هشدار ترامپ و خوش بینی چين

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده هشدار داده است که دولت چین باید شرایط مذاکرات تجاری کنونی میان آمریکا و چین را بپذیرد، زیرا اگر این گفتوگو ها تا دوره دوم ریاست جمهوری او ادامه پیدا کند، بسیار دشوارتر از وضعیت فعلی خواهد شد. 

ترامپ در تویتر خود نوشته است: «فکر میکنم چین، شدت تأثیرگذاری فشارهای آمریکا را در روزهای اخیر مذاکرات احساس کرده است، از این رو میخواهد در انتظار نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰ بماند تا شاید مسیر اوضاع به نفع چین تمام شود. ولی آیا چین این شانس را خواهد داشت؟ و آیا دمکراتها در انتخابات آینده برنده خواهند شد؟ البته در صورت پیروزی دمکراتها، چین به پروسه سرقت ۵۰۰ میلیارددلاری سالانه خود از ایالات متحده ادامه خواهد داد.» 

ترامپ در این پیام تویتری افزوده است: «مشکل اینجاست که آنها میدانند من برنده انتخابات آینده هستم. اگر این مذاکرات تا دوره دوم ریاست جمهوری من ادامه پیدا کند، فشار این مذاکرات در آن مرحله دولت چین را با چالشهای بیشتری روبرو خواهد کرد. پس ایجاب میکند تا مقامات چینی همین الآن اقدام کنند و در انتظار آینده نباشند، زیرا من دوست دارم هزینههای گمرکی بیشتری جمع کنم.» 

در مقابل این هشدار آمریکا، چین واکنش متفاوتی نشان داد. لیو هی، معاون نخست وزیر چین گفت: «به منظور اجرای دور جدید مذاکرات تجاری میان ایالات متحده و چین در پکن، میان دو جانب توافق صورت گرفته است.» وی افزود: «برخی مسایل بنیادی وجود دارد که چین نمیتواند از آنها عقب نشینی کند، اما مذاکرات ادامه دارد و هنوز به پایان نرسیده است. برخی اختلاف نظرهای کوچک در هر گفتوگویی ممکن است و ما نسبت به آینده مذاکرات دو جانبه، هنوز خوشبین هستیم.» 

به گفته معاون نخست وزیر چین، مسئله ای که دو جانب تا هنوز در مورد آن به توافق نرسیده اند، حجم کالاهای تجاری است که چین وعده به خرید آن ها داده بود تا در کاهش کسری تجاری ایالات متحده کمک کند. 

چندی پیش، پکن تأیید کرده بود که دو کشور در 3 مورد تا هنوز اختلاف نظر دارند اما با آن هم هر دو جانب تلاش دارند تا مذاکرات ادامه پیدا کند. 

لیو همچنان گفته است به محض رسیدن به توافق، تعرفه های مجازاتی باید برداشته شود. 

این سخنان مقامات چینی زمانی مطرح می شود که استیون منوشین، وزیر خزانه داری ایالات متحده گفته است در حال حاضر هیچ برنامه ای برای دور بعدی گفتگو ها با چین وجود ندارد. 

پس از اوج گیری تنش های دو جانبه تجاری و به منظور تلاش برای رسیدن به گفتگوهای مثبت، ایالات متحده تعرفه های گمرکی را بر ۲۰۰ میلیارد دلار از محصولات چینی افزایش داد. 

با تشدید یافتن درگیری های تجاری، ترامپ به افزایش هزینه ها دستور داد و گفت که چین "توافقنامه" را نقض کرده است تا از پذیرش تعهدات قبلی سر باز زند. 

قرار است اقدامات تازه، از روز دوشنبه ۱۳ ماه مه آغاز شود اما تا چند ماه دیگر به مرحله اجرا در نخواهد آمد. 

اندیپندنت عربی

بیشتر از اقتصاد