ستاد کل نیروهای مسلح: هواپیمای اوکراینی بر اثر خطای انسانی هدف قرار گرفت

مقامات تهران پس از سه روز انکار واقعیت مسئولیت خطای انسانی را به دوش آمریکا انداختند

ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای پذیرفت که هواپیمای اوکراینی بر اثر خطای انسانی سقوط کرده است. این بیانیه تلاش می‌کند خطای انسانی را به شرایط جنگی، حرکت هواپیما در مسیر خطرناک و احتمال تهدید تاسیسات نظامی مرتبط کند. 

مقامات تهران نیز پس از سه روز انکار واقعیت می‌کوشند بار این خطای انسانی را نیز به دوش آمریکا بیاندازند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران مدعی شده که در فضای تهدید و ارعاب به گفته او رژیم متجاوز آمریکا علیه ایران، نیروهای مسلح در آماده‌باش قرار داشته‌اند و اشتباهی شلیک کرده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روحانی نیز مدعی شده که خطای انسانی در زمان بحرانی ماجراجویی آمریکا موجب این حادثه شد. 

در این بیاینه آمده است:««این هواپیما درهنگام چرخش، کاملا در حالت نزدیک‌شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد که در این شرایط بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفته است».

هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۳۷ خط هوایی اوکراین با ۱۶۷ مسافر و خدمه در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه ۱۸‌دی‌ماه، ‌مدت کوتاهی پس از برخاستن از باند فرودگاه امام خمینی سقوط کرد. سقوط این هواپیما همزمان با حمله‌های موشکی سپاه به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس بود. باوجود این حمله‌های موشکی، ایران منطقه پرواز ممنوع اعلام نکرده بود و پرواز هواپیما‌ها بر فراز ایران ادامه داشت.

اکنون با انتشار بیانیه ستاده کل نیروهای مسلح گزارش‌های قبلی در مورد هدف گرفته شدن این هواپیما با سیستم پدافند هوایی تایید می‌شود. بسیاری از ناظران بین‌المللی اصل وجود چنین سیستم پدافندی را در فاصله بسیار نزدیک به یک فرودگاه مسافربری زیرسئوال برده‌اند. 

سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در۱۹اسفند۹۴ در مورد شلیک موشک از سیستم پدافند هوایی گفته بود یک افسر جزء نشسته پای سیستم و به گفته او «فایر» می‌کند. 

مقامات تهران در همان ساعات‌ اولیه با کنار گذاشتن همه فرضیه‌های مطرح، مدعی شدند که این هواپیما به دلیل نقص فنی سقوط کرده است.

اما آمریکا و سپس کانادا، بریتانیا و استرالیا اعلام کردند که دلیل سرنگونی این هواپیما برخورد موشک بوده است.

آمریکا گفت که اطلاعات ماهواره‌ای و راداری نشان می‌دهد که دو موشک زمین به هوای ساخت روسیه به این هواپیما برخورد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما مقامات تهران آمریکا را به دروغگویی و جنگ روانی متهم کردند. حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور نیز روزنامه‌نگاران شاغل در رسانه‌های فارسی‌زبان را در زمینه خبررسانی در مورد هواپیمای اوکراینی تهدید کرد. 

در همین حال فیلمی نیز از برخورد موشک با این هواپیما منتشر شد که نیویورک‌تایمز نیز صحت آن را تایید کرد.

در بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح آمده است که هواپیمای اوکراینی بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیرعمد مورد اصابت قرار گرفته و موجب شهادت جمعی از هم‌وطنان شده است.

این بیانیه در ادامه از بروز این خطا عذرخواهی کرده و ادعا می‌کند که در فرآیندهای عملیای در سطح نیروهای مسلح اصلاحاتی صورت می‌گیرد تا امکان تکرار این گونه‌ خطاها غیر ممکن شود. این بیانیه می‌افزاید که مقصر به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی می‌شود تا با خطاهای صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.

بیشتر از