نانسی پلوسی مواد استیضاح ترامپ را به مجلس سنا می‌فرستد

جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا ممکن است یکی از شاهدان باشد

نانسی پلوسی می گوید، هر سناتور اکنون باید انتخاب کند که می‌خواهد به رئیس جمهور وفادار باشد یا به قانون اساسی- SAUL LOEB / AFP

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان در حال تهیه قطعنامه‌ای است تا با تعیین مدیران استیضاح، هفته آینده مواد آن را علیه دونالد ترامپ به مجلس سنا بفرستد.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت در سنا تهدید کرده است که محاکمه استیضاح را طی هماهنگی با کاخ سفید انجام خواهد داد و به همین خاطر خانم پلوسی از ارسال مواد استیضاح که به تایید دموکرات‌های مجلس نمایندگان رسیده است، به مجلس سنا سر باز زد تا سناتورهای جمهوری‌خواه تعهد دهند در طول محاکمه‌ای بی‌طرفانه شاهدان به مجلس فرا خوانده شده و مدارک مورد بررسی قرار بگیرد.

در بیانیه‌ای که کارهای پیش رو برای هفته آینده را برمی‌شمارد، خانم پلوسی گفت: «مک‌کانل نمی‌خواهد از شاهدان و مدارک جاری در محاکمه استفاده کند تا سناتورها و مردم امریکا بتوانند درباره اقدامات رئیس جمهور به طور مستقل و منصفانه قضاوت کنند.»

او گفت: «هر سناتور اکنون باید انتخاب کند که می‌خواهد به رئیس جمهور وفادار باشد یا به قانون اساسی.»

این رویارویی میان خانم پلوسی با آقای مک‌کانل بعد از آن اتفاق می‌افتد که جمهوری‌خواهان به کرات تلاش کردند تا تحقیقات استیضاح درباره سواستفاده رئیس جمهور از قدرت خویش در معامله با اوکراین را کم‌اهمیت جلوه دهند. دونالد ترامپ متهم به فشار به اوکراین برای تحقیق درباره رقیب سیاسی خود در ازای کمک نظامی شد چرا که از ارسال این کمک سر باز زد. او همچنین متهم به اخلال عدالت است چرا که از حضور افراد کابینه خود برای پاسخگویی در تحقیقات استیضاح علی‌رغم احضاریه‌های کنگره، جلوگیری کرد.

رهبر اکثریت سنا همچنین گفته است از قطعنامه‌ای حمایت خواهد کرد که اتهامات استیضاح را به کل لغو کند.

رئیس مجلس نمایندگان در پاسخ به این اظهارات گفت: «اگر سناتورهای جمهوری‌خواه به سرعت و بدون ارائه مدارک و شنیدن شاهدان به دنبال لغو اتهامات علیه رئیس جمهور بروند به این خاطر است که از حقیقت می‌ترسند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقدام خانم پلوسی در راستای تعیین مدیران استیضاح و ارسال مواد آن به مجلس سنا پایان قمار وی با سناتورهای جمهوری‌خواه است تا ایشان را وادار به برگزاری محاکمه‌ای منصفانه با حضور شاهدانی جدید کند در حالی که آنها امیدوار هستند طی محاکمه‌ای سریع رئیس جمهور را تبرئه نمایند چرا که حمایت عمومی از استیضاح در حال رشد و گسترش است.

آقای مک‌کانل گفت رای‌های کافی را برای تعیین آیین محاکمه دارد، کاری که می‌تواند قبل از موافقت با استانداردهای مجلس نمایندگان انجام دهد.

در بیانیه روز جمعه، خانم پلوسی گفت: «لغو اتهامات سرپوش گذاشتن بر این ماجرا است و امریکاییان را از شنیدن حقیقت محروم می‌کند. حربه‌های آقای مک‌کانل نشانی آشکار از هراس او و رئیس جمهور ترامپ از واقعیت تخلفات ارتکاب یافته توسط رئیس جمهور است که دقیقا به همان خاطر استیضاح شد.»

چاک شومر، رهبر اقلیت مجلس سنا گفت به سناتورهای جمهوری‌خواه فشار خواهد آورد تا احضار شاهدان جدید و ارائه مدارک تازه را به رای گذارند و افزود هر سناتور باید برای خود تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد در محاکمه‌ای منصفانه شرکت کند یا خیر.

جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی که تمایل خود به شهادت را ابراز کرده است ممکن است یکی از شاهدان باشد. آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان گفت قصد ندارد آقای بولتون را برای تحقیقات کمیته خویش احضار کند که سرنوشت شهادت وی را به مجلس سنا موکول کرد.

© The Independent