حمله موشکی ایران در هماهنگی با واشنگتن صورت گرفته است

طرف‌های درگیر، آمادگی بحرانی شدن بیشتر اوضاع منطقه را ندارند

عکس آرشیوی از سربازان آمریکایی در پایگاه عین الاسد، عراق / AFP 

به دنبال حمله ای موشکی اخیر ایران به پایگاه های آمریکایی در عراق، منابع دیپلماتیک عراقی فاش کردند که حمله موشکی سپاه پاسداران در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی در هماهنگی با واشنگتن صورت گرفته و در این میان یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس نقش میانجی میان تهران و واشنگتن را بازی کرده است. این منابع علاوه کردند که اتخاذ تدابیر امنیتی و جابجایی نیروها در جریان دو روز گذشته نشان می دهد که این حمله در هماهنگی کامل میان دو جانب انجام شده است.

منابع آگاه به ایندیپندنت عربی گفتند که پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی  سپاه قدس و ابو مهدی مهندس، معاون فرمانده سازمان بسیج مردمی در بغداد، تلاش های دیپلماتیک جامعه جهانی و کشورهای منطقه از جمله عراق، برای جلوگیری از شعله ور شدن یک جنگ بزرگ در منطقه ادامه داشته و در نتیجه این تلاش ها، تهران و واشنگتن در مورد چگونگی واکنش نظامی ایران به توافق رسیدند.

طبق توافقی که میان دو جانب صورت گرفت، ایران شماری از پایگاه های نظامی ایالات متحده در عراق را طوری هدف حمله موشکی قرار می دهد که آسیبی به نیروهای آمریکایی نرسد و آنچه چند ساعت پیش اتفاق افتاد، درست همان گونه بود که دو طرف به آن توافق کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پیوند به این موضوع، احمد ملا طلال، روزنامه نگار برجسته عراقی گفت: «از دو روز بدین سو، تلاش های بسیاری از سوی جامعه جهانی و کشورهای منطقه در مورد شیوه پاسخ ایران به کشته شدن قاسم سلیمانی جریان دارد تا از تشدید بیشتر بحران جلوگیری کند، زیرا هیچ یک از طرف های درگیر، آمادگی برای بحرانی شدن بیشتر اوضاع را ندارد. بنابر این، در پی تلاش های دیپلماتیک اخیر، دو جانب به این توافق رسیدند تا ایران دست به چنان اقدام نظامی بزند که برای واشنگتن قابل پذیرش باشد، سپس ایالات متحده واکنش محدودی از خود نشان دهد و بدین شیوه، آرامش بار دیگر در منطقه سایه اندازد».

وی تأکید کرد که حمله موشکی ایران به پایگاه های نظامی آمریکا در سحرگاه امروز، طبق توافق انجام شده میان دو جانب صورت گرفته است و به همین دلیل این حمله هیچ آسیبی به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق نرساند.

البته نیروهای سپاه پاسداران ایران، شامگاه دیروز و بامداد امروز، سه پایگاه نظامی آمریکا در عراق در شهرهای انبار، بغداد، و اربیل را هدف حمله موشکی قرار دادند که منجر به مجروح شدن شماری از شهروندان عراقی شده است.

با آن که تا کنون اطلاع درستی از میزان تلفات ناشی از حملات موشکی ایران به پایگاه های نظامی ایالات متحده در عراق در دست نیست اما منابع عراقی آگاه تأکید دارند که هیچ سرباز خارجی در این حملات کشته نشده است.

منابع عراقی به اندیپندنت عربی گفتند که اغلب موشک های شلیک شده از سوی سپاه پاسداران ایران در فضای خالی و در اطراف پایگاه ها سقوط کرده و هیچ تلفاتی در پی نداشته است، اما برخی از موشک ها  که مسیر آن ها به سمت اماکن مسکونی بوده است با موشک های ضد موشک آمریکایی خنثی شده است. در همین حال، یک ژنرال آمریکایی اظهار داشته است که موشک های شلیک های شده ایران، نسخه ای جدیدی از موشک های "اسکاد" بوده که در گذشته توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق تولید شده اما هدف گیری دقیقی ندارد.

منابع یاد شده تأیید کردند که چند ساعت پیش از آغاز این حمله، ایالات متحده به منظور جلوگیری از تلفات، سربازان آمریکایی و تجهیزات نظامی را از پایگاه عین الاسد در غرب استان انبار به نقاط دیگر منتقل کرده است و البته این امر نشان می دهد که هماهنگی کاملی میان دو جانب وجود داشته است.

افزون بر آن، ناظران بدین باورند که شتاب محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای اظهار نظر در مورد حمله موشکی به پایگاه های نظامی آمریکا در عراق، مصداق صحت این مدعا است، به ویژه این که ظریف تأکید کرده است که حمله موشکی ایران، پاسخ نهایی برای قتل قاسم سلیمانی است.

در همین حال، منابعی در نیروهای مسلح عراق گزارش دادند که در پی حمله موشکی ایران، شماری از نیروهای ارتش عراق مجروح شده اند، اما برخی رسانه های محلی از کشته شدن یک افسر ارشد عراقی خبر دادند، در حالی که بغداد این خبر را عاری از حقیقت می داند.

از سوی دیگر، ناظران عراقی می گویند: «پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، نگرانی از احتمال جنگ فراگیر با ایران، دونالد ترامپ را زیر فشار قرار داده بود، اما حمله موشکی اخیر ایران، منجر به کاهش نگرانی ها شده و رئیس جمهور آمریکا را از زیر فشارهای داخلی بیرون آورده است».

پس از حمله موشکی اخیر ایران، کاخ سفید اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا در مورد این حمله به زودی اظهار نظر خواهد کرد، اما سپس از این اقدام صرف نظر گردید و رئیس جمهور آمریکا در صفحه تویتر خود نوشت که همه چیز خوب است. تردیدی نیست که این پیام نشان می دهد که حمله موشکی ایران، خسارت قابل توجهی در پی نداشته است.

فعالان عراقی با نشر پیام های در شبکه های اجتماعی، اغلب به ذکر اصطلاح "نقض حاکمیت" پرداخته که اشاره به حمله پهپاد آمریکایی بر کاروان خودروهای قاسم سلیمانی دارد، اما معلوم نیست که بکار بردن مجدد این اصطلاح، اشاره به حمله موشکی ایران به پایگاه های نظامی ایالات متحده در عراق دارد، یا خیر؟

البته گروه های مسلح وفادار به ایران در عراق، از حمله موشکی آن کشور به پایگاه های نظامی آمریکا در عراق، استقبال کرده و از موفقیت این حمله ابراز خرسندی کردند.

© IndependentArabia