واشینگتن پست از طرح ناموفق حذف فرمانده ۱۵ میلیون دلاری سپاه قدس خبر داد

دونالد ترامپ: طرح حمله به چهار سفارتخانه آمریکا در دستور کار تهران بود

تصویر منتسب به عبدالرضا شهلایی منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در گفتگو با شبکه خبری فاکس اعلام کرد، دلیل تصمیم‌گیری برای حذف فوری قاسم سلیمانی این بوده که تهران قصد داشته به چهار سفارتخانه آمریکا حمله کند.

فرمانده سابق سپاه قدس بامداد جمعه ۱۳ دی‌ماه در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در بغداد کشته شد.

بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این باورند که دولت‌های قبلی آمریکا و دولت ترامپ بارها فرصت هدف قرار داشتن سلیمانی را در اختیار داشتند اما احتمالا یک تهدید موجب شده که ترامپ در نهایت برای کشتن سلیمانی تصمیم‌گیری کند.

قاسم سلیمانی در دو دهه گذشته فرماندهی عملیات شاخه برون‌مرزی سپاه را بر عهده داشت و به خصوص در سوریه، لبنان و عراق بسیار فعال بود.

او پس از آن کشته شد که یک شهروند غیرنظامی آمریکایی در حمله‌های راکتی در بغداد کشته شد و هواداران حشد‌الشعبی نیز به سفارت آمریکا در عراق حمله کردند. آمریکا ادعا می‌کند این حمله به مجوز قاسم سلیمانی انجام شد.

دونالد ترامپ در جریان نخستین کمپین انتخاباتی خود در اوهایو نیز مدعی شد که آمریکا با کشتن سلیمانی که مسئول جان باختن هزارن نفر بود، عدالت آمریکایی را اجرا کرد.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی جداگانه ادعا کرد اطلاعاتی در مورد طرح حمله ایران به سفارتخانه‌های آمریکا در دست دارد.به گفته او این یک تهدید فوری بوده است.

همزمان واشینگتن‌پست در گزارشی از یک حمله‌هوایی ناموفق در یمن خبر داده که هدف آن کشتن عبدالرضا شهلایی، یکی دیگر از فرماندهان سپاه قدس و از مدیران مالی و تدارکاتی این نیرو بوده است. این حمله در همان شبی انجام شده که سلیمانی در بغداد کشته شد.

عبدالرضا شهلایی یکی از فرماندهان کلیدی سپاه قدس است. برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در آذرماه جایزه‌ای ۱۵ میلیون دلاری برای دریافت اطلاعات در مورد فعالیت‌های مالی و شبکه مرتبط با شهلایی تعیین کرده بود. این جایزه پس از آن تعیین شد که نیروی دریایی آمریکا یک قایق پر از تجهیزات موشکی کشف کرد که از ایران به یمن می‌رفت.

آمریکا ادعا می‌کند ایران قصد داشته این سلاح‌ها را به نیروهای شبه‌نظامی یمن برساند.

هفته گذشته شبکه خبری العربیه اعلام کرده بود که گزارش‌های تایید نشده‌ای در مورد کشته شدن عبدالرضا شهلایی در یمن دریافت کرده است. این گزارش همزمان با کشته شدن سلیمانی در عراق منتشر شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی رسانه‌ها به همکاری شهلایی با ابومهدی مهندس اشاره کرده‌اند که همراه با سلیمانی در حمله پهپادی ۱۳ دی‌ماه کشته شد.

شهلایی نماینده سپاه قدس در یمن معرفی شده و گفته‌می‌شود که در تامین تجهیزات نظامی برای گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در این کشور از جمله انصارالله نقش مهمی دارد.

شهلایی قبل از یمن در عراق فعال بوده و واشینگتن ادعا می‌کند که او در شماری از عملیات علیه نیروهای آمریکایی و متحدان‌اش نقش محوری داشته است.

مقامات تهران این اتهام‌ها را رد می‌کنند.