جنگ تعرفه آمریکا و چین به موسسات داخلی دوکشور لطمه زده است

زنجیره مدرن توزیع کالا فرا‌مرزی و فعالیت‌های بازرگانی کشورهای جهان با هم مرتبط است

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ رئیس جمهور چین در یک نشست تجاری در پکن، نوامبر ۲۰۱۷- FRED DUFOUR / AFP

نتیجه یک پژوهش آکادمیک نشان می‌دهد که جنگ تعرفه‌ها میان دستگاه رهبری ترامپ و همتای چینی‌اش، شی جین پینگ، به همان میزان که کشور مقابل را هدف قرار داده، موسسات کشورهای خودشان را نیز متضرر کرده است.

در این پژوهش، کارشناسان برای ارزیابی عملی جنگ تعرفه میان آمریکا و چین، واکنش‌های بازار سهام را مورد مطالعه قرار داده و گفته‌اند داده‌های اقتصادی اغلب کهنه و متاثر از عوامل دیگر است. 

از فوریه سال ۲۰۱۸ تا‌کنون، ایالات متحده بر کالاهای چینی به ارزش ۵۵۰ میلیارد دلار تعرفه وضع کرده و چین نیز در تلافی، کالاهای آمریکایی به ارزش ۱۸۵ میلیارد دلار را مشمول تعرفه‌های جدید کرده است.

پیتر اِگِر، استاد دانشگاه «ای تی اچ- زوریخ» و جیاکینگ ژو، استاد بخش مطالعات خارجی دانشگاه «گواندونگ» چین، می‌گویند هرچند جنگ تعرفه‌ها میان آمریکا و چین - طبق برنامه ـ موسسات و بخش‌های خاص و از پیش انتخاب‌شده طرفین را هدف قرار داده، پیامد این اقدامات، به طور غیرمستقیم، بازار سهام در ایالات متحده، چین و اقتصادهای دیگر را که مستقیما در این مقابله شرکت ندارند، از طریق زنجیره بهای سهام بین المللی، تحت تاثیر قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پژوهش که در تارنمای اقتصادی «ووکس ای یو» منتشر شده، می‌گوید تعرفه‌های آمریکا بهای سهام برخی موسسات آمریکایی را تا هفت درصد افزایش داد، اما در مقابل از ارزش سهام دیگر شرکت‌ها تا دو درصد کاست. به همین گونه، در نتیجه این جنگ تعرفه‌ای، برخی شرکت‌های چینی سود برده و برخی متضرر شدند. اما در مجموع، تعرفه‌های جدیدی که دولت چین بر کالاهای آمریکایی وضع کرده، نه تنها شرکت‌های آمریکایی بلکه به تعدادی از موسسات چینی هم لطمه زده است. 

از آنجایی که زنجیره مدرن توزیع کالا فرا مرزی است، فعالیت‌های بازرگانی تقریبا تمام بخش‌های کشورهای جهان به یکدیگر مرتبط است. این به معنی آن است که واحد‌های بازرگانی دیگر کشورها به طور غیرمستقیم از جنگ تعرفه چین و آمریکا لطمه خورده‌اند. 

مولفین این گزارش می‌گویند: «تحلیل‌های ما نشان می‌دهد جنگ بازرگانی میان آمریکا و چین، روی طرف‌های سوم پیامدهای هدف گیری نشده‌ای ‌داشته که در زنجیره تعیین ارزش‌های متکی به بازرگانی جهانی قرار دارند.» 

در ادامه این گزارش آمده است: «نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد در جنگ تعرفه میان چین و آمریکا حقیقت تلخی وجود دارد که به نظر می‌رسد دقیقا در جهت عکس اهداف این دو کشور حرکت کرده است. حمایت گرایی اقتصادی (پروتکشنیزم) هدف‌گیری‌شده در تعرفه‌ها در این جهان آسان نیست و نهایتا – همان‌طور که در جنگ تعرفه‌ای آمریکا و چین دیده می‌شود ـ به کسانی لطمه می‌زند که هدف، حمایت از آن‌ها بوده است.»

این گزارش همچنین با اشاره به برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) خاطرنشان می‌کند که سرمایه‌گذاران در بازار سهام بیشتر نگران آشفتگی اقتصادی ناشی از اعلام سیاست‌های حمایت‌گرایانه هستند تا سیاستمدارانی که این سیاست‌ها را پیشنهاد می‌کنند.» 

آقای اِگِر و آقای جیاکینگ می‌افزایند وضع تعرفه بر کالاهای یک واحد بازرگانی، بهای آن را در بازار مصرف داخلی افزایش می‌دهد. 

نتیجه این پژوهش با مطالعات اتاق فکر «ان بی ای آر» آمریکا مطابقت دارد که در هفته جاری نشان داد بهای افزون تعرفه‌های آمریکا، تقریبا بطور کامل بر گُرده موسسات و مصرف‌کننده آمریکایی سنگینی می‌کند. 

چند هفته پیش، در پایان سال میلادی گذشته، پژوهش‌های بانک مرکزی آمریکا نشان داد که سیاست تعرفه ترامپ منجر به از دست رفتن فرصت‌های شغلی در بخش تولیدات کارخانه‌ای شده و قیمت‌ها را برای تولید و مصرف کننده افزایش داده است. 

آمار منتشرشده در اوایل ماه جاری، حاکی از آن است که فعالیت بخش کارخانه‌ای ایالات متحده در دسامبر ۲۰۱۹ برای پنجمین ماه متوالی افت کرده و به پایین‌ترین سطح خود در بیش از ده سال گذشته رسیده است.

© The Independent

بیشتر از جهان