جنوب شرق ایران زیر آب

سیل در جنوب شرقی کشور جان چندین‌نفر را گرفته و خسارات جدی به زندگی مردم وارد کرده

شهروندان استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان هم‌چنان گرفتار سیل و آب‌گرفتگی شدید هستند. متاسفانه تا این لحظه خبر رسیده است که سه نفر به دلیل شدت سیل جان خود را از دست داده‌اند.

اورژانس کشور خبر داده است تاکنون دو نفر در استان هرمزگان و یک نفر در استان سیستان و بلوچستان بر اثر غرق شدن یا زیر آوار ماندن کشته شده‌اند. به گفته اورژانس یک نفر نیز متاسفانه‌ «ناپدید» شده است.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی زاهدان هم گفت: «بر اثر ریزش آوار در کهک سراوان یک دختر بچه ۵ ساله جان باخت».

به گزارش ایسنا و به نقل از «محمدامین میربلوچزهی» از شهروندان استان سیستان و بلوچستان «با توجه به حجم بالای ورود آب و به زیر آب رفتن روستاها بسیاری از مردم به بالای درختان و منازل و مدارس پناه برده و متاسفانه شماری از هم وطنان در سیلاب خروشان جان داده اند».

خبرگزاری ایسنا نوشته است که «شهرستانهای خاش، دلگان و روستاهای حاشیه تفتان در محاصره سیل قرار گرفته‌ و در پی آن مردم برخی شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان تا کمر در آب فرو رفته‌اند، مدارس 12 شهر تعطیل شده و امکانات هلال احمر برای کمک رسانی کافی نیست چرا که امکانات و زیرساخت‌های مناسب به اندازه کافی برای بازگشایی راه‌های مواصلاتی روستایی و نیز خدمات رسانی به سیل زده‌های محروم استان وجود ندارد.»

عکس از خبرگزاری ایسنا

از سوی دیگر خبرگزاری رکنا، گزارش کرده است که سقف بخش مراقبت‌های ویژه یک بیمارستان در«زهک» استان سیستان و بلوچستان خراب شده و روی سر بیمارانش ریخته است. بیمارستانی که هنوز ۱۰ سال هم از ساخت آن نگذشته است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان از فعالیت ۱۰۴ تیم عملیاتی برای امدادرسانی به متاثران از سیل و آبگرفتگی در این استان خبر داده و گفته «در ۷۲ ساعت گذشته به یک هزار و ۲۴۸ نفر امدادرسانی شده‌ است».

به گزارش ایلنا، و به نقل از  رسول راشکی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان، «ساکنان ۱۳ شهرستان ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوران، فنوج، کنارک، میرجاوه، نیکشهر و هیرمند متأثر از سیل و آبگرفتگی بوده‌اند و به یک هزار و ۲۴۸ نفر امدادرسانی شده‌است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان، گفته بود که «بارندگی شدید و مداوم و طغیان رودخانه‌های محلی از عصر روز جمعه تاکنون سبب بسته شدن ۲۳ مسیر ارتباطی در این استان شده است».

مهدی ارباب‌نیا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان ،هم در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود: «وضعیت بارندگی به خصوص در جنوب استان بسیار شدید بوده‌است و تا کنون مشخص شده که بخش‌هایی از خانه تاریخی «شمسی» در زاهدان و بخش‌هایی از کوه خواجه دچار آسیب شده‌اند». 

محمد رادمهر، فرماندار جاسک در استان هرمزگان نیز به رسانه‌ها اعلام کرد: «رودخانه گابریک در شهرستان جاسک به صورت بی سابقه‌ای طغیان کرده است و در پی آن چهار روستا در محاصره بی سابقه سیل قرار گرفته‌اند.»

از سوی دیگر به گفته مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر، ۱۴ شهرستان ارزوئیه، انار، بافت، بردسیر، رابر، رودبارجنوب، ریگان، ساردوئیه، سیرجان، شهداد، قلعه گنج، کهنوج، کرمان و منوجان متأثر از این حوادث هستند.

همزمان تصاویر و فیلم‌های منتشرشده در فضای مجازی نیز حاکی از خسارت‌ها به سازه‌ها، آب‌گرفتگی و زیر آب رفتن برخی خانه‌های مسکونی است.

بیشتر از