمله‌ها را بدون اعلام منطقه پرواز ممنوع انجام داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا ربیعی ادعا می‌کند از عصر جمعه که مقامات دولت در جریان موضوع قرار گرفتند، شورای عالی امنیت ملی تشکیل جاسه داد و در نهایت نیز ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای ساقط شدن این هواپیما بر اثر خطای انسانی را پذیرفت. ربیعی این بیانیه را قابل تقدیر خواند و گفت کار خوبی که در این بیانیه کردیم این بود که از نمایندگان دیگر کشورها خواستیم برای تحقیق در مورد این موضوع به ایران بیایند.

مردم معترض به این تناقض‌گویی و جان باختن ۱۷۶ انسان بی‌گناه در سرنگونی هواپیمای اوکراینی، در تهران و برخی دیگر از شهرها از شامگاه شنبه به خیابان‌ها آمدند و شعارها به سرعت به شعارهای ضد حکومتی تبدیل شد.

واکنش نیروهای امنیتی نیز پرتاب گاز اشک‌آور و استفاده از باتوم و ایجاد رعب و وحشت بود. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از تیراندازی به سوی معترضان است. تصاویر منتشر شده از این اعتراض‌ها مجروح شدن برخی افراد با گلوله‌های جنگی را نشان می‌دهد.

با این حال مقامات تهران استفاده از خشونت و تیراندازی به معترضان را تکذیب کرده‌اند.

حسین رحیمی، فرمانده انتظامی پایتخت در گفت‌وگو با  فارس با تکذیب تیراندازی به سمت معترضان مدعی شد: «در تجمعات دیروز و امروز پلیس به‌هیچ‌وجه تیراندازی نکرد چراکه سعه‌صدر و خویشتن‌داری در دستور کار مأموران پلیس پایتخت بوده است.» او اضافه کرد: «وضعیت امنیتی پایتخت مطلوب است و هیچ‌گونه مشکل خاصی نداریم.»

بیشتر از