واکنش مقامات آمریکا و اسرائیل به اعتراضات مردمی در ایران

ترامپ به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داد؛ جهان نظاره‌گر شماست

 دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو به اعتراضات گسترده مردمی واکنش نشان دادند - Brendan Smialowski / AFP

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، با اشاره به اعتراض‌های مردم ایران در کشور می‌گوید «شما می‌توانید ببینید که مردم ایران به پاخاسته و حق خود را می‌خواهند و اشتیاق‌شان را برای داشتن یک حکومت بهتر؛ یک رژیم متفاوت، بیان می‌کنند».

اشاره وزیر دفاع آمریکا به اعتراضات گسترده مردمی در واکنش یه سرنگونی هواپیمایی مسافربری توسط موشک‌های سپاه است. اعتراضاتی که از مراسم دانشگاهی شروع شد اما از همان دیروز به سرعت به خیابان‌های دیگر شهرهای ایران گسترش یافت.

وزیر دفاع آمریکا هم‌چنین به شبکه سی‌ان‌ان گفته که «پیشنهاد آمریکا برای مذاکرات بدون پیش‌شرط با ایران درباره برنامه هسته‌ای پابرجاست». 

به گفته این مقام مسئول آمریکا این پیشنهاد را بعد از کشتن قاسم سلیمانی مطرح کرد اما ایران آن را رد کرده است.

پیش از این هم دونالد ترامپ، پس از اینکه روز گذشته دو توئیت به زبان فارسی منتشر کرد و به اعتراضات مردمی در ایران واکنش نشان داد، امروز هم باردیگر توئیتی منتشر کرد و خطاب به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داد تا معترضان در خیابان‌ها را نکشد.

از سوی دیگر صفحه رسمی وزارت خارجه آمریکا در توئیتر از قول مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز نوشت که: ««آمریکا صدای شما را می‌شنود. آمریکا پیشتیبان شماست. آمریکا کنار شماست. خداوند پشت و پناه مردم ایران باشد».

وزارت خارجه آمریکا در پست دیگری نوشته مردم ایران به اعتراضات خود علیه «دروغگویی، بی‌کفایتی و ستم رژیم آیت‌الله ادامه می‌دهند».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا و هم‌چنین مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا به اعتراضات مردم ایران به سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین توسط موشک‌های سپاه واکنش نشان دادند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در جلسه هیئت دولت اسرائیل  با اشاره به شجاعت مردم ایران گفت که «آن‌ها شایسته آزادی هستند، آن‌ها شایسته رهایی هستند، حق آن‌ها زندگی توأم با امنیت و صلح است، چیزهایی که رژیم ایران از آن‌ها سلب کرده.»

نتانیاهو با تاکید به اینکه این دومین‌بار است که  در فاصله‌ای کوتاه مردم ایران به خیابان‌ها می‌آیند و با اشاره به فاجعه سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی گفت که «رژیم ایران نه تنها مردم خود را سرکوب کرده و مرکزیت تروریسم در خاورمیانه است، این رژیم همچنین باعث مرگ ۱۷۶ انسان بی‌گناه است، اقدامی که سعی در پنهان کردن آن نمود و به جامعه جهانی دروغ گفت. ما به خانوده‌های قربانیان تسلیت عرض می‌کنیم.»

معترضان خشمگین ایرانی به دلیل سه روز پنهان‌کاری مقامات جمهوری اسلامی در اعلام شلیک موشک به هواپیمای مسافربری در بسیاری از شهرها به خیابان‌ها آمدند. برخوردهای امنیتی و پلیسی با معترضان از سوی نیروهای نظامی نیز گزارش شده است. شلیک گاز اشک‌آور و هم‌چنین شلیک تیر هوایی از جمله اقدامات نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تجمع‌کنندگان بوده است.

بیشتر از