واکنش نخست وزیر کانادا به قبول مسئولیت شلیک به هواپیما از سوی ایران

نخست وزیر کانادا خطاب به مقامات ایرانی گفت به سوالات مردم پاسخ دهید

ترودو می‌گوید در اصابت موشک به هواپیما احتمال خطای سیستمی هم علاوه بر خطای انسانی وجود دارد - Dave Chan / AFP

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، که در جمع خبرنگاران حاضر شده بود به سوالات درباره ماجرای سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی پاسخ داد. پرسش‌هایی که حول حادثه تلخ سقوط هواپیمایی مسافربری اوکراینی و پذیرش مسئولیت شلیک موشک توسط ایران به این هواپیما بود. 

ترودو در جمع خبرنگاران  بارها تاکید کرد که «در حال حاضر موضوع ساقط کردن هواپیمای مسافربری در اولویت است».

نخست وزیر کانادا با اشاره به اینکه ایران مسئولیت این اتفاق را برعهده گرفته است، گفت که «هنوز پرسش‌های زیادی درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین وجود دارد.هرچند که ایرانیان قدم اول را برداشته‌اند». هرچند که ترودو تاکید کرد «ایران باید قدم‌های بیش‌تری بردارد».

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای مسئولیت سقوط این هواپیما را به گردن گرفت. «خطای انسانی» توجیه مقامات سپاه برای برخورد موشک به این هواپیمای مسافربری اعلام شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست وزیر کانادا به فرستادن هیئتی کانادایی برای تحقیق دراین‌باره تاکید کرد و گفت «ایران در حال صدور ویزا به مقامات کنسولی کانادا برای تحقیق است». 

نخست وزیر کانادا به گفت‌وگوهایش با حسن روحانی نیز اشاره کرد و گفت: «من از رئیس جمهوری ایران خواستم که کانادایی‌ها در مراحل تحقیق به طور کامل دخیل باشند. باید هیات تحقیق به جعبه سیاه و تمامی اطلاعات دسترسی داشته باشند.»

ترودو هم‌چنین گفت که «من گفت‌وگوهای متعددی با رئیس جمهوری آمریکا داشته‌ام. آنچه ما می‌خواهیم کاهش تنش‌هاست. آنچه ما در درجه اول می‌خواهیم پاسخگویی (ایران) و اجرای عدالت است». 

جاستین ترودو در پاسخ به سوالی درباره محاکمه مقصران این فاجعه انسانی در ایران گفت: «ایران باید با جامعه بین المللی در تحقیقات همکاری کند. چرا که احتمالا خطای سیستمی هم علاوه بر خطای انسانی وجود داشته است».

ترودو به خبرنگاران گفت که «بسیاری از این خانواده‌ها از رژیم ایران گریخته بوده‌اند. حالا همان رژیم مسوولیت ساقط کردن این هواپیما را پذیرفته است». 

نخست وزیر کانادا هم‌چنین با اشاره به اینکه در اثر این فاجعه انسانی «خانواده‌های بسیاری نابود شده‌اند» گفت: « به شدت خشمگین هستم که جامعه ایرانی – کانادایی رنجی این‌چنین را تحمل می‌کند و همه شهروندان کانادایی هم  از این موضوع متاثر شده‌اند.»

نخست وزیر کانادا پاسخ به پرسشی درباره  مشروع بودن کشتن قاسم سلیمانی در عراق را نیز بی‌پاسخ گذاشت و تاکید دوباره کرد که اولویت کانادا تحقیق و تفحص جدی در ماجرای برخورد موشک به هواپیمای مسافربری و سقوط این هواپیماست.