ترامپ: تحریم‌های جدیدی وضع می‌کنیم، به دنبال صلح با ایران هستیم

رییس‌جمهور آمریکا می‌گوید در حمله موشکی سپاه هیچ آمریکایی آسیب ندیده است

پس از حمله بامداد امروز سپاه پاسداران به دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق، دونالد ترامپ دو جلسه اضطراری با تیم امنیت ملی خود برگزار کرد. نخستین جلسه بلافاصله پس از انجام این حملات برگزار شد. جزییات این جلسه منتشر نشد و ترامپ هم بیاینه مطبوعاتی خود را به صبح موکول کرد. دونالد ترامپ ساعتی پس از پایان جلسه نخستش با تیم امنیت ملی در یک توییت مبهم نوشت:

 

 «همه چیز خوب است! موشک‌ها از سوی ایران به دو پایگاه نظامی در عراق شلیک شد. ارزیابی تلفات و خسارات در جریان است. تا الان همه چیز خوب است! ما قوی‌ترین و مجهزترین ارتش دنیا را داریم. فردا صبح بیانیه‌ای منتشر می‌کنم».

دومین جلسه ترامپ با تیم امنیت ملی نیز صبح امروز برگزار شد و ترامپ سخنان خود را پس از پایان این جلسه انجام داد.

دونالد ترامپ در ابتدای سخنرانی خود گفت که تا زمانی که او رییس‌جمهور آمریکا باشد ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت. او با تبریک به مردم آمریکا اعلام کرد که در حملات بامداد امروز هیچ آمریکایی صدمه ندیده است و خسارت به پایگاه‌ها نیز اندک بوده است.

ترامپ گفت که سربازان آمریکا اکنون در امنیت هستند و اینکه ایران قصد دارد به حملات تلافی‌جویانه خود پایان دهد خبر خوبی برای جهان است.

رییس‌جمهور آمریکا دلیل نبود تلفات در حمله موشکی سپاه را عملکرد خوب «سیستم هشدار» مستقر در عراق دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضوع رفتارهای بی‌ثبات‌ساز ایران و قاسم سلیمانی بخش دیگری از صحبت‌های ترامپ بود. او گفت که ایران ازسال 1357 رفتارهای ناخوشایندی داشته که جهان آن را تحمل کرده است. ترامپ، ایران را پیشتاز تروریست‌های جهان خواند و گفت که تصمیم او برای ترور قاسم سلیمانی برای تامین امنیت جهانی بوده است.

رییس‌جمهور آمریکا، سلیمانی را مسئول کشتار سربازان آمریکایی، تامین و آموزش «گروه‌های تروریستی»، برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری‌های کنار‌جاده‌ای و برانگیزاننده جنگ‌های خونبار در منطقه خواند و گفت که با کشتن او جهان پیامی مهم به ایران داد که دیگر این رفتارها را تحمل نخواهد کرد.

تحریم‌های جدید وضع می‌کنم به دنبال صلحم

ترامپ گفت که در واکنش به اقدام سپاه در موشک‌باران پایگاه‌های آمریکایی، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع خواهد کرد و این تحریم‌ها را تا زمان تغییر رفتار ایران ادامه می‌دهد.

او سپس به انتقاد از توافق هسته‌ای پرداخت و گفت که ایران پس از این «توافق احمقانه» رفتار بدتری داشته است. او گفت که پول موشک‌های که شب گذشته شلیک شد بخشی از درآمدی است که ایران پس از توافق هسته‌ای به دست آورده است.

رییس‌جمهور آمریکا، حکومت ایران را مسئول کشتار 1500 نفر از شهروندان خودش در اعتراضات سراسری آبان 98 خواند و از کشورهای باقی‌مانده در برجام خواست تا از این توافق خارج شوند. او گفت که آماده کار بر روی یک توافق خوب هسته‌ای با ایران است.

ترامپ همچنین ارتش آمریکا را دارای پیشرفته‌ترین سلاح‌های جهان دانست و گفت که در دوران ریاست‌جمهوری او ارتش به شکل کامل بازسازی شده است. رییس‌جمهوری آمریکا در ادامه گفت دارا بودن این سلاح‌های پیشرفته الزاما به معنای استفاده از آن‌ها نیست و قدرت بازدارنده آمریکا ترکیب توامان اقتصادی و نظامی است.

موضوع مداخله بیشتر ناتو در ناآرامی‌های خاورمیانه نیز بخش دیگری از این سخنان بود. او از ناتو خواست تا تمرکز خود بر خاورمیانه را افزایش دهد.

ترامپ در انتها نیز گفت که نابودی داعش زمینه همکاری مشترک ایران و آمریکا است و آماده است آغوش خود را به سمت صلح باز کند.

واکنش ایران پس از حمله موشکی چه بود؟

صبح امروز محمد جواد ظریف در توییتر خود اقدام ایران را منطبق بر ماده 51 منشور ملل متحد اعلام کرد و از پایان یافتن واکنش ایران به ترور سلیمانی نوشت: «ایران اقدام متناسب را در دفاع از خود بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل انجام داد و تمام کرد و در آن پایگاهی را که از آن حمله مسلحانه بزدلانه علیه شهروندان و مقام‌های ارشد انجام شده بود، هدف گرفت. ما به دنبال افزایش تنش یا جنگ نیستیم اما از خود در برابر هر گونه خصومت دفاع می‌کنیم.»

رهبر جمهوری اسلامی نیز در دیدار با مردم قم گرچه کوشید موضوع واکنش ایران به ترور قاسم سلیمانی را زنده نگه دارد ولی در سخنان خود عملا نقطه پایانی بر اقدام نظامی ایران برای پاسخ مستقیم به آمریکا گذاشت: «حالا یک سیلی‌ای دیشب به این‌ها زده شد. آنچه در مقام مقابله مهم است این کارهای نظامیِ به این شکل، کفایت آن قضیه را نمی‌کند. بایستی حضور فسادبرانگیز آمریکا در این منطقه منتهی بشود؛ تمام بشود.»

این توییت وزیر امورخارجه ایران و سخنان آیت‌الله خامنه‌ای نشان می‌دهد که پس از حمله موشکی به عین‌الاسد، موضوع «انتقام سخت» برای مقامات ایران خاتمه یافته است و اگر آمریکا دست به اقدام متقابل نظامی نزند، تنش‌ها به مرز قابل‌کنترل بازخواهد گشت.

بیانیه سپاه پس از انجام این حملات موشکی حاوی تهدید اسرائیل و کشورهای همسایه ایران بود که اگر اجازه استفاده از پایگاه‌های آمریکا در کشورشان برای حمله متقابل بدهند، سپاه آن‌ها را هدف قرار خواهد داد: « به شیطان بزرگ، رژیم سفاک و مستکبر آمریکا هشدار می دهیم هر شرارت مجدد و یا تحرک و تجاوز دیگر با پاسخ‌های دردناک‌تر و کوبنده‌تری مواجه خواهد شد. به دولت‌های متحد آمریکا که پایگاه‌های خود را در اختیار ارتش تروریستی این کشور قرار داده‌اند  اخطار داده می‌شود هر سرزمینی، به هر ترتیب مبدأ اقدامات خصمانه و تجاوزگرانه علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، هدف قرار خواهد گرفت. به هیچ وجه رژیم صهیونیستی را در این جنایات جدای از رژیم جنایتکار آمریکا نمی‌دانیم.»

بیشتر از