چرا نباید سفر به خاورمیانه را لغو کرد؟

مردی که هزینه سفرش را می‌پردازد: دبی تنها 100 مایل از ساحل ایران فاصله دارد

تصویری از برج خلیفه و برج العرب دبی- GIUSEPPE CACACE / AFP

ببخشید اگر در چند روز گذشته از من سؤال کرده‌اید اما تا الان پاسخ نداده‌ام. هفته شلوغی داشتم، دور جدید کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با مستقر کردن یک هواپیمای بی‌سرنشین جهت ترور، در بشکه باروت خاورمیانه، و عواقب ناگوار آن برای مسافران، شروع شد.

و اگر پاسخ داده‌ام باز هم ببخشید - حداقل اگر شما از جمله افراد بی‌شماری هستند که قصد دارند به تعطیلات بروند و پرسیده‌اند آیا باید بی‌خیال سفر خود به دبی در چند روز یا چند هفته آینده بشوند. پاسخ من خلاصه‌تر از آن است که بتواند به شما کمک کند. «من باشم سفرم را لغو نمی‌کنم. سفر خوبی داشته باشید.» اجازه بدهید اکنون در مورد آن توضیح دهم.

کشتی تفریحی «سلبریتی کانستلیشن» جمعه آینده عازم سنگاپور می‌شود. در چند هفته آینده این کشتی به چند نقطه بی‌نظیر و شگفت‌انگیز سفر خواهد کرد از جمله جزیره پوکت در تایلند، کلمبو در سریلانکا، کوچین و بمبئی در هند و مسقط در عمان.

این کشتی در بخش پایانی سفر خود از تنگه هرمز عبور خواهد کرد و دو شب در دبی توقف خواهد کرد.

من می‌توانم به راههای بدتری برای گذراندن نیمه دوم ژانویه فکر کنم. اما بسیاری از مسافران این کشتی می‌گویند به خاطر اتفاقاتی که در خیلج فارس می‌افتد هر لحظه ممکن است سفرشان را لغو کنند.

این تصمیم به نظر من تصمیمی غیرعادی است. با شروع سال جدید جغرافیای اقیانوس هند و خلیج فارس تغییر نکرده است. دبی، جایی که سفر تفریحی پایان می‌یابد، هچمنان تنها 100 مایل از ساحل ایران فاصله دارد. تنگه هرمز در باریکترین قسمت خود تنها 25 مایل با ساحل ایران فاصله دارد، و این آبها همچنان بین ایران و عمان مشترکند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ممکن است فکر کنید کشتی‌های تفریحی در مواقع بلاتکلیفی تا حد زیادی احتیاط می‌کنند. با همه اینها، آیا یک مسافر عاقل از جایی بازدید خواهد کرد که در مورد آن وزارت امور خارجه می‌گوید: «به احتمال زیاد تروریستها حملاتی انجام خواهند داد» یا، وزارت کشور هشدار می‌دهد که در این جاها: «گروههای تروریستی ضدغربی فعالند، که برخی از آنها در لیست سازمانهای تروریستی خارجی دولت ایالات متحده قرار دارند؟»

خب، برخی تصمیم گرفته‌اند به سفر نروند. چون بریتانیا در مورد سریلانکا هشدار داده و آمریکا در مورد هند. دقیقا زمانی که آنها سفرشان با «سلبریتی کانستلیشن» به این دو کشور بزرگ را رزرو کردند، این هشدار رسمی همچنان وجود داشت و در مقایسه با آنها، هشدارهای فعلی در مورد مکانهای دیگر از جمله دبی ملایم‌تر است.

اگر من اینقدر شانس داشتم که سوار این کشتی بشوم، نقطه اوج این سفر دریایی برای من بخش پایانی آن، یعنی عبور از تنگه هرمز می‌بود. این تنگه همانند نقاط مشابه آن در جهان، از جمله تنگه بسفر و تنگه جبل‌الطارق کانال بین دو جهان مختلف است.

در سمت راست کشتی، ابهت ایران و آسیای مرکزی، در سمت چپ، دره زیبای شبه‌جزیره مسندم که دروازه‌ای به جهان عرب است قرار دارند. و اگر کاپیتان و خدمه او حاضر باشند این قسمت از سفر را انجام دهند، من با کمال میل با آنها همراه خواهم شد.

مسافران این کشتی می‌توانند تصمیم بگیرند که در مسقط پیاده بشوند، این منظره زیبا را از دست بدهند و از طریق جاده به دبی بروند و با هواپیما به کشورشان برگردند. اما خطر 280 مایل سفر زمینی در بخشی از جهان که آمار مرگ و میر جاده‌ای وحشتناک است از نظر من بیش از حد بالا است.

به جای این، مسافران می‌توانند از این فرصت با ارزش استفاده کرده و با «سلبریتی کانستلیشن» از تنگه زیبای هرمز عبور کنند چون کشتی پس از عبور از آن به زودی به غرب باز خواهد گشت.

برنامه‌ها برای مستقر کردن این کشتی در دبی در زمستان آینده، در ماه اوت لغو شد، و به جای آن، به احتمال زیاد این کشتی از تامپا در فلوریدا به خلیج مکزیک، که منطقه دریایی کاملا متفاوتی است، سفر کند.

© The Independent

بیشتر از سفر