نانسی پلوسی: کشتن‌ سلیمانی آمریکا را امن‌تر نمی‌کند

«ما هیچ شکی در مورد ایران و اینکه سلیمانی آدم وحشتناکی بود، ‌نداریم»

ننسی پلوسی در کنفرانس خبری در واشینگتن، ۹ ژانویه ۲۰۲۰/Brendan Smialowski / AFP

نانسی پلوسی ادعا کرد که کشتن قاسم سلیمانی، رهبر نظامی ایرانی، به هیچ وجه باعث نشده که آمریکا امن‌تر باشد.

در حالی که مجلس نمایندگان به یک مصوبه اختیارات جنگی که توان رئیس جمهور را برای انجام اقدامات نظامی بیشتر علیه ایران بدون تأیید کنگره محدود می‌کند، رای مثبت داده، رئیس این مجلس می‌گوید، نگرش ترامپ نسبت به قانونگذاران در کنگره توهین‌آمیز بوده است.

معمولا، هنگامی که رئیس جمهور علیه یک قدرت خارجی اقدام نظامی می‌کند، کاخ سفید از قبل به تعداد کمی از اعضای ارشد مجلس نمایندگان و مجلس سنا را که به گروه هشت نفره معروفند و سوگند رازداری یاد کرده‌اند، اطلاع می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در طرح کشتن سلیمانی در هفته گذشته در هنگام ورود وی به فرودگاه بغداد، جلسه توجیهی کاخ سفید با گروه مذکور چند روز پس از انجام عملیات برگزار شد.

خانم پلوسی روز پنجشنبه در جلسه هفتگی خود با مطبوعات گفت: اینکه با کنگره مشورت نشده است توهین‌آمیز است.

وی افزود: به نظر ما، هفته گذشته، دولت  یک حمله هوایی تحریک‌آمیز و نامتناسب علیه ایران انجام داد که آمریکایی‌ها را به خطر انداخت. و این کار را بدون مشورت با کنگره انجام دادند.

بنابر گزارش سی‌ان‌ان خانم پلوسی گفته است که از دولت ترامپ سؤال کرده است چرا، برخلاف روال معمول، طرح‌های دولت را با کنگره در میان نگذاشته است. و رئیس جمهور در جواب گفته است «خب، از طریق تویت‌هایم که خوانده‌اید به شما اطلاع دادم.»

 او گفت «خیر، این رابطه‌ای نیست که بنیانگذاران ایالات متحده در قانون اساسی این کشور مد نظر داشتند. آنها به رئیس جمهور، به کاخ سفید، اختیار دادند تا در راستای امنیت ملی ما اقداماتی انجام دهد، سپس کنگره اعلام جنگ کند، منابع تخصیص دهد و بقیه کارها را انجام دهد.»

به دنبال کشتن سلیمانی 62 ساله، مقامات ارشد ایالات متحده، از جمله مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، و مایک اسپر، وزیر دفاع، از تصمیم رئیس جمهور دفاع کردند و ادعا کردند که در برنامه‌هایی که سلیمانی طراحی کرده بود، یک تهدید قریب‌الوقوع برای منافع آمریکا  وجود داشت.

اسپر این هفته در جواب خبرنگاران در پنتاگون گفت که تنها چند روز و نه چند هفته تا عملی شدن این تهدیدها فاصله وجود داشت.

خانم پلوسی گفت: ما هیچ شکی در مورد ایران و سلیمانی نداریم.

او آدم وحشتناکی بود و کارهای بد زیادی انجام داد. اما بحث ما بر سر میزان بد بودن آنها نیست. بحث بر سر میزان خوب بودن ماست - ما باید به گونه‌ای از مردم محافظت کنیم که از جنگ جلوگیری کنیم، تا دوباره نسل‌هایی از کهنه‌سربازن را تولید نکنیم که رنج بکشند.»

© The Independent