تهدید فرمانده ارشد نیروی قدس: انتقام سختی خواهیم گرفت

ظریف : «خواهان افزایش تنش یا جنگ نیست، اما در مقابل تهاجم از خود دفاع خواهد کرد.»

آقای ترامپ در ماه مه سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و سیاست «فشار حداکثری» را علیه تهران در پیش گرفت.  - STR / afp

یک فرمانده ارشد ارتش ایران هشدار داده است که به تلافی ترور قاسم سلیمانی به دست آمریکا، «در آینده نزدیک انتقام سخت‌تری» گرفته خواهد شد. 

خبرگزاری تسنیم به نقل ازعبدالله عراقی، رئیس اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید که به رغم حملات موشکی ایران به پایگاه‌های هوایی آمریکا در عراق در اوایل هفته، آقای عراقی تهدید کرده است که انتقام سنگین‌تری گرفته خواهد شد. 

اظهارات عبدالله عراقی به دنبال سخنان روز چهارشنبه دونالد ترامپ ایراد شده است که گفت، به نظر می‌رسد که ایران در پی حملات موشکی به پایگاه‌های آمریکا که هیچ لطمه‌ای به سربازان آمریکایی مستقر در عراق نزد، اکنون «کوتاه آمده» است. 

به نظر می‌رسد که نظرات آقای عراقی، با موضع دولت ایران که اشاره کرده است خواهان توقف بالاگرفتن تنش میان دو کشور است، مغایرت دارد.

روز چهارشنبه، جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در یک بیانیه گفت که دولت جمهوری اسلامی ایران «خواهان افزایش تنش یا جنگ نیست، اما در مقابل تهاجم از خود دفاع خواهد کرد.»

برخی ناظران، فقدان تلفات در حمله موشکی ایران را فرصتی برای آقای ترامپ می‌بینند که پس از دستور به ترور سلیمانی، از تنش‌های موجود  بکاهد. 

دیاکو حسینی، یکی از مشاوران دولت جمهوری اسلامی ایران و مدیر اتاق فکر وابسته به وزارت خارجه، روز چهارشنبه گفت که حمله موشکی ایران با «هدف اجتناب از تلفات عمده» صورت گرفته بوده است.

آقای حسینی افزود:«او (پرزیدنت ترامپ) باید به خویشتن‌داری ایران ارج بگذارد.» اما سپاه پاسداران در مورد سیاست‌های داخلی و خارجی ایران موضع سخت‌تری دارد.

اسماعیل قاآنی، جانشین سلیمانی در فرماندهی نیروی قدس سپاه، گفته است که راه سلفش را ادامه خواهد داد.

به دنبال آن حملات، رهبران جهان از آمریکا و ایران خواستند که از تنش بیشتر خودداری کنند و به منظور اجتناب از جنگ گسترده در خاورمیانه، «خویشتن‌داری» نشان دهند.

روز پنجشنبه نیز پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، از هردو کشور خواست تا از بالاگرفتن تنش‌ها پرهیز کنند و به منظور جلوگیری از جنگ در خاورمیانه، راه «تعامل و خویشتن‌داری» در پیش گیرند. 

پاپ فرانسیس افزود، تنش ها این خطر را در بر دارد که «روند آهسته بازسازی عراق» را پس از ده سال جنگ، تضعیف کند.

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، گفته است که با حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، صحبت کرده است و از او خواسته است که به مفاد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ وفادار بماند. 

روز یکشنبه، ایران اعلام کرد که به دنبال ترور سلیمانی، دیگر به محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم (مندرج در توافق هسته‌ای موسوم به «برجام») متعهد نخواهد بود. این اقدام، شدیدترین ضربه بر پیکر توافق هسته‌ای، تا این تاریخ است. 

آقای ترامپ در ماه مه سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و سیاست «فشار حداکثری» را علیه تهران در پیش گرفت. 

آن توافق که هدف از آن ممانعت از دستیابی ایران به امکان تولید سلاح هسته‌ای است، پس از سال‌ها تنش در مورد قابلیت (فعالیت‌های) هسته‌ای ایران، به دیده یکی از پیروزی‌های ریاست جمهوری اوباما نگریسته شده است.

گزارش بیشتر از رویترز

© The Independent