توافق کشورها با پیمان توقف پسماند پلاستیک، جز آمریکا

به گفته یکی از مسئولان سازمان ملل: «کشورها تصمیم به انجام عملی گرفته‌اند که به یک اقدام واقعی خواهد انجامید»

تقریبا همه کشورهای دنیا به یک طرح الزام‌آور حقوقی پیوسته‌اند که به موجب آن پسماند‌های پلاستیکی را از بین خواهند برد و تنها آمریکا به این طرح ملحق نشده است.

سازمان ملل اعلام کرده است که ۱۸۶ کشور در روز جمعه به توافقی رسیدند که بر مبنای آن، می‌بایست اقدامات مرتبط با پسماندهای پلاستیکی را در خارج از مرزهای خود تحت نظارت و ردیابی قرار دهند.

رالف پایت، از برنامه محیط زیست سازمان ملل، این الحاقیه به کنوانسیون «بازل» را یک الحاقیه «تاریخی» خواند. 

او گفت، این امر کمک می‌کند تا تجارت جهانی منظم‌تر و قانونمندتری در زمینه پلاستیک داشته باشیم که در حال حاضر زمین‌های بکر و اقیانوس‌ها را آلوده می‌کند و حیات وحش را در تنگنا قرار می‌دهد، و گاه عواقب مرگباری دارد.

آقای پایت گفت: «این طرح پیام سیاسی بسیار محکمی را به سایر کشورها، به بخش خصوصی و بازار مصرف‌کنندگان می‌رساند؛ بدین معنا که باید کاری انجام دهیم. کشورها تصمیم به انجام عملی گرفته‌اند که به یک اقدام واقعی بر روی زمین خواهد انجامید.»

این پیمان بر محصولاتی در صنایع مختلف، از جمله بهداشت، فناوری، هوا فضا، مد، مواد غذایی و نوشیدنی تأثیر خواهد گذارد.

همچنین، این پیمان احتمالا موجب خواهد شد تا مأموران گمرک بیش از پیش مراقب پسماندهای الکترونیکی یا سایر پسماندهایی باشند که بالقوه خطرناک هستند.

آقای پایت گفت، کشورها باید خودشان راه‌های پیروی از این قانون را بیابند. حتی معدود کشورهایی که عضو این پیمان نشده‌اند، همچون آمریکا، هنگامی که پسماندهای پلاستیکی را به کشورهای عضو این پیمان ارسال می‌کنند، تحت تاثیر مفاد آن خواهند بود.

آقای پایت از نروژ به عنوان رهبر این طرح مبتکرانه که برای نخستین بار در ماه سپتامبر اعلام شد، یاد کرد. در پی آن، تأیید این طرح طبق استانداردهای مرسوم سازمان ملل بسیار سریع پیش رفت.

آقای پایت می‌گوید که این چارچوب زمانی «از این نظر تاریخی به‌شمار می‌رود که به صورت قانونی الزام‌آور است. آنها (کشورها) موفق شده‌اند تا یک ابزار بین‌المللی موجود را جهت اجرایی کردن آن اقدامات به‌کار گیرند.»

«از این پس یک نظام شفاف و قابل ردیابی برای صادرات و واردات پسماندهای پلاستیکی وجود خواهد داشت.»

تصویب شد: با حضور مدیر اجرایی ⁦@UNEnvironment⁩ یعنی ⁦@JoyceMsuya⁩ و دبیر اجرایی کنوانسیون بازل، روتردام و استکهلم ⁦@rolphpayet⁩، رئیس همایش احزاب آبراهام ماتیزا الحاقیه‌های وارده را جهت شفاف‌سازی بهتر و یکپارچه کردن پسماندهای پلاستیکی با مکانیسم‌های قانونی کنوانسیون بازل #سم‌زدایی تصویب می‌کند!

پائول رز، رهبر تیم اعزامی نشنال ژئوگرافیک به عملیات دریاهای بکر، گفت باور دارد که تغییر افکار عمومی در گستره جهانی در مورد آلودگی‌های پلاستیکی نقش مثبتی در مذاکرات داشته است.

وی افزود: «همان تصاویر نمادین از جوجه‌های مرده آلباتروس‌‌ها در جزایر اقیانوس آرام با شکم‌های بازشده‌شان که مملو از اشیاء پلاستیکی است، و نیز کشفیات اخیرمان در این باره که ذرات ریز (نانو) از معابر خونی در رگ‌های مغز عبور می‌کنند، کمک کرد تا بتوانیم ثابت کنیم که پلاستیک درون بدن ما است.»

یک طومار آنلاین با عنوان «انباشت پلاستیک در بهشت را متوقف کنید!» قریب به یک میلیون امضاء در طول هفته گذشته جذب کرد.

مطابق گزارش سازمان ملل، آلودگی‌های پلاستیکی به صورت همه‌گیر در دنیا افزایش یافته و برآورد می‌شود که هم‌اکنون ۱۰۰ میلیون تن پلاستیک در اقیانوس‌ها وجود دارد. بین ۸۰ تا ۹۰ درصد از این آلودگی منشأ زمینی دارد.

گزارش‌ها توسط آژانسهای خبری تهیه شده است. 

© The Independent

بیشتر از جهان