تکرار نمایش‌نامه مدیران استقلال در پرسپولیس

کالدرون دستیارانش را از ایران خارج کرد

جدایی احتمالی کالدرون را می‌توان پایان حضور مربیان خارجی در فوتبال ایران دانست/عکس از تسنیم

همان نمایش‌نامه‌ای که آندره‌آ استراماچونی را از استقلال جدا کرد، در باشگاه پرسپولیس برای جدایی گابریل کالدرون تکرار می‌شود.

کالدرون از دستیار اول خود، خواکین، و اینیگو، مربی بدنساز پرسپولیس، درخواست کرد که تهران را به مقصد اسپانیا ترک کنند. این خبر می‌تواند به معنای پایان همکاری کالدرون با پرسپولیس باشد.

گابریل کالدرون، سرمربی پرسپولیس، اگرچه با نکوهش رفتار مارک ویلموتس و آندره‌آ استراماچونی گفته بود که تیمش را به خاطر مسایل مالی ترک نمی‌کند، اما پیش از سفر به بوئنوس آیرس، مهلتی را تعیین کرد تا مدیران باشگاه دستمزدش را پرداخت کنند، و تاکید کرد که اگر باشگاه متعهد به اجرای قرارداد نباشد، پرواز او به آرژانتین یک‌طرفه خواهد بود و به تهران بازنخواهد گشت. شرط‌های دیگر کالدرون، پرداخت دستمزد معوقه بازیکنان و برکناری افشین پیروانی، مدیر تیم پرسپولیس بود.

برای اجرای شرط‌های مالی کالدرون، باشگاه پرسپولیس به بودجه‌ای حدود ۲۰ میلیارد تومان نیاز داشت و محمدحسن انصاری‌فرد، مدیرعامل پرسپولیس، می‌دانست که در فرصت تعیین‌شده از سوی کالدرون، امکان تهیه چنین مبلغی را ندارد. مطرح کردن شرط برکناری افشین پیروانی، مدیر تیم پرسپولیس، نیز اگرچه خواسته‌ای خارج از قواعد حرفه‌ای از سوی سرمربی بود، اما باشگاه پرسپولیس که توان پذیرفتن شرط‌های دیگر کالدرون را نداشت، به شرط برکناری پیروانی و چند عضو دیگر باشگاه، معترض نشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از فسخ قرارداد مارک ویلموتس، سرمربی تیم ملی ایران، و آندره‌آ استراماچونی سرمربی استقلال، قابل پیش‌بینی بود که کالدرون نیز در باشگاه پرسپولیس با مسئله‌ای مشابه آنها مواجه ‌شود. اگرچه کالدرون می‌کوشید تا رفتار خود را متفاوت از آن دو مربی نشان دهد، اما در نهایت دید که راهی جز اعلام فرصت نهایی به باشگاه ندارد. وی که دوران کوتاهی را در ایران سپری کرده است، خیلی زود با عبارت معروف مدیران ایرانی آشنا شده است و از شنیدن «انشاالله فردا» خسته است. تغییر رفتار حرفه‌ای باشگاه، چیزی است که کالدرون درخواست می‌کند، تقاضایی است مشابه استراماچونی در استقلال. باشگاه‌های ایرانی به موقعیتی رسیده‌اند که دیگر نمی‌توانند همچون گذشته با وعده‌های بیهوده روزها را بگذرانند و دیگر کسی فرصت نمی‌دهد که این وعده‌ها تکرار شوند. استراماچونی فرصت ۲۴ ساعته تعیین کرد و از استقلال رفت، و کالدرون فرصت چند روزه تعیین کرد و به ایران برنگشت. این وضعیت، یعنی باشگاه‌ها باید بدانند که چاره‌ای جز تغییر رفتار ندارند.

باشگاه پرسپولیس هنوز در باره چگ.نگی پیشرفت مذاکراتش با کالدرون، خبری منتشر نکرده است، اما اجرا نشدن خواسته‌های کالدرون و خروج دستیارانش از ایران، به مفهوم آن است که سرمربی پرسپولیس همان مسیری را طی می‌کند که استراماچونی رفت. مانند باشگاه استقلال که هر روز خبر می‌داد مطالبات استراماچونی واریز شده است، پرسپولیس دیروز (سه‌شنبه) خبر داد که قسطی از مطالبات کالدرون را پرداخت کرده است، اما واکنش کالدرون، خروج دستیارانش از ایران بود.

گمانه‌زنی درباره انتخاب جانشین ایرانی کالدرون آغاز شده است و رسانه‌های مختلف نام‌هایی را مطرح می‌کنند. مهدی مهدوی‌کیا، علی دایی، علی کریمی، مهدی تارتار و حتی یحیی گل‌محمدی که سرمربی موفق تیم شهرخودرو مشهد است، به عنوان گزینه‌های احتمالی مطرح شده‌اند.

هواداران استقلال، در روزهای جدایی استراماچونی انتقادات تندی را علیه مدیریت باشگاه و وزارت ورزش و جوانان مطرح کردند، اما باشگاه بی‌توجه به خواست و انتقاد هواداران، فرهاد مجیدی را جانشین استراماچونی کرد. درباره پرسپولیس نیز انگار نمایش‌نامه استقلال تکرار می‌شود. هواداران، فقط در شعارهای مدیران، صاحبان اصلی این باشگاه‌ها هستند.

جدایی کالدرون برای پرسپولیس عواقب مالی هم دارد و او پس از فسخ قرارداد، می‌تواند برای دریافت مطالبات خود تا پایان فصل علیه باشگاه شکایت کند. خسارت‌های جدایی مربیانی مثل ویلموتس، استراماچونی و احتمالا کالدرون، زیان بزرگی برای فوتبال دولتی ایران است.

جدایی احتمالی کالدرون را می‌توان پایان حضور مربیان خارجی در فوتبال ایران دانست. با توجه به بحران مالی ورزش در ایران و مشکلاتی که فدراسیون و باشگاه‌ها با ویلموتس، استراماچونی و کالدرون تجربه کردند، بعید است که به این زودی‌ها فرصتی برای همکاری با مربیان خارجی پدید آید. باشگاه‌ها توان مالی همکاری با مربیان خارجی و برآورده کردن خواسته‌های بدیهی آنها را ندارند.

بیشتر از ورزش