حمله احتمالی پیشگیرانه اسرائیل به مواضع حزب الله در سال ۲۰۲۰‏

ممکن است اسرائیل همزمان در چند جبهه مختلف، درگیر جنگ شود

احتمال می رود اسرائیل در چند جبهه مختلف، درگیر جنگ شود. عکس از: AFP (اندیپندنت عربی) ‏

در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل سعی دارد توانمندی خود را برای حمایت از مرزهای اسرائیل و تأمین امنیت در سراسر کشور، نشان دهد، اندیشکده مطالعات امنیت ملی اسرائیل گزارشی را در مورد اوضاع امنیتی آماده کرده است که برای مقامات امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل حائز اهمیت فراوان است. در این گزارش آماده است که با توجه به تشدید بحران های اخیر در خاورمیانه و پیامدهای نگران کننده ترور قاسم سلیمانی، اسرائیل در عرصه های سیاسی، امنیتی و نظامی با ناتوانی های بسیاری رو به رو است و آمادگی دفاعی اسرائیل در مقایسه با میزان تهدیدهای رو به افزایش منطقه، قابل مقایسه نیست و این در حالی است که انتظار می رود در سال 2020، اسرائیل در جبهه های مختلف درگیر جنگ و زور آزمایی شود.

پس از مدت ها بحث و کنکاش پیرامون تحولات آینده، سر انجام، اندیشکده مطالعات امنیت ملی اسرائیل در گزارش اخیر خود، برای جلوگیری از بحرانی شدن بیشتر اوضاع اسرائیل، خواستار حمله پیشگیرانه به مواضع حزب الله شده است. عاموس یدلین، رئیس اندیشکده مطالعات امنیت ملی اسرائیل، تأکید کرده است که این پیشنهاد برای آینده اسرائیل نقش حیاتی و سرنوشت ساز دارد.

این گزارش که در یک نشست علنی و در حضور رسانه ها به رووین ریولین، رئیس جمهور اسرائیل تحویل داده شده است، جزئیاتی را آشکار می کند که بیانگر تهدیدهای پیش رو برای اسرائیل و چگونگی واکنش ایران به کشته شدن قاسم سلیمانی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اغلب مقامات امنیتی و کارشناسان اسرائیلی عقیده دارند که ایران نمی خواهد در واکنش به قتل قاسم سلیمانی دست به اقداماتی بزند که منجر به شعله ور شدن آتش یک جنگ بزرگ در منطقه شود، اما تردیدی نیست که تهدیدهای ایران و گروه های مسلح وفادار به این کشور در منطقه، در ابعاد مختلف افزایش خواهد یافت و امنیت اسرائیل را با خطر رو به رو خواهد کرد.

از آن جا که مقامات اسرائیلی، گزارش های اندیشکده مطالعات امنیت ملی اسرائیل را حائز اهمیت بسیاری در راستای حمایت از امنیت کشور می دانند، بنابر این، مسئولان اسرائیلی از هنگام منتشر شدن گزارش اخیر، سعی دارند در پرتو رهنمود های این گزارش به بحث و گفت و گو بپردازند، به ویژه این که کارشناسان امنیتی، تدابیر امنیتی اتخاذ شده را با میزان تهدیدهای پیش رو، نا بسنده تلقی می کنند. در این گزارش همچنان تأکید شده است که اسرائیل در طول چند سال اخیر، فرصت های بسیاری را که می توانست برتری قدرت نظامی اسرائیل را حفظ کند، از دست داده است.

عمده ترین نکاتی که در این گزارش مورد تأکید قرار گرفته است، متعلق به تهدیدهای نظامی است که می تواند ثبات و امنیت اسرائیل را برهم زند، بنابر این، اندیشکده مطالعات امنیت ملی اسرائیل خواستار آمادگی لازم ارتش برای جنگ و رویارویی چند جانبه است. در گزارش علاوه شده است که با توجه به تداوم حضور و نفوذ ایران در کشورهای عراق، سوریه و لبنان، ارتش اسرائیل بایستی آمادگی مقابله با ایران و گروه های مسلح وفادار به تهران را در تمام کشورهای که مرز مشترک با اسرائیل دارند، داشته باشد. نهادهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل باید در صدد استفاده از تمام گزینه ها و فناوری های نظامی برای جلوگیری از تهدیدهای جناح های مسلح وفادار به ایران در منطقه باشند.

ناهنجاری های سیاسی و اجتماعی و اختلافات داخلی، یکی دیگر از مسائلی است که در این گزارش به آن اشاره شده و تأکید شده است که تداوم وضعیت کنونی در کشور، اسرائیل را در مقابله با تهدیدهای منطقه ای ناتوان می سازد، از این رو، ایجاب می کند تا در راستای زدودن این نابسامانی ها، اقدامات جدی اتخاذ شود تا این که اسرائیل بتواند با آرامش خاطر راه های مقابله با تهدیدها را جست و جو کند.

در گزارش علاوه شده است که آن چه به عنوان استراتژی امنیت اسرائیل مطرح می شود، به هیچ صورتی با میزان تهدیدها و عواقب تحولات اخیر منطقه همخوانی ندارد و اسرائیل بایستی در صدد طرح راهبردهای جدیدی باشد که بتواند جایگاه برتر اسرائیل را حفظ کند.

پایان حملات هوایی اسرائیل علیه سوریه که از آن به عنوان "جنگ بین جنگها" یاد می شود، اسرائیل را در مسیر رویارویی های بیشتر قرار داده است، بنابر این، لازم است با توجه به شرایط فراهم شده، ارتش اسرائیل تمام ابزارها و فناوری های نظامی مدرن را در دست داشته باشد تا توانایی مقابله با تهدیدهای روز افزون ایران و متحدانش در منطقه را داشته باشد.

در گزارش اندیشکده مطالعات امنیت ملی اسرائیل به چند نکته زیر تأکید شده است:

اسرائیل بایستی برای سناریوی تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته ای که سلاح های هسته ای را در اختیار دارد، آماده شود و البته این وضعیت ایجاب می کند تا اسرائیل در پیوند به پرونده هسته ای ایران، با ایالات متحده در هماهنگی باشد. همچنان اسرائیل باید در تلاش برای ایجاد طرح سیاسی مشترک با واشنگتن باشد تا مانع پیشرفت برنامه های هسته ای ایران شده و از دستیابی تهران به سلاح های هسته ای جلوگیری کند.

ارتش اسرائیل باید حملات نظامی "جنگ بین جنگ ها" علیه سوریه و پایگاه های نظامی وابسته به ایران در منطقه را از سر گیرد.

اسرائیل باید دست به تدوین استراتژی جدید دفاعی بزند که قادر به مقابله با تحولات اخیر در منطقه باشد.

ارتش اسرائیل نیازمند آمادگی های بیشتر برای مقابله با تهدید های رو افزون دشمنان اسرائیل در منطقه است.

اسرائیل باید دست به حملات بازدارنده علیه گروه های مسلح وفادار به ایران، به ویژه علیه مواضع سازمان حزب الله بزند تا تمام سامانه های موشکی که اسرائیل را تهدید می کند، نابود شود.

از سوی دیگر، در این گزارش تأکید شده است که افزون بر تشدید تنش ها و تهدید ها در خاورمیانه، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می تواند اسرائیل را با چالش های سیاسی تازه ای رو به رو کند، بنابر این، لازم است رهبران اسرائیل در تلاش باشند تا به منظور جلوگیری از ناهنجاری های احتمالی، همان گونه که به تدابیر امنیتی و دفاعی توجه مبذول می دارند، در عرصه سیاسی نیز دست از تلاش بر ندارند.

علاوه بر آن، اسرائیل بایستی نقش روسیه را در تحولات مرتبط به امنیت اسرائیل، کم اهمیت تلقی نکند، زیرا مسکو به رغم این که روابط خوبی با تل آویو دارد اما با تهران نیز پیوندها و منافع مشترک بسیاری دارد و ممکن است روسیه، انتقام گیری ایران نسبت به کشته شدن قاسم سلیمانی را به گونه ای توجیه کرده و واکنش های ایران را تا حدی قابل پذیرش بداند. البته مسکو از تداوم حضور نیروهای آمریکایی در سوریه نگرانی دارد، به ویژه این که واکنش ایران به قتل قاسم سلیمانی می تواند منجر به افزایش شمار نیروهای آمریکایی در سوریه شود و در نتیجه، روسیه بار دیگر در میدان رویارویی و رقابت با ایالات متحده قرار گیرد. نگرانی دیگر روسیه از تشدید بحران در سوریه این است که احتمال دارد، ایران در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، شبه نظامیان وفادار به خود را در قلمرو سوریه دستور به حمله علیه اسرائیل دهد و این امر نیز می تواند برای مسکو دردسرساز باشد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia