جاستین ترودو: تا اجرای عدالت از پا نخواهیم نشست

تیم تحقیق کانادا امروز وارد تهران می‌شود

جاستین ترودو در حال همدردی با خانواده قربانیان در ادمون‌تون، ۱۲ ژانویه ۲۰۲۰/AFP

انتظار می‌رود تیم تحقیق ۸ نفره کانادایی که ویزای ایران را دریافت کرده‌اند، امروز برای تحقیق در مورد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی وارد تهران شوند. 

ایران و کانادا در حال حاضر هیچ رابطه دیپلماتیکی با یکدیگر ندارند و سفارت کانادا در تهران نیز تعطیل است. 

ایرنا به نقل از رویترز نوشت که فرانسوا شامپین، وزیر امور خارجه کانادا اعلام کرده که اعضای تیم تحقیق کانادا دوشنبه به تهران می‌رسند. 

این هواپیما بامداد چهارشنبه گذشته و در شرایطی که ایران در زمان حمله‌های موشکی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق منطقه پرواز ممنوع اعلام نکرده بود، با شلیک دو موشک از سوی سیستم پدافند هوایی نزدیک فرودگاه امام خمینی سرنگون شد.

همه ۱۷۶ خدمه و مسافر این پرواز جان باختند و مقامات تهران تا سه روز علاوه بر انکار حقیقت، به دروغ تاکید می‌کردند که این هواپیما به دلیل نقص فنی سقوط کرده است.

اما آمریکا و سپس کانادا و استرالیا اعلام کردند که تصاویر ماهواره‌ای و اطلاعات راداری نشان می‌دهد که این هواپیما با دو موشک زمین به هوا ساقط شده است.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا که شب گذشته در مراسم یادبود کشته‌شدگان این پرواز در شهر ادمون‌تون کانادا شرکت کرده بود، تاکید کرد که به دنبال عدالت و پاسخگویی است و کانادا امروز و در روزهای پیش‌رو خانواده بازماندگان را تنها نمی‌گذارد. نخست‌وزیر کانادا گفت که این فاجعه هرگز نباید رخ می‌داد. او به خانواده قربانیان عمیقا تسلیت گفت و یادآوری کرد که تا اجرای عدالت از پا نخواهد نشست.

مراسم یادبود قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی ادمون‌تون کانادا، ۱۲ ژانویه ۲۰۱۹/AFP

 

تعداد زیادی از مسافران این هواپیما تابعیت دوگانه ایرانی-کانادایی داشتند و نخست‌وزیر کانادا از ساعت‌های اولیه پس از انتشار خبر سرنگونی هواپیما همدردی و همراهی خود را با قربانیان اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شرایطی که ترودو در کانادا با صورتی بسیار غمگین از این فاجعه سخن می‌گفت، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی در قم در مدح قاسم سلیمانی سخن گفت و کوچکترین اشاره‌ای به سرنگونی این هواپیما و ۱۷۶ مسافر جان باخته آن نکرد.

فرمانده سابق سپاه قدس جمعه ۱۳ دی‌ماه در جریان حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در حال خروج از فرودگاه بغداد کشته شد. سپاه در واکنش به کشته شدن او بامداد چهارشنبه پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق را هدف قرار داد. اما باوجود شرایط جنگی منطقه پرواز ممنوع اعلام نکرد و پرواز هواپیماهای مسافربری بر فراز آسمان ایران و عراق همچنان ادامه داشت.