نظر نشریات در مورد تصمیم هری و مگان برای کناره‌گیری از وظایف سلطنتی

کناره‌گیری هری از وظایف سلطنتی‌، واکنش منفی نشریات را برانگیخته است

ماجراهای هری در اوان جوانی بارها خشم رسانه‌های بریتانیا را برانگیخته بود  - Paul ELLIS / AFP

شاهزاده هری، فرزند دوم شاهزاده چارلز، ولیعهد انگلستان (بخشی از بریتانیا)، در رسانه‌های بریتانیا اغلب به عنوان شخصیتی خودسر عنوان شده است که شایستگی عضویت در خاندان سلطنتی ندارد.

ماجراهای هری در اوان جوانی و پیش از ازدواج با مگان، از جمله کشیدن سیگار ماری جوانا و پوشیدن اونیفورم نظامی آلمان نازی در یک مهمانی، بارها خشم رسانه‌های بریتانیا را که معتقد بودند او مادربزرگش را خجالت زده می‌کند، برانگیخت.

اکنون، کناره‌گیری او از وظایف سلطنتی‌اش، بار دیگر واکنش منفی همان نشریات را برانگیخته است.

«سرکش»، «ستیزه جو» و «خدا و خرما را باهم می خواهد»، در میان عباراتی است که  که روز پس از اعلامیه هری دایر بر کناره‌گیری او، همسرش مگان و فرزندشان، در آن نشریات علیه او به‌کار رفت.

ریچل بلِچلی، نویسنده نشریه دیلی میرر که هری و مگان علیه آن به دادگاه شکایت برده‌اند، نوشت:«هری با خودخواهی به نهادی که او (ملکه بریتانیا) کوشیده است تا برای او و فرزندانش مدرنیزه کند، پشت کرده است.»

«و او حتی شجاعت آن را نداشته است که به ملکه و پدر خودش اطلاع دهد که قصد دارد چه بمبی را منفجر کند (توضیح: اشاره به گام جنجال برانگیز کناره‌گیری از وظایف سلطنتی)...»

«خوب، از شرش راحت شدیم. من به اندازه کافی از ریاکاری‌های هری در مبارزه برای محیط زیست، کشیده‌ام.»

سرمقاله دیلی میرر، اما، به این صراحت هری را به باد انتقاد نگرفت، اما اشارات خود را داشت.

در آن سرمقاله آمده است:«این (کناره‌گیری هری و مگان) نمایانگر بی‌اعتنایی هری به زنی است (ملکه) که تمام عمرش تحت‌الشعاع حس وظیفه و غرور اجتماعی بوده است.»

با توجه به این که اعلامیه مگان و هری یک روز پیش از انتشار آن روزنامه، درساعت ۶:۳۰ دقیقه بعدازظهر در اینستاگرام منتشر شد، اختصاص هفده صفحه شماره صبح روز بعد روزنامه به آن، کار دشواری بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«ای ان ویلسون»، یکی از نویسندگان ارشد دیلی میرر، تصمیم هری و مگان را «اشتباهی سخت زیا‌ن‌بار و بی‌رحمانه» توصیف کرد.

او در ستون ویژه خود، درباره هری و مگان نوشت:«به نظر می‌رسد که آن‌ها نسبت به این نکته بی‌تفاوتند که پادشاهی، یک معجزه حساس در قانون اساسی است و نه ابزاری برای اعضای آن تا نظراتشان را در مواردی که برای خودشان جالب است، هر قدر هم که والا باشد، به کرسی بنشانند.»

نویسنده دیگر این نشریه، سارا واین، هم به همین گونه نوشت:«به نظر می‌رسد که آنها (هری و مگان) هرگز واقعا قصد تحمل چیزی را نداشته‌اند. از همان ابتدا و در پس ذهنشان روشن بود که اگر انتظاراتشان در زندگی به عنوان دوک و دوشس برآورده نشود، صحنه را ترک می‌کنند.»  

در سرمقاله نشریه «مِیل» آمده است که هری و مگان «دگمه بمب اتمی» را علیه موقعیت سلطنتی‌شان فشارداده‌اند. (این سوال مطرح می‌شود که شاهزاده اندرو که در مصاحبه با بی بی سی در مورد دوستی‌اش با یک جنایتکار جنسی، و بعد، برای نشان دادن بی‌گناهی‌اش در ایجاد رابطه جنسی با یک دختر زیر سن قانونی، در مورد رفتن به پیتزا اکسپرس داستان‌سرایی کرده، چه دگمه‌ای را فشار داده است.) 

سرمقاله دیلی میرر در ادامه می‌گوید:«این گام بعدی هیجان‌انگیزی است. برای بسیاری از ما، (هری و مگان) هم خدا را می‌خواهند و هم خرما را! آن‌ها می‌خواهند هم القاب‌شان را به عنوان اعضای ارشد خاندان سلطنتی حفظ کنند، و هم زندگی خصوصی و آزادی شهروندان عادی را داشته باشند!»

در این میان، مارگرت هولدِر، نویسنده نشریه «دیلی اکسپرس»، هم می‌نویسد که هری و مگان «مداوما نشان داده‌اند که درک نکرده‌اند که مالیات دهنده انتظار دارد خاندان سلطنتی با آن‌ها مرتبط و در تماس بوده باشد و ارزش مالیاتی را که برای آن‌ها می‌پردازد، داشته باشند.»  

او در ادامه می‌نویسد:«آن‌ها در پنهان کردن محل تولد آرچی و خودداری از ذکر نام والدین تعمیدی او، افکار عمومی را چنان کنار زدند که هرگز توسط دیگر اعضای خاندان سلطنتی انجام نشده بود.»  

در این میان، هری و مگان پس از اعلام قصدشان برای کناره‌گیری، تارنمای رسمی‌شان، ساسکس رویال. کام،  را با تجدید نظر در سیاست رسانه‌ای، به‌روز کرده‌اند.

زوج سلطنتی در این تارنما گفته‌اند که مایلند «رسانه‌های معتبر» را به این تارنما «راه» دهند و از انتشار «گزارش‌های نادرست» پیرامون زندگی‌شان جلوگیری کنند. 

این اعلامیه، لاجرم چنین تعبیر خواهد شد که هری و مگان خواهان پوشش‌های گسترده مثبت در مورد آرمان‌ها و اقداماتی هستند که برایشان مهم است، اما می‌خواهند از قرار گرفتن زیر ذره‌بین گزارش‌های انتقاد‌آمیز پرهیز کنند. عملی شدن چنین خواستی، بعید به نظر می‌رسد.

© The Independent

بیشتر از زندگی